دود اختلاف ایرلاین‌ها و شرکت پخش در چشم مردم؛ سرگردانی مسافران در فرودگاه‌ها

۱۸م دیماه ،

در پی اختلاف ایرلاین‌ها و شرکت پخش به سبب بدهی شرکت‌ها در ازای سوخت هواپیما از ساعت ۹ صبح دوشنبه سوخت به صورت غیر نقدی به هواپیماها تحویل داده نشد تا بسیاری از پروازها لغو و مردم در فرودگاه‌ها سرگردان شوند.

به گزارش خبرنگار راه خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی از صبح امروز- دوشنبه ۱۸ دی ماه – سوخت به هواپیماهای داخلی نداد و اعلام کرد که پس از تسویه بدهی و قرارداد تازه به شرکت‌های هواپیمایی سوخت می‌دهیم.

* در صورت پرداخت نقدی به شرکت‌های بدهکار سوخت می‌دهیم

جلیل سالاری – معاون مدیرعامل شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی – دربارهٔ این تصمیم به ایسنا توضیح داد: از ابتدای سال ۹۱ قرار بود شرکت‌های هواپیمایی سوخت مورد نیاز خود را به صورت نقدی خریداری کنند. اما این اتفاق نیفتاد و شرکت ملی پخش نیز به سبب اجرایی نکردن این موضوع مورد سوال دستگاه‌های نظارتی قرار گرفت.

وی افزود: به شرکت‌های هواپیمایی طی جلساتی اعلام شد که هم بدهی پیشین خود را که مربوط به زمان آغاز هدفمندی‌ یارانه‌ها تا ابتدای آذر ماه سال جاری می‌شد، تسویه کنند و هم قراردادی تازه برای فروش سوخت با نرخ تازه منعقد کنند.

معاون مدیر عامل شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ادامه داد: برای رسیدن به اهداف مشخص شده در زمینه فروش سوخت به شرکت‌های هواپیمایی و تسویه بدهی پیشین آن‌ها با سازمان خدمات فرودگاهی، ایرلاین ها و مجموعه وزارت راه و شهرسازی جلساتی گذاشته شد و تمام شرکت‌های هواپیمایی مکلف شدند که در جهت پرداخت بدهی خود اقدام کرده و قرارداد تازه منعقد کنند؛ اتفاقی که نیفتاد.

سالاری با یادآوری افزایش ۶۵ درصدی نرخ بلیت هواپیما در آبان ماه سال جاری، گفت: ستاد هدفمندی‌ یارانه‌ها اعلام کرد با توجه به افزایش ۶۵ درصدی نرخ بلیت هواپیما در پروازهای داخلی، قیمت سوخت هواپیما برای مسیرهای داخلی هفت هزار ریال به ازای هر لیتر باشد و بدهی‌های معوقه تسویه شود.

* ۴۶۰ میلیارد تومان بدهی ایرلاین‌ها

این مقام مسوول در وزارت نفت گفت: رقم بدهی شرکت‌های هواپیمایی به ازای سوخت از ابتدای آغاز طرح هدفمندی‌ یارانه‌ها تا سی‌ام آبان ماه سال جاری ۴۶۰ میلیارد تومان است که بیشترین رقم آن مربوط به سه شرکت هواپیمایی هما، ماهان و آسمان می‌شود.

وی گفت:‌ برای انجام اقدامات لازم به منظور رسیدن به اهداف تعیین شده، پیش نویس قرارداد در چند مرحله برای شرکت‌های هواپیمایی فرستاده شد که آخرین ارسال سی‌ام فروردین ۹۱ بود و درخواست کردیم شرکت‌ها آن را امضا کنند که هیچ اقدامی از سوی آن‌ها صورت نگرفت.

سالاری گفت: طبق تصمیم گرفته شده به شرکت‌های هواپیمایی اعلام کرده بودیم که از پنجم دی ماه سال جاری سوخت به صورت نقدی به هواپیماها فروخته می‌شود، اما بنا به درخواست این شرکت ها ۱۰ روز دیگر مهلت دادیم و در این زمان تنها سه شرکت هواپیمایی هسا، معراج و ساها تسویه حساب کردند و بقیه حتی قرارداد تازه نیز بر مبنای نرخ سوخت تازه منعقد نکرده‌اند.

معاون مدیرعامل شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی سبب فروش نقدی سوخت به شرکت‌های هواپیمایی را جلوگیری از انباشت بدهی شرکت‌های هواپیمایی اعلام و اظهار کرد: شرکت‌های هواپیمایی ایرانی در مسیرهای داخلی وخارجی روزانه ۳٫۲ میلیون لیتر سوخت مصرف می‌کنند که حدود دو میلیون لیتر آن در پروازهای داخلی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی افزود: محاسبه این رقم به صورت روزانه با توجه به نیاز هر شرکت کار آسانی است که می‌تواند آن را هر روز پرداخت کند تا بدهی آن‌ها انباشته نشود و رقم هنگفتی را به وجود نیاورد که بعدا از عهده پرداخت آن برنیایند.

