دوستان ما در وزارتخانه و نمایندگی‌ها مسئولیت های سنگینی بر دوش دارند

معاون اول رییس جمهور، یادآورشد: دوستان ما در وزارتخانه و نمایندگی‌ها مسئولیت های سنگینی بر دوش دارند که تا ساعات پایانی دولت دوازدهم آن را دنبال خواهند کرد.

به گزارش ممتازنیوز به نقل از ایسنا، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری عصر دوشنبه در نشستی با مدیران ارشد وزارت امور خارجه گفت: امسال بعد از شیوع کرونا تصمیم گرفتم که با دو هدف بررسی تاثیر کرونا بر عملکرد دستگاه ها و همچنین پیگیری امور در سال پایانی دولت به وزارتخانه ها بروم؛ در همین راستا در هر دو مورد وزارت خارجه شرایط متفاوتی دارد؛ امروز وزارت خارجه با ۱۴۳ نمایندگی همکاری دارد و کرونا تغییر عمده ای در فعالیتهای این وