«دنیا دو روز است»در بیان آیت​الله بهجت(ره)+پاسخ به سوال امام زمان کجاست؟

به گزارش خبرآنلاین، مجموعه سه جلدی «در محضر بهجت» دربردارنده نکات ناب معارفی و تذکرات اخلاقی عالم ربانی و فقیه عالیقدر آیت الله العظمی بهجت رحمت الله علیه است که طی ۱۵ سال حضور در درس ایشان گردآوری و تدوین شده است. این مجموعه به همت محمدحسین رخشاد از سوی موسسه فرهنگی سماء روانه بازار نشر شده است که در هر مجلد بین ۵۰۰ تا ۷۰۰ نکته درج شده است؛ نکاتی که گاه ذکر مثال های آیت الله بهجت(ره) است و گاه پاسخ به یک پرسش و گاهی هم تفسیر یک روایت و آیه قرآن.

چند بخش برگزیده از جلدهای مختلف این مجموعه را در ادامه می خوانید:

راحتی در آخرت است «والناس یطلبونها فی الدنیا فلا یجدونه» (و مردم آن را در دنیا جست و جو می کنند و نمی یابند.) اگر خوشی ها و بدی ها یکجا دیده شود می بینیم که دنیا دو روز است: «الدهر یومان، یوم لک و یوم علیک» روزگار دو روز است: روزی به نفع تو و روزی بر ضرر تو.

سروصدا و گریه اطرافیان نفعی به حال شخصی که در حال احتضار و جان کندن است ندارد، بلکه خلوت و گفتن تهلیل«لا اله الا الله» برای طرفین نافع است. شاید اگر محتضر توجه داشته باشد و جایش خوب باشد از گریه کردن و اظهار ناراحتی آنها ناراحت گردد. در روایت آمده است: «مومن و کافر، فردا از تاخیر مرگ حسرت می خورند و آرزو می کنند که ای کاش زودتر مرده بودم! مومن برای اینکه زودتر به مقامات و تنعم برسد و کافر برای تخفیف در عذاب به واسطه کمی عمرش.

*

سوال: اخیرا کتابی نوشته شده درباره مثلث برمودا که مولف در آن سعی کرده اثبات کند جزیره خضرائی که در روایت دارد که در آنجا با امام زمان(عج) ملاقات حاصل شده، همان مثلث برموداست. ایا این تطبیق درست است و آیا جزیره برمودا همان جزیره خضراء است؟
جواب: امام عج الله تعالی فرجه الشریف در هرکجا باشد، آنجا خضراء است. قلب مومن جزیره خضراء است هرجا باشد حضرت در آنجا پا می گذارد. قلب ها از ایمان و نور معرفت خشکیده است. قلب آباد به ایمان و یاد خدا پیدا کنید، تا برای شما امضا کنیم که امام زمان عج الله تعالی فرجه الشریف آنجا هست.

*

مرحوم میرزا جواد آقا ملکی و عالم دیگر اهل تبریز در محضر مرحوم ماقانی ـ صاحب کتاب تنقیح المقال – بودند، آقا میرزا جواد – رحمت الله – می‌گوید: نفْسم به من گفت: اگر آن عالم یکی گفت، تو هم باید یکی بگویی! ولی من با خودم گفتم: باید کفش او را جفت کنی! نفْسم ناراحت شد که چطور؟! گفتم: کفش خادمش را هم باید جفت کنی!
*

گاهی به مطالب و دستورات روشن و آسان شرعی که می دانیم عمل نمی کنیم و آنگاه نزد اساتید معرفت و اخلاق و تربیت می رویم و تقاضای ذکری سنگین تر و مطالبی بالاتر از آنچه لازم داریم می کنیم. در سطح کلاس اول هستیم و تکلیف سال هفتم را می خواهیم. این علامت آن است که نمی خواهیم از راه صحیح بالا برویم و به کمالات و در جات عالی معنوی برسیم! ای کاش می دانستیم صلاح دین و دنیای ما در تمسک به انیاء و اولیاء و تمسک به قرآن و عترت است.

*
ملائکه صدای ما را ضبط می‌کنند، هم از گفتار ما، هم از اصل و نیت گفتار که به داعی الهی صادرشده است یا نفسانی و شیطانی، عکس برداری می‌کنند. و هم از عمل ما عکس برداری می‌کنند و هم از نیت عمل ما که مثلا نگاه ما به دید امانت است یا خیانت. در قیامت هم به واسطه همین افعال و اقوال و احوال، صحنه عمل را به ما نشان می‌دهند و از حقیقت عمل و نیت عمل و تصمیم و عزم و جزم و تخیلات و اراده ما، که منشاء خیرات یا شرور است، پرده بر می‌دارند. آنچه از ما می‌پسندند، معرفت الله و خداشناسی است که موضوع آن اشرف موضوعات است، و از راه معرفت نفس نیز حاصل می‌شود.
*
در تعبدیات از ما کوه کندن نخواسته‌اند، سخت‌ترینش نماز شب خواندن است که در حقیقت تغییر وقت خواب است نه اصل بی‌خوابی، بلکه نیم ساعت زودتر بخواب تا نیم ساعت زودتر بیدار شوی. آیا می‌ترسی اگر بیدار شدی دیگر خوابت نبرد و بمیری؟! اگر خواب بمانی، در خواب هم ممکن است بمیری!
*
«شخصی در فکر دیدار امام زمان(عج) بود، با محاسبات فهمید که با قفل سازی مراوده و ارتباط دارند. در راستای قفل سازان نزد یکی از قفل سازها رفت دید پیرزنی برای ساختن کلید قفل به او مراجعه کرده و پرسید اجرت آن چقدر می شود؟ قفل ساز پاسخ داد: یک عباسی می سازم. پرسید بعد از ساختن چقدر می خری؟ آن را به سیصد دینار یا یک سنار(مبلغی که خیلی کمتر از آنچه می ساخت) می خرم. سپس به قفل ساز دیگری مراجعه نمود که به یک سنار می ساخت و به یک عباسی(دوبرابر) می خرید. از اینجا فهیمد که این قفل ساز است که شاید با حضرت ارتباط دارد. لذا به او گفت: سلام مرا به آقا برسان و بگو چگونه می توان به خدمت شما رسید؟ قفل ساز گفت: فلان وقت برای گرفتن جواب بیا. در وقت مقرر مراجعه کرد و جواب حضرت را خواست. قفل ساز گفت: حضرت فرمودند: بگو تو در فکر این مباش که مرا ببینی، خودت را درست کن، ما به سراغت می آییم. از کسانی مباش که قفل را به یک عباسی درست می کنند و سیصد دینار و یک سنار می خرند؛ مثل کسانی باش که به یک سنار درست می کنند و به یک عباسی می خرند…»
 

ساکنان تهران برای تهیه این مجموعه سه جلدی (در صورت موجود بودن همه مجلدها) کافیست با شماره ۲۰- ۸۸۵۵۷۰۱۶ سامانه اشتراک محصولات فرهنگی؛ سام تماس بگیرند و آن را در محل کار یا منزل _ بدون هزینه ارسال _ دریافت کنند. باقی هموطنان نیز می توانند با پرداخت هزینه پستی، تلفنی سفارش خرید بدهند.

۶۰۶۰

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.