سالاری اظهار کرد:‌ برای اجرای این طرح به تدریج به شرکت‌های فرودگاهی اعلام کرد‌ه‌ایم که سوخت باید نقدی فروخته شود که این امر همچنان ادامه دارد و هنوز تمامی فرودگاه‌های ما سوخت را به صورت نقدی تحویل نمی‌دهند.

معاون مدیر عامل شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی خاطرنشان کرد: در ابتدای طرح فروش نقدی سوخت شرکت‌های هواپیمایی برای سوخت گیری به فرودگاه‌هایی می‌رفتند که به صورت غیر نقدی سوخت در اختیار آن‌ها قرار می‌داد، اما با شرایط پیش آمده و پیشرفت طرح تمامی فرودگاه‌ها مجبور به فروش سوخت به صورت نقدی می باشند پس ایرلاین‌ها باید برای تسویه بدهی خود نسبت به خرید نقدی اقدام کنند.

سالاری در پایان گفت: برای حل مشکل مردم و جلوگیری از سرگردانی مسافرین در فرودگاه‌ها حاضر هستیم سوخت به صورت نقدی حتی به شرکت‌های هواپیمایی که بدهی پیشین خود را تسویه نکرده‌اند بفروشیم.

* ناتوانی شرکت‌های هواپیمایی از پرداخت یکجای بدهی

عبدالرضا موسوی – رییس انجمن شرکت‌های هواپیمایی – تاکید دارد شرکت‌های هواپیمایی امکان پرداخت یکجای بدهی خود را ندارند.

وی افزود: بنا به نقل از شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی از ساعت ۹ امروز به بعد سوخت در شرایطی در اختیار شرکت‌های هواپیمایی ایرانی قرار می‌گیرد که بدهی قبل خود را تسویه کنند و برای دریافت سوخت از امروز به بعد قرارداد تازه با توجه به نرخ تازه سوخت امضا کنند.

موسوی با یادآوری این که از آذرماه امسال نرخ سوخت هواپیما برای پروازهای داخلی ۷۰۰ تومان و برای پروازهای خارجی ۲۱۲۰ تومان شده است، گفت: شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی توقع دارد بدهی شرکت‌های هواپیمایی برای سوخت، به طور کامل تسویه شود و پس از آن به فروش سوخت تازه به هواپیماها اقدام کند که این غیر ممکن است.

خاطرنشان کرد: از امروز تمام پروازهایی که از تهران به سمت شهرستان‌ها رفته‌اند امکان برگشت ندارند زیرا در فرودگاه‌های شهرستان‌ها به آن‌ها سوخت داده نمی‌شود.

وی تاکید کرد: پروازهای شرکت‌های هواپیمایی ماهان، آسمان، زاگرس و دیگر شرکت‌هایی که سوخت ندارند لغو شده و مسافران در فرودگاه‌ها سرگردان می باشند.

موسوی با تاکید بر این‌که امکان پرداخت بدهی به صورت یکجا به شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی وجود ندارد، ادامه داد: قرار بود دولت به شرکت‌های هواپیمایی ارز مبادله‌ای بدهد که این اتفاق نیفتاد و ما امروز ارز با نرخ ۳۲۷۰ تومان تهیه کردیم.

رییس انجمن شرکت‌های هواپیمایی خاطرنشان کرد: امروز از فرودگاه عراق نامه‌ای داشتیم که اگر یک میلیون و ۴۰۰ هزار دلار پول به ما ندهید جلوی پروازهای شما به فرودگاه نجف گرفته می‌شود. اگر ایرلاین‌ها ارز مبادله‌ای دریافت می‌کردند بدهی به شرکت خارجی پیش نمی‌آمد تا در صورت ادامه این روند مجبور به پرداخت جریمه نیز باشیم.

وی تاکید کرد: به جای پرداخت جریمه به شرکت‌های فرودگاهی در کشورهای دیگر با دریافت ارز مبادله‌ای، شرکت‌های هواپیمایی می‌توانند بدهی خود برای خرید سوخت از شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی را پرداخت کنند تا با چنین تصمیماتی فرودگاه‌های کشور با لغو تعداد بیشماری از پروازها مواجه نشوند.

