دوئل والیبال ایران و ژاپن

جام جم آنلاین: رسیدیم به روز سرنوشت ساز والیبال ایران. فردا تیم ملی در نخستین بازی خود در مرحله پلی‌آف لیگ جهانی به مصاف ژاپنی می‌رود که تاکنون ۱۹‌بار حضور در لیگ جهانی را تجربه کرده است.

آنها از سال ۱۹۹۰ تا همین امسال، ۱۹۸ بار در لیگ جهانی بازی کرده‌اند و با کوله باری از تجربه آمده اند تا در تهران بیستمین حضور خود را در این لیگ جشن بگیرند.

این آمارها خود گویای بزرگی کاری است که دلاورمردان والیبال ایران قصد انجام آن را دارند؛ پیروزی بر ژاپن و صعود به‌لیگ جهانی برای نخستین بار.

برای این مهم باید در مجموع دو بازی رفت و برگشت ژاپن را شکست بدهیم. دیدار اول فردا‌(جمعه) برگزار می‌شود و بازی دوم هم ۴۸ ساعت بعد در روز یکشنبه.

هر دو بازی هم راس ساعت ۱۹٫ البته ژاپنی‌ها به خوبی می‌دانند که بازی در حضور نزدیک به ۱۵ هزار تماشاگری که سالن ۱۲ هزار‌نفری مجموعه ورزشی آزادی را برای هر تیمی به جهنم تبدیل می‌کنند کار چندان آسانی نیست.

سال گذشته که رقابت‌های قهرمانی آسیا در تهران برگزار شد، کره جنوبی و چین در مقابل این شرایط تاب نیاوردند و تسلیم ایران شدند تا شاگردان ولاسکو برای نخستین بار قهرمان آسیا شوند.

ترس ژاپن از ایران فقط به هواداران پرشوری که به سالن ۱۲ هزار نفری می‌آیند نیست. آنها که زمانی قدرت بلامنازع والیبال آسیا بودند از فینال بازی‌های آسیایی گوانگجو تاکنون هیچ‌گاه مقابل ایران رنگ پیروزی را ندیده‌اند.

اولین رویارویی ایران و ژاپن به فینال بازی‌های آسیایی ۱۹۵۸ توکیو برمی‌گردد که با برتری چشم بادامی‌ها همراه شد.

پس از آن همواره برتری با ژاپنی‌ها بود تا این‌که ایران در سال ۲۰۰۳ طلسم را شکست و در مقدماتی المپیک آتن با مربیگری پارک کی وون کره‌ای، برای نخستین بار ژاپن را در توکیو شکست داد.

رقابت تیم‌های ملی والیبال دو کشور از همان سال به یک رقابت نزدیک و شانه به شانه تبدیل شد به طوری که فینال بازی‌های آسیایی ۲۰۱۰ را ایران و ژاپن برگزار کردند.

دیداری که می‌توانست با برتری شاگردان حسین معدنی همراه باشد اما با پیروزی ۳ بر یک ژاپن تمام شد. پس از آن ژاپنی‌ها هیچ گاه مقابل تیم ملی ایران پیروز نشدند.

شکست ۳ بر یک در رقابت‌های جهانی ایتالیا، شکست ۳ بر یک در جام بین‌قاره‌ای، شکست ۳ بر صفر در جام جهانی ۲۰۱۱ و بالاخره شکست ۳ بر صفر در مرحله مقدماتی المپیک ۲۰۱۲ همه ناکامی‌های والیبال ژاپن مقابل ایران در این دو سال اخیر بوده است.

با این نتایج می‌توان امیدوار بود که در زیر گروه لیگ جهانی هم این روند ادامه داشته باشد. البته خولیو ولاسکو برای این‌که شاگردانش فریب برتری‌های دو سال اخیر والیبال ایران مقابل ژاپن را نخورند، هشدارهای لازم را برای بازی آینده به آنها داده و گفته است که نباید فکر کنند بازی آسانی پیش رو دارند.

سعید معروف، پاسور تیم ملی هم در آستانه این دو بازی حساس معتقد است: در بازی مقابل ژاپن اگر با این ذهنیت که برد ما حتمی است، وارد زمین شویم نتیجه‌ای جز شکست برای ما در پی نخواهد داشت.

وی افزود: با وجود این‌که شرایط روی کاغذ برای ما مساعد است اما نمی‌توان ژاپن را که تیم سخت‌کوشی است، دست‌کم گرفت آخرین رویارویی ایران و ژاپن به سه ماه پیش برمی گردد که شاگردان ولاسکو در آخرین بازی خود در مرحله مقدماتی المپیک ژاپن را در توکیو شکست دادند. پس از آن بازی سرمربی سرشناس ژاپنی‌ها اوتا به همراه کاپیتان این تیم از تیم ملی کناره‌گیری کردند تا ژاپن امروز بدون آنها و با هدایت دستیار (اوتا)، یعنی موارکامو به تهران بیاید.

برتری روی تور با ایران است

جمشید حمیدی، کارشناس برجسته والیبال در آستانه این بازی با بیان این‌که ژاپنی‌ها از شانس ۳۰ درصدی برای پیروزی مقابل ایران برخوردارند، گفت: در ترکیب ژاپن بازیکنان مطرحی چون فوکوزا، شیمیزو و یامامورا حضور دارند اما دو مهره کلیدی این تیم که هر دو هم آبشارزن بودند به تهران نیامده اند و این می‌تواند خبر خوبی برای ما باشد.

وی با بیان این‌که برتری روی تور با ایرانی هاست، افزود: میانگین قدی بازیکنان ایران ۱۹۵ سانتی‌متر است در حالیکه ژاپنی‌ها با میانگین قدی ۱۹۲ مقابل مهاجمان ما قرار خواهند گرفت. آنها در حمله هم فقط به یکی ـ دو بازیکن متکی هستند و بازیکنان تاکتیکی زیادی در ترکیب شان وجود ندارد. همه اینها می‌تواند به ما کمک کند تا با پیروزی در این دو بازی برای نخستین بار به لیگ جهانی صعود کنیم.

حمیدی افزود: والیبال ایران در همین دو سال، دو برابر حد معمول برای رسیدن به لیگ جهانی سر‌مایه‌گذاری کرده است. خود لیگ جهانی هم رقابتی پرهزینه است اما نمی‌تواند سازنده بودن آن را انکار کرد. این رقابت‌ها می‌تواند عرصه‌ای برای عرض اندام جوا‌نان والیبال ایران در رقابت با بزرگان والیبال جهان باشد.

رضا پورعالی – گروه ورزش


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

تا این لحظه ۱نظر ثبت شده
  1. sina:

    ای مردم تهران خواهش می کنم تیم والیبال رو در روز ۱۷ و ۱۹ شهریور ساعت ۱۹ حمایت کنیدما که از اصفهانیم حداقل شما تهرانیای گل بیایید تو ورزشگاه .ژاپن حریف سختیه و می خواهد دوباره تو لیگ باشه. ازتون دوباره خواهش می کنم برید به ورزشگاه .

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.