دور جدید گفت وگوی دینی ایران و آلمان برگزار می شود

به گزارش ایرنا،’مهدی صالحی’ روز شنبه در جمع خبرنگاران در قم گفت: در ادامه همکاریهای دانشگاهی دانشگاه ادیان و مذاهب و جامعه المصطفی العالمیه با دانشگاه پادربورن آلمان،دور جدید گفت و گوهای آکادمیک الهیاتی قم و پادربورن، از ۱۴ شهریور جاری به مدت دو هفته در دانشگاه شهر پادربورن آلمان برگزار می شود.

وی افزود: در چارچوب این همکاریها، گروهی از اساتید و دانشجویان دانشگاه ادیان و مذاهب اسلامی به کشور آلمان عزیمت می کنند.

وی خاطرنشان کرد:ترکیب هیات اعزامی به این گفت وگوها متشکل از ۱۳ نفر از دانشجویان و سه نفر از اساتید دانشگاه ادیان و مذاهب و شش نفر از دانشجویان و دو نفر از اساتید جامعه المصطفی العالمیه است.

صالحی در باره برنامه ی این گفت و گوها اظهار داشت: یک هفته همایش های علمی با موضوعاتی مثل ‘هرمنوتیک از منظر قرآن و کتاب مقدس’،’ابراهیم

به عنوان پیشوای سه دین توحیدی’،’بحث تاریخی با موضوع جنگ های مقدس در اسلام و مسیحیت’ و’ آزادی اراده انسان و اراده خداوند از منظر دو دین’ برگزار خواهد شد.

وی ادامه داد: در بخش دوم نیز برنامه های علمی و فرهنگی در شهرهای برلین و کلن برگزار می شود.

صالحی یادآور شد: این برنامه ادامه پروژه گفت وگوی الهیاتی قم و پادربورن است که دور اول آن اسفندماه سال گذشته با شرکت ۲۴ نفر از اساتید و دانشجویان دانشگاه پادربورن در دانشگاه ادیان و مذاهب قم برگزار شد.

وی خاطرنشان کرد: در دور اول موضوعاتی نظیر’توحید و تثلیث’،’ فمنیسم’،

‘مردم شناسی ادیان’،’ مفهوم وحی و دعا’ و’ اسماء الهی و معنویت’ مورد بحث و بررسی تطبیقی قرار گرفت.

صالحی ادامه داد: آنچه بر جذابیت هرچه بیشتر این طرح افزود، برگزاری کلاس هایی’دو استاده’ بود که استاد مسلمان دیدگاه های اسلامی و استاد مسیحی دیدگاه های مسیحی موضوع را بیان می کرد و پس از برگزاری سیمنار، دانشجویان مسلمان و مسیحی به بحث حول آن موضوع می پرداختند.

مدیرامور بین الملل دانشگاه ادیان و مذاهب اسلامی اضافه کرد: در دور اول گفت و گوها، بخش دیگر برنامه به ارایه مقالات دانشجویی اختصاص داشت که موضوعاتی مانند ‘عاشورا’، ‘ضرورت گفت وگوی ادیان’ و’ معرفی برخی فرقه های مسیحی آلمان’ از مهمترین مطالب آن بود.

صالحی گفت: دانشکده الهیات تطبیقی دانشگاه پادربورن، تحت ریاست پروفسور

‘کلاوس فون اشتوش’بنیانگذار رشته الهیات تطبیقی در کشور آلمان است و هم اکنون این رشته تحت مدیریت وی در دانشگاه پادربورن در مقاطع مختلف تدریس می شود.

وی برنامه دیگر سفر هیات مذهبی ایران به کشور آلمان را دیدار از شهر فرانکفورت اعلام کرد و گفت: در این برنامه پنج نفر از اساتید و دو نفر از دانشجویان دانشگاه ادیان و مذاهب در سمینار علمی با موضوع ‘مساله شر در ادیان مختلف’ شرکت خواهند کرد.

وی افزود: این سمینار در ادامه امضای تفاهمنامه همکاریهای علمی – پژوهشی با دانشگاه’پتسدام’ به دعوت مشترک این دانشگاه و دانشگاه ‘گوته’، روزهای ۳۰ و ۳۱ شهریور در شهر فرانکفورت برگزار خواهد شد.

صالحی افزود: در این سمینار همه اعضاء در بحث های کلامی، فلسفی و تاریخی در موضوع ‘شر از نگاه شیعه’ به ارایه مقاله خواهند پرداخت.

۷۴۰۴/۱۵۳۵

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۳۰۳۳۷۷


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.