* حل مشکل سوخت در سطح وزیران راه و نفت

محمود رسولی‌نژاد – مدیر عامل شرکت فرودگاه‌های کشور – نیز در این باره به ایسنا گفت: مشکل سوخت شرکت‌های هواپیمایی در سطح وزیران راه و شهرسازی و نفت در حال بررسی است.

وی تاکید کرد: شرکت‌های هواپیمایی نقدینگی لازم برای پرداخت بهای سوخت را ندارند و شرکت ملی پخش و پالایش فرآورده‌های نفتی نیز از دادن سوخت به ایرلاین‌ها اجتناب کرده است.

وی با بیان این‌که شرکت ملی پخش و پالایش فرآورده‌های نفتی تاکید دارد که تنها در مقابل وجه نقد به هواپیماها سوخت تحویل می‌دهد، گفت: این اختلاف بین شرکت‌های هواپیمایی و شرکت نفت است و شرکت فرودگاه‌های کشور از تبعات آن متضرر می‌شود.

یادآور شد: شرکت فرودگاه‌های کشور بیش‌ترین مطالبات از ایرلاین‌ها را دارد، رقمی که بسیار بیشتر از بدهی ایرلاین‌ها به شرکت ملی پخش و پالایش فرآورده‌های نفتی است اما هیچ گاه برای حل مشکل خود مردم را سرگردان نمی‌کند.

رسولی‌نژاد خاطرنشان کرد: شرکت ملی پخش و پالایش فرآورده‌های نفتی مکانیسم خود را دارد و به روش خود مشکل را حل می‌کند.

* قول هما و پادرمیانی استانداران

وی با بیان این‌که هما قول داده است طی دو روز آینده مشکل مالی خود را دربارهٔ سوخت حل کند، افزود: شرکت‌های هواپیمایی ماهان و آسمان همچنان مشکل دارند که برای حل آن باید چاره‌جویی شود.

مدیر عامل شرکت فرودگاه‌های کشور گفت:‌ در بعضی از فرودگاه‌ها همچون فرودگاه خراسان رضوی و کرمان، استاندارها وارد ماجرا شده و سعی کرده‌اند مشکل سوخت را حل کنند اما این روش مرسومی نیست و باید مساله به صورت ریشه‌ای حل شود.

رسولی‌نژاد از حل مشکل پیش‌ آمده مبنی بر تحویل ندادن سوخت به شرکت‌های هواپیمایی از سوی شرکت ملی پخش و پالایش فرآورده‌های نفتی در سطح وزیران خبر داد و گفت: وزیران راه و شهرسازی و نفت در حال بررسی موضوع می باشند تا راه حلی برای آن پیدا کنند.

وی در پایان از مردم خواست طی دو سه روز آینده قبل از حرکت به سمت فرودگاه‌ برای پرواز با اطلاعات پرواز تماس بگیرند تا از برقراری پرواز مورد نظر مطمئن شوند.

* پرداخت نقدی در فرودگاه غیر ممکن است

یک مقام مسوول در شرکت هواپیمایی آسمان نیز در پی لغو پروازهای این شرکت توضیحاتی به ایسنا داد.

مصطفوی – روابط عمومی شرکت هواپیمایی آسمان – با غیرممکن خواندن پرداخت نقدی پول سوخت در فرودگاه اظهار کرد: شرکت آسمان برای بدهی قبلی خود به شرکت پخش و پالایش فرآورده‌های نفتی چک داده است اما این چک از سوی شرکت نفت مورد قبول واقع نشده و درخواست آن‌ها تسویه نقدی است.

مصطفوی تاکید کرد: پولی که از فروش بلیت توسط شرکت‌های هواپیمایی از مردم گرفته می‌شود، یک ماه و نیم بعد در حساب شرکت قرار می‌گیرد و برای پرداخت پول سوخت هواپیما نیاز به زمان است.

این مقام مسوول در شرکت هواپیمایی آسمان به تعداد پروازهای لغو شده شرکت هواپیمایی آسمان که هر لحظه رو به افزایش است اشاره کرد و گفت: ۱۳۰ خانواده در مشهد برای بازگشت به تهران بلیت تهیه کرده بودند اما به سبب نبود سوخت از پرواز به سمت تهران بازماندند.

وی خاطرنشان کرد: تمامی شرکت‌های هواپیمایی جزو شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران با مشکل نبود سوخت برای پروازها مواجه می باشند.

مصطفوی در پایان تاکید کرد: از صبح امروز پروازهای آسمان مقاصد کیش، بندرعباس، بجنورد، بوشهر، بیرجند، یاسوج، تبریز، اصفهان، خارگ، همدان و مشهد لغو شده‌اند و پروازهای دیگر را نیز در حال لغو کردن هستیم.

انتهای پیام


ایسنا
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.