دنیا به تعلق داشتن نام خلیج فارس به ایران اذعان دارد

‘ایرج افشار سیستانی’ روز شنبه در گفت و گو با خبرگزاری جمهوری اسلامی به مناسبت دهم اردیبهشت ماه ‘روز ملی خلیج فارس’ افزود: خلیج فارس از روزگاران کهن حتی قبل از سومریان، ایلامیان و فینیقیها در حاکمیت ملی و اراضی ایران بوده و از آن با عنوان ‘دریای پارس’ نام برده شده و حتی در زمانی که اعراب مسلمان وارد ایران شدند این خلیج ‘فارس’ نام داشت.

وی ادامه داد: ۶۰ درصد نفت جهان از خلیج پارس صادر می شود و به لحاظ جغرافیایی، اکولوژیک، استراتژیک، ژئوپلوتیک و ژئواکونومیک جایگاه ویژه ای در جهان دارد.

او بیان کرد: کشور ایران از اروند رود تا تنگه هرمز دارای هزار و ۲۵۹ کیلومتر کرانه در خلیج فارس است که بزرگترین کرانه در میان سایر کشورهای حاشیه خلیج فارس به شمار می رود.

این ایرانشناس که تاکنون ۳۰ جلد کتاب درباره خلیج فارس، دریای مکران و دریای پارس نوشته است گفت: خلیج فارس همچنین به لحاظ قرار داشتن در مرکز جهان و تامین مواد غذایی پروتئینی، مسایل بازرگانی و تجارت، حمل و نقل و کشتیرانی خدمات شایانی را به بشریت کرده است.

وی اظهار داشت: از روزگاران باستان خلیج فارس به همین نام خوانده شده و افزون بر لوح گلی مربوط به بابلیان که هفت قرن پیش از میلاد از این خلیج با عنوان دریای پارس نامبرده است، یونانیان نیز در آثار نوشتاری خود آورده اند که ‘به انگیزه سکونت قوم پاک اندیش و سختکوش پارس از تیره آریاییها در کرانه این دریا، نام دریای پارس بر آن گذاشته شده است’ و این ثابت می کند که سند خلیج فارس همواره به نام ایران است.

افشار اضافه کرد: همچنین در تمام نوشتارهای تاریخی به زبانهای اسپانیولی، پرتغالی، انگلیسی، فرانسوی، ترکی و ژاپنی نام این خلیج ‘فارس’ یا ‘خلیج پارس’ ثبت شده است.

این پژوهشگر گفت: برخی شیخ نشینهای عرب ساکن در کرانه خلیج فارس به تحریک استعمار انگلیس که سالها قیومیت این شیخ نشینان را داشته است طی چند سال اخیر هر از چند گاهی اظهارات خلاف واقع درباره این پهنه آبی مطرح می کنند که مغایر با حقوق بین الملل است.

وی تاکید کرد: به همین علت که نام خلیج فارس از روزگار باستان تا امروز متعلق به ایران بوده و در سازمان ملل متحد نیز به ثبت رسیده هیچکس نمی تواند نام خلیج فارس را تغییر دهد.

او افزود: با وجود اینکه درباره تغییر نام خلیج فارس هر از گاهی عربها در فضای سایبری سخنانی مطرح می کنند و یا با صرف هزینه های میلیون دلاری دنبال اسم ساختگی هستند هنوز نتوانسته اند به هدف خود دست یابند.

وی تاکید کرد: دنیا به تعلق داشتن نام خلیج فارس به ایران اذعان دارد و حتی آمریکاییها که ظاهرا دوست اعراب هستند در سایتها و شبکه های خود از این خلیج به نام ‘خلیج فارس’ یاد می کنند و تلاش اعراب بیهوده است.

پژوهشگر و ایرانشناس برجسته کشور با ابراز گلایه از کمکاری برخی اهل قلم گفت: شعرا، نویسندگان و هنرمندان ایران وظیفه دارند برای دفاع از نام خلیج فارس تلاش کنند.

افشار نقش شعرا و نویسندگان را در حفظ میراث ایرانیان باستان و هویت کشور و نیز دفاع از تمامیت ارضی ایران بسیار مهم دانست.

وی بیان کرد: متاسفانه تاکنون ادیبان و شعرای به نام کشور به ویژه اهالی ساکن در کرانه خلیج فارس برای دفاع از نام این پهنه آبی و میراث اجدادمان قدم اساسی بر نداشته اند.

او ادامه داد: در این خصوص شعر یا مطلب تاثیرگذاری در مقابل تبلیغات گسترده شیخ نشینان عرب برای تغییر نام خلیج فارس سروده یا نوشته نشده است.

افشار سیستانی گفت: شعرا یا نویسندگان ایرانی که طی سالهای گذشته برای جلوگیری از مخدوش کردن مالکیت ایران بر خلیج فارس و سوء استفاده اعراب همسایه کار شایانی انجام داده باشند، انگشت شمارند.

وی اظهار داشت: وظیفه انسانی، معنوی، ملی و فراملی ادیبان و شعرای ایران زمین است که همچون روزگاران گذشته در زمینه دفاع از اراضی ملی و کوتاه کردن دست بیگانگان از این سرزمین گامی ارزنده و مثبت بردارند.

او گفت: از دانشمندان، ادیبان و شعرای بزرگ که از مفاخر ایران هستند توقع داریم که نقش برجسته ای در ستودن نام خلیج فارس، اثبات دیرینگی و تبیین جایگاه استراتژیک آن به لحاظ اقتصادی و جغرافیایی و از نظر آیینهای فرهنگی روزگاران گذشته تا امروز ایفا کنند.

وی افزود: ایران مردمان رشیدی از نسل آریایی اصیل را در جزایر قشم، کیش، ابوموسی، لاوان، سیری، تنب بزرگ و تنب کوچک خلیج فارس دارد که حتی زبانشان فارسی دری و پهلوی اوستایی است و دلیل روشنی برای اثبات نام خلیج فارس و تعلق آن به ایران به شمار می رود و این باید در اشعار و نوشته های نویسندگان و شعرای ما نمود یابد.

او گفت: به هرحال شعرا و چکامه سرایان ایران باید در زمینه حقانیت ایران بر خلیج فارس فعالیت کنند تا پاسخی دندان شکن به یاوه گویان در مقابل سایتها و دلارهایی که هزینه می کنند داده شود.

وی افزود: من به عنوان یک پژوهشگر از شعرا و نویسندگانی که در کرانه های خلیج فارس و دریای عمان به ویژه استانهای سیستان و بلوچستان، هرمزگان و بوشهر سکونت دارند می خواهم که به خود آیند و در زمینه تاکید بر نام خلیج فارس بر روی این دریا فعالیت زیادی داشته باشند.

‘ایرج افشار سیستانی’ افزون بر انتشار صدها عنوان نوشته، ۳۰ جلد کتاب تنها درباره خلیج فارس، دریای مکران و دریای پارس نوشته که اسناد معتبری برای پژوهشگران محسوب می شوند.

۷۳۱۵/۷۴۳۷

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۰۹۹۸۴۰


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.