“دوران لوکس” اعتیاد چیست؟

یک کارشناس اجتماعی پلیس خوزستان گفت: معضل اعتیاد در کودکان ۱۰ تا ۱۲ ساله نیز دیده شده است و در مجموع، میانگین سن اعتیاد به ۱۵ سال کاهش یافته است.

به گزارش گروه وبگردی ممتاز نیوز، یک کارشناس اجتماعی و اطلاع‌رسانی معاونت اجتماعی پلیس خوزستان اظهار کرد: از ۵ یا ۶ سال قبل تا کنون، مواد مخدری مانند حشیش، هروئین، تریاک و … در میان جوانان جای خود را به مواد مخدر صنعتی داده است.

وی ادامه داد: مواد مخدر صنعتی مانند شیشه به سبب سهولت ساخت و نحوه مصرف از یک سو و از سوی دیگر به سبب تبلیغات شبکه‌های اجتماعی مانند فیس‌بوک و توییتر که حتی نحوه ساخت این مواد را نیز آموزش داده‌اند، در میان جوانان به خصوص رده سنی ۱۵ تا ۲۰ سال به طور گسترده‌ای رواج پیدا کرده است.

این کارشناس اجتماعی پلیس خوزستان تصریح کرد: همچنین از آن‌جا که می‌توان مواد مخدر صنعتی را در یک آزمایشگاه کوچک در داخل خانه توسط فردی با تحصیلات زیر دیپلم نیز تهیه کرد و حساسیت‌های مرزی نیز برای قاچاق آن وجود ندارد، بسیاری از مصرف‌کنندگان به این ماده مخدر روی آورده‌اند.

وی عنوان کرد: آثاری که شیشه بر روی مصرف‌کننده به جای می‌گذارد، بسیار بیشتر از موادی مانند حشیش و ماری‌جوانا است. شیشه ماده‌ای توهم‌زا، توان‌افزا و محرک است؛ این ماده حالاتی را در فرد ایجاد می‌کند که در حالت طبیعی مصرف‌کننده برای رسیدن به آن حالات باید از چند ماده مخدر استفاده کند اما با مصرف شیشه به تنهایی، فرد به حد اعلای تحریک جنسی، هوشیاری و نشئگی خواهد رسید.

رستگار با اشاره به این‌که ماده اصلی ساخت شیشه تعدادی قرص و داروهای شیمیایی است، اضافه کرد: شیشه ماده‌ای است که در دفعات اولیه مصرف، آثار کاذبی بر روی فرد ایجاد می‌کند، به طوری که خانواده اصلا این فکر را نمی‌کند که فرزند آنها در حال مصرف ماده مخدری است، چرا که فرد در دفعات اول مصرف شیشه، بسیار مهربان، خوشرو، شاداب و پر انرژی می‌شود.

وی گفت: در میان معتادان اصطلاحی وجود دارد با نام “دوران لوکس” مصرف مواد مخدر. دوران لوکس، دورانی است که در آن فرد به نهایت لذت از ماده مخدر می‌رسد و عواقب مصرف، هنوز خود را نشان نداده‌اند. دوران لوکس ماده مخدری مانند حشیش ۳ تا ۶ ماه است اما این دوران برای شیشه یا کراک ۲ تا ۳ ماه بیشتر نیست.

این کارشناس اجتماعی دربارهٔ اهمیت اخطارها دربارهٔ ماده مخدر شیشه اظهار کرد: تا ۱ یا ۲ سال پیش حتی در تست‌های اولیه، اعتیاد به شیشه توسط آزمایشگاه‌های ما تشخیص داده نمی شود. و بسیاری از زوجها جوان اینگونه به اشتباه افتادند. همچنین تا ۳ یا ۴ سال پیش جرمی برای ماده مخدر شیشه در قانون در نظر گرفته نشده بود اما در بازنگری هایی که انجام شده است شیشه جزو موارد بسیار خطرناک دسته بندی شده و حتی برای بالای ۳۰ گرم از آن حکم اعدام صادر می گردد.

وی دربارهٔ آثار جبران‌ناپذیر شیشه تصریح کرد: از آن‌جایی که این ماده مخدر به بخش کنترل مغز آسیب می‌رساند و بسیاری از سلول‌های مغزی را نابود می‌کند، عوارض آن غیرقابل برگشت است زیرا سلولی که نابود شده را دیگر نمی‌توان جایگزین کرد.

رستگار عنوان کرد: وضعیت این معتادان به گونه‌ای است که حتی در مراکز روان‌درمانی ترک اعتیاد، مصرف‌کنندگان شیشه و حشیش محل ترکشان از مصرف کنندگان هروئین و کراک و … متفاوت است.

وی گفت: در بحث اعتیاد به مواد مخدر، بحث وابستگی روحی به این مواد نیز مشکل‌ساز است به طوری که آمارها نشان داده‌اند حتی فردی که ترک کرده است بعد از ۱۰ سال دوباره به مصرف مواد گرایش پیدا می‌کند، چرا که وابستگی فکری همیشه با او است.


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.