دهه خیانت به انقلاب، مدیر درجه ۳ و تعطیلی خانه سینما+اولین و آخرین قاعده نویسندگی

به گزارش خبرآنلاین، رضا امیرخانی، نویسنده صاحب سبک و خوش ذوق معاصر شمارگان آثارش از مرز نیم میلیون نسخه گذشته و این نشان از پرمخاطب بودن آثار متفاوت اوست، در گقتگوی مفصلی علاوه بر پاسخگویی به سوالات و ابهامات درباره آخرین رمان خود «قیدار» به برخی مسائل روز حوزه فرهنگ و سیاست کشور نیز اشاره کرده است. او درباره برخوردهای سیاسی با نهادهای فرهنگی مانند خانه سینما یا نشر چشمه پاسخ زیرکانه و جالبی داده و اصولا تعطیلی را کار مدیران درجه سه دانسته است. بخش هایی از این گفتگوی مفصل را که در جدیدترین شماره ماهنامه تجربه (شماره ۱۲) منتشر شده در ادامه می خوانید:

– تصویر بسته از انقلاب اسلامی، قاتل جان انقلاب است. یعنی واقعا روح انقلاب اسلامی با نوشته آقای محمود دولت آبادی ضربه می‌خورد؟ من اینچنین فکر نمی کنم. روشن است که من هم نظر با آقای دولت آبادی نیستم. وقتی نون نوشتن را می خوانم غصه می خورم که چگونه جریان چپ، ذهن خلاق یک نویسنده حرفه ای را به انسداد کشانده است اما این به آن معنا نیست که از عدم انتشار کتاب ایشان خوشحال شوم. من به ایشان و باقی نویسندگان به دلایل حرفه ای احترام می گذارم.

– مدیر درجه سه مستقیم یک جا را تعطیل می‎کند. مدیر درجه دو، از گربه روی قانونی استفاده می کند برای تعطیلی…مدیر درجه یک و تعطیلی؟ دست بالا گپ می زند و چیزکی می‌گوید…کشور نیاز به مدیران درجه یک دارد.

– چهره معترضی نیستم. کشور به عقل نیاز دارد نه اعتراض. برای خوش آیند مخاطب دسته بندی شده نمی نویسم. کتاب می‌نویسم که اولین و آخرین قاعده در کتاب نویسی این است که کسی نباید وسط مطالعه کتاب را زمین بگذارد.

– در روضه های دوران قاجار صفت حضرت زینب، زینب با احتشام بود چون همسر عبدالله بن جعفری بوده که موال ترین مرد بنی هاشم بوده و معاویه با او سالها رقابت مالی داشته. و در آن زمان اقتصاد الزاما دست خلیفه نبوده و این مساله بسیار مهم بوده. یکی دیگر از دلایلی که می‌گویند کاروان حضرت امام حسین در خرابه و خاک نشست و به زندان نرفت، این اختلاف کهنه بوده است. حالا این زینب با احتشام در اواخر قاجار و اوایل پهلوی اول تبدیل می‌شود به زینب فقیر و مضطر…این ها تفسیرهای چپ هستند که مثلا در روایت زندگانی حضرت علی هم نقش داشته‌اند. نهج البلاغه هرگز به این تندی نیست. امیرالمومنین کجا در بازار راه رفته و درباره قیمت سخن گفته؟ آیا ایشان در سازوکار بازار دخالت می‌کرده؟ در چهار سال خلافت ایشان یک رفتار تند چپ روانه وجود ندارد. به صراحت بگویم که اگر ما ساختار اقتصادی مان را بر اساس بازار قرار می‌دادیم الان گرفتاری هایی مثل اختلاس ۳هزار میلیاردی نداشتیم.

– اگر دقت کنید می‌بینید که سوژه خیانت به شدت در ادبیات ما زیاد شده و مردم هم استقبال کرده اند. به نظر من ژرف ساختش به این بر می گردد که همه فکر می کنند به آرمان های اصیل انقلاب اسلامی در این دهه خیانت صورت گرفته است. به گمان من عده زیادی در تکاپو هستند که بگویند خیانت امری است طبیعی….من می گویم این امری طبیعی نیست و این دهه، دهه خیانت به اصل بود. اصل، وفاداری و جوانمردی است…»

بنابراین گزارش، جدیدترین رمان رضا امیرخانی با عنوان «قیدار» که در نمایشگاه کتاب رونمایی شد، حالا و در صدر لیست پرفروش ترین کتاب های بهار، به چاپ چهارم رسیده است. داستان قیدار درباره یک گاراژدار در تهران دهه ۵۰ شمسی است که نام او و کامیون‌هایش در تمام جاده‌های ایران و میان رانندگان شناخته شده است. از سوی دیگر مرام و مسلک رفتاری قیدار نیز در میان تمام افرادی که با او در ارتباط هستند به نوعی زبانزد است، اما در طول داستان با مجموعه وقایعی که برای وی رخ می‌دهد، قیدار به سمت نوعی تکامل و بازتعریف از خود دست پیدا می‌کند.

رمانِ قیدار با نگاهی تاویلی، روایتِ مردی است از سلسله‌ مردان، در ابتدای دهه‌ پنجاهِ شمسی. این رمانِ سیصدصفحه‌‌ای در ۹ فصل روایت می‌شود با اسامیِ مرسدسِ کروک، تاکسیِ فیاتِ دویست و دوی کبریتی، اسبِ اینترنشنال، وسپای فاق‌گلابی تا… براقِ بال‌دار. این روایت می‌کوشد که رودخانه‌ آیینِ فتیان را همچنان زنده و رونده به مخاطب نمایش دهد.»
 

ناشر این بخش را برای معرفی کتاب منتشر کرده است: «در قرآن، اسمِ بعضی پیامبران آمده است؛ اسمِ بعضی غیرپیامبران هم، چه صالح و چه طالح آمده است… صلحا عاشقِ حضرتِ باری هستند… اما حضرتِ حق، بعضی را خودش هم عاشق است… عاشقیِ خدا توفیر دارد با عاشقیِ ما… خدا عاشقی است که حتی دوست ندارد، اسمِ معشوقش را کسی بداند… به او می‌گوید، رجل! همین… مرد!… همین… می‌فرماید و جاءمن اقصی‌المدینه رجل یسعی… جای دیگر می‌فرماید و جاءرجل من اقصی‌المدینه‌یسعی، یعنی این دو تا رجل با هم فرق می‌کنند… یکی می‌آید موسای نبی را نجات می‌دهد… قوم بنی‌اسرائیل را در اصل نجات می‌دهد…دیگری هم قومی را از عذات نجات می‌دهد… اسم‌ش چیست؟ اسم‌شان چیست؟ نمی‌دانیم… رجل است…»
 

ساکنان پایتخت برای تهیه این رمان پرفروش و اثر انتقادی او نسبت به سیاست های نفتی کشور «نفحات نفت» می توانند با شماره ۲۰- ۸۸۵۵۷۰۱۶ سامانه اشتراک محصولات فرهنگی؛ سام تماس بگیرند و کتاب را در محل کار یا منزل _ بدون هزینه ارسال _ دریافت کنند. هموطنان سایر شهر‌ها نیز با پرداخت هزینه پستی ارسال، می‌توانند تلفنی سفارش خرید بدهند.

۶۰۶۰

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.