دوران افزایش شدید قیمت فلزات گرانبها به پایان رسیده است

۲۶م اسفند ،

دوران افزایش شدید قیمت فلزات گرانبها به پایان رسیده است | چاپ |
شنبه ۲۶ اسفند ساعت ۱۴:۲۷

بینا- بررسی و تحقیق آماری یک استاد دانشگاه نشان می دهد دوران رشد فزاینده و شدید قیمت کالاها در بازارهای جهانی به خصوص قیمت فلزات گرانبها به پایان رسیده است.
به گزارش بینا از پایگاه اینترنتی طلا به نقل از پایگاه اینترنتی ماینینگ دیوید جکس استاد دانشگاه سیمون فریزر ونکوور در تحقیقی که در خصوص نوسانات قیمت ۳۰ کالای مختلف در طول ۱۶۰ سال قبل انجام داده است به نتایج جالب توجهی دست پیدا کرده است.
بر اساس این گزارش ارزش کل ۳۰ کالای تولید شده در ۱۶۰ سال قبل بر مبنای قیمت های سال ۲۰۱۱ میلادی به بیش از ۷٫۸۹ تریلیون دلار رسیده است.
این تحقیق نشان می دهد که قیمت انرژی و کالاهای غیر انرژی از دهه ۱۹۵۰ میلادی تا کنون رو به افزایش بوده است. بر این اساس میانگین قیمت این ۳۰ نوع کالا از سال ۱۹۰۰ تا ۲۰۱۱ میلادی بیش از ۲۵۲٫۴۱ درصد رشد داشته است و این رقم نسبت به سال ۱۹۵۰ میلادی بیش از ۱۹۱ درصد و نسبت به سال ۱۹۷۵ میلادی نیز بیش از ۴۶ درصد رشد داشته است.
این تحقیق نشان می دهد که دوران افزایش شدید و بی سابقه قیمت جهانی کالاها به خصوص فلزات گرانبها به پایان رسیده است. افزایش شدید قیمت کالاها در طول دهه های قبل همواره همراه با وقایع بزرگی در جهان بوده است. به عنوان مثال رشد سریع صنعتی شدن و افزایش فزاینده تقاضا برای کالاهای مختلف تاثیر بسیاری بر افزایش قیمت ها داشته است.
در طول دهه های قبل سه دوره افزایش شدید قیمت کالاها در جهان وجود داشته است: در سال ۱۸۹۰ میلادی روند صعودی قیمت کالاها آغاز شده و در سال ۱۹۱۰ به اوج خود رسیده و در دهه ۱۹۳۰ میلادی این روند پایان یافته است. بار دیگر قیمت کالاها در دهه ۱۹۵۰ میلادی به اوج خود رسیده و این روند بار دیگر در دهه ۱۹۷۰ میلادی تکرار شده است.


RSS
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.