دهمین جلسه بررسی اعتبارنامه ۶ نماینده

جلسه علنی و غیرعلنی مجلس برای بررسی اعتبارنامه ۶ منتخب

 
دهمین جلسه مجلس شورای اسلامی برای بررسی اعتبارنامه چند تن از منتخبان ملت برگزار شد.
اولین دستورکار مجلس در جلسه دیروز بعد از به پایان رسیدن جلسه غیرعلنی درباره اعتبارنامه ۶ منتخب مجلس، بررسی اعتبارنامه علی ایران پور منتخب مردم مبارکه بود.
عبدالرضا عزیزی سخنگوی کمیسیون تحقیق مجلس شورای اسلامی گفت: اعتبارنامه ایرانپور در جلسه ۲۱ خردادماه سال جاری در کمیسیون تحقیق مورد رسیدگی قرار گرفت و با اکثریت آرا تصویب شد.
بعد از سخنان سخنگوی کمیسیون تحقیق، جعفری سخنگوی شعبه ۱۳ که به اعتبارنامه ایرانپور معترض بود براساس ماده ۷۰ آئین نامه داخلی مجلس پشت تریبون حاضر شد و اظهار داشت: در شعبه دو سری از ادله در مورد آقای ایرانپور مورد بررسی قرار گرفت؛ یک سری مستنداتی بود که شورای نگهبان در مورد آنها اظهار نظر کرده بود که به ما مربوط نمی شد و یک سری دیگر هم مستنداتی بود که شورای نگهبان ندیده بود.
وی ادامه داد: آنچه باعث شد شعبه با رأی گیری مخفی رأی به رد اعتبارنامه ایرانپور بدهد، این بود که در دادگاه مبارکه وی محکومیت جزایی پیدا کرده بود که این رأی در مورخ ۲۷ خرداد ماه هم در دادگاه تجدیدنظر تأیید شد.
وی ادامه داد: مطلبی که ما می گوئیم مستند به احکامی بود که بعد از انتخابات از سوی دادگاه صالحه تأیید شده و شورای نگهبان و هیئت نظارت هم آنها را ندیده بود.
تذکر نمایندگان به اعتبارنامه ها
در ادامه احمد توکلی در جریان بررسی اعتبارنامه علی ایرانپور منتخب مردم مبارکه طی تذکری به ماده ۷۰ آئین نامه داخلی استناد کرد و اظهار داشت: آقای فرهنگی در ابتدای جلسه ضمن اعلام برنامه گفتند که طبق برداشت رئیس براساس ماده ۷۰ اعتبارنامه کسانی که توسط شعبه تأیید می شود، معترض حق ندارد در مورد آن صحبت کند که این موضوع اشکال دارد.
توکلی در بخش دیگری از سخنانش گفت: روز گذشته سه نامه برای من آمده بود که براساس آن از من خواسته شده بود برای بررسی اعتبارنامه های آقایان برومند، موسوی نژاد و ایرانپور در جلسه علنی امروز حضور پیدا کنم.
ولی ظاهراً امروز هیئت رئیسه به این نتیجه رسیده که من نباید حرف بزنم و اعتراضم را بیان کنم که این رویه درست نیست.
ابوترابی فرد در پاسخ به تذکر توکلی به پشت تریبون آمد و گفت: براساس آئین نامه مدیر جلسه براساس برداشتش عمل می کند؛ ضمناً باید از شما و معترضین دعوت شود چرا که حداقل می توانید بگویید که هنوز هم معترضید.
نائب رئیس مجلس ادامه داد: آئین نامه داخلی می گوید که ما در مجلس به مسائلی که در شورای نگهبان رسیدگی شده کاری نداریم و مواردی که در این شورا بررسی نشده مجلس در مورد آن تصمیم گیری می کند.
کاش جلسه غیرعلنی
علنی برگزار می شد
الیاس نادران منتخب مردم تهران طی تذکری در جریان بررسی اعتبارنامه علی ایرانپور منتخب مردم مبارکه در مجلس اظهار داشت: ای کاش بحث هایی که در جلسه غیرعلنی امروز مطرح شد، در جلسه علنی هم عنوان می شد تا ملت ایران غریبه تلقی نشوند.
الیاس نادران در اعتراض به اعتبارنامه ایرانپور منتخب مردم مبارکه اظهار داشت: از اینکه مجبورم طبق وظیفه قانونی، دینی و شرعی به اعتبارنامه یک منتخب اعتراض کنم متأسفم و پیشاپیش از مردم شریف مبارکه عذر می خواهم.
وی با بیان اینکه ایراداتی به اعتبارنامه آقای ایرانپور مطرح است گفت: اگر برای اعتبارنامه بنده یکی از ایرادات وجود داشت، خودم از حضور در انتخابات منصرف می شدم تا کار به اینجا نرسد.
نادران با ذکر این نکته که ما با شخصی مواجه هستیم که دارای ۲ سابقه کیفری سرقتی است، تصریح کرد: آقای ایرانپور محکوم به سرقت چک و نیز مرتکب غصب عناوین علمی شده است.
