دود سیگار محیطی هر سال ۴۲ هزار نفر را در آمریکا می‌کشد

سلامت > عمومی
پژوهشگران در دانشگاه کالیفرنیا در سانفرانسیسکو (UCF) می‌گویند هر سال ۴۲۰۰۰ نفر از جمله ۹۰۰ نوزاد در آمریکا بر اثر استنشاق دود سیگار محیطی می‌میرند.

به گزارش لایوساینس به گفته این پژوهشگران در مجموع ششصدهزار سال زندگی بالقوه در- به طور میانگین ۱۴٫۲ سال به ازاری هر غیرسیگاری که در نتیجه استنشاق دود سیگار دیگری مرگ زودرس پیدا می‌کند- در هر سال از دست می‌رود، و میزان بهره‌وری از دست رفته به ۶٫۶ میلیارد دلار بالغ می‌شود.

پژوهشگران می‌گویند احتمالا تخمین آنها از میزان مرگ و میر و آسیب‌ها کمتر از تاثیر واقعی استنشاق دود سیگار محیطی است.

یک شاخص خونی برای دود سیگار

مراکز کنترل و پیشگیری بیماری‌های آمریکا (CDC) تخمین زده است که دود سیگار محیطی باعث مرگ و میر سالانه ۴۹۰۰۰ می‌شود. اما داده‌هایی که این تخمین بر اساس آنها زده شده است، برای اندازه‌گیری میزان قرارگیری به دود سیگار محیطی به گزارش‌های شخصی افراد متکی است که بسیاری از پژوهشگران آن را غیرقابل‌اتکا می‌دانند.

به علاوه با توجه به کیفیت بد هوا در اغلب شهرهای بزرگ آمریکا، محاسبه شمار مرگ و میرهای غیرسیگاری‌های به علت استنشاق دود سیگار محیطی- در مقابل برای مثال دود گازوئیل یا سوزاندن زغالسنگ- برای پژوهشگران مشکل بوده است.

پژوهشگران UCF از رویکرد تازه‌ای برای ارزیابی تاثیر دود سیگار محیطی استفاده کردند؛ آنان میزان ماده شیمیایی به نام کونیتین را در خون اندازه گرفتند که یک ماده واسطه‌‌ای که در نتیجه ورود دود سیگار به بدن تولید می‌‌شود. اغلب ما مقداری کونیتین در خون‌مان داریم؛ اما در افرادی که به مقدار زیادی در خانه یا در محل کار در معرض دود سیگار محیطی هستند، این میزان بالاتر است.

وندی ماکس، استاد اقتصاد سلامت در دانشکده پرستاری UCF و سرپرست این تحقیق می‌گوید برای اولین بار است که مرگ و میر و زیان اقتصادی ناشی از دود سیگار محیطی بر اساس کونیتین سرم خون تخمین زده شده است.

تخمین کمتر از حد واقعی

این بررسیط جدید نشان می‌دهد که آمار مرگ و میر ناشی از بیماری ایسکمیک قلب (بیماری ناشی از عدم خونرسانی کافی به قلب) نسبت به شمار گزارش‌شده در تحقیقات قبلی ۲۵ درصد کمتر است (۳۴ هزار نفر در مقایسه با ۴۶ هزار نفر)، اما موارد مرگ و میر ناشی از سرطان ریه دو برابر بیش از تخمین‌های پیشین است (۷۳۳۳ هزار در مقایسه با ۳۴۰۰ نفر).

با این حال ماکس می‌گوید این میزان تخمینی کمتر از حد واقعی است. او می‌گوید شمار مرگ و میرهایی که گروه او محاسبه کرده‌اند، بر اساس یک تخمین آماری است و نه شناسایی افراد مشخص.

ماکس گفت: “درست است که کشیدن سیگار در مکان‌های عمومی و محل‌‌های کار دارد ممنوع می‌شود، اما استفاده از این شاخص زیستی بیانگر آن است که افراد هنوز بیشتر از حدی که ما تصور می‌کنیم، در معرض دود سیگار محیطی هستند. اغلب این موارد، اما نه همه آنها، ممکن است در خانه رخ دهد. بررسی‌ها نشان می‌دهند که قرار گیری به مقدارهای کم دود سیگار محیطی برای سلامتی زیان‌آور است، به خصوص برای افرادی که دلایل گوناگون به دود سیگار حساس هستند.”

این افراد حساس یا شامل افرادی است که در رحم یا پس از تولد در معرض دود سیگار قرار گرفته‌اند، یا بزرگسالانی که از قبل مشکلات قلبی و ریوی دارند.


RSS

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.