وی افزود: بنابر مستندات موجود حکم نهایی دادگاه تجدیدنظر استان آقای ایرانپور را به ۳ ماه و یک روز حبس تعزیری محکوم کرده و این حکم قطعی است و وی هنگام ثبت نام برای انتخابات مجلس نهم از این موضوع مطلع بوده و به او این حکم ابلاغ شده است ولی آقای ایرانپور به این موضوع اعتنایی نکرده است.
این منتخب مردم تهران در مجلس نهم در ادامه سخنانش تاکید کرد: هیچ سازمان یا نهادی چنین فردی را حتی برای خدمت پاره وقت نیز نمی پذیرد، کدام سازمان حتی برای نیم ساعت نه برای ۴ سال، چنین فردی را برای خدمت می پذیرد و حاضر است اموالش را در اختیار یک سارق قرار دهد؟!
نادران ادامه داد: «آقای ایرانپور یک سارق بوده که دارای محکومیت کیفری است و رقبای آقای ایرانپور بعد از برگزاری انتخابات به دلیل سوءاستفاده ایرانپور از عناوین علمی، به دادگاه شکایت می کنند که دادگاه نیز این موضوع را پیگیری و استعلام کرده و مشخص می شود که هر ۴ عنوان علمی اعلام شده توسط ایرانپور نادرست است، به عنوان مثال آقای ایرانپور اعلام کرده که دارای مدرک دکترای پیراپزشکی است اما پس از استعلام از دانشگاه مورد ادعای ایرانپور مشخص می شود که اصلا چنین رشته ای در دانشگاه مزبور وجود ندارد و این عنوان اساسا جعلی است؛ آقای ایرانپور همچنین در جریان برگزاری انتخابات مجلس نهم اعلام کرده که مدرک مهندسی شهرسازی از دانشگاه پیام نور دارد اما پس از استعلام از دانشگاه مورد نظر مشخص می شود که آقای ایرانپور در نیم سال اول سال ۹۰-۹۱ در مقطع کارشناسی مهندسی شهرسازی در دانشگاه پیام نور ثبت نام کرده و اکنون تنها ۵ واحد درسی را در این دانشگاه گذرانده است و فارغ التحصیل نیست و باید بگویم که در نیمه دوم سال ۹۰-۹۱ نیز ثبت نام نکرده است.
نادران در خاتمه گفت: براساس مطالب بیان شده دلیلی وجود ندارد که مجلس در مورد اعتبارنامه آقای ایرانپور کوتاه بیاید و بهتر است نمایندگان در رای به اعتبارنامه ایرانپور، حیثیت و ارکان مجلس را حفظ کنند.
احمد توکلی طی سخنانی به عنوان دومین معترض به اعتبارنامه علی ایرانپور منتخب مردم مبارکه در خانه ملت، اظهار داشت: مجلس استیضاح آقای کردان وزیر کشور دولت نهم را به دلیل مشکلی که در مدرک وی وجود داشت، مورد بررسی قرار داد و آقای کردان از این استیضاح، رای منفی گرفت اما باید بگویم که خیلی صریح تر از موضوع آقای کردان در مورد آقای ایرانپور صادق است.
وی با بیان اینکه بنده خوشحال نیستم که به اعتبارنامه یک منتخب اعتراض می کنم گفت: آیا شما می خواهید به کسی که می تواند یک وزیر را به پایین بکشد اما همان عیب را دارد، رای دهید؟!
توکلی بر همین اساس یادآور شد: آیا قرار است نماینده ای که می خواهد وزیری را پایین بکشد، خودش بدتر از وزیر باشد؟! شما برای مردم چیزی خواستید که برای خودتان نمی خواستید.
بعد از سخنان توکلی و نادران، حیدرپور نماینده شهرضا پشت تریبون قرارگرفت و از نمایندگان خواست اشتباه ایرانپور را نادیده بگیرند.
پس از سخنان نمایندگان، علی ایرانپور پشت تریبون قرار گرفت و بدون هیچ گونه اشاره ای به اتهام سرقت و سایر احکام کیفری و مالی از خود دفاع کرد و از نمایندگان خواست درباره اعتبارنامه او تصمیم بگیرند.
گفتنی است نمایندگان مجلس با ۱۵۰کارت سفید اعتبارنامه علی ایرانپور نماینده مردم مبارکه را تایید کردند که حدود ۱۰۵نفر از نمایندگان هم با رای زرد و کبود که نشان از مخالفت و ممتنع بودن رای آنها داشت، نظرشان را در مورد اعتبارنامه ایرانپور اعلام کردند.
در ادامه جلسه علنی دیروز نمایندگان وارد بررسی اعتبارنامه حبیب برومند منتخب مردم پارس آباد و بیله سوار شدند که با مطول شدن جلسه علنی محمدحسن ابوترابی فرد رئیس جلسه اعلام کرد که بررسی اعتبارنامه برومند به جلسه علنی چهارشنبه موکول می شود.

کیهان:


بولتن نیوز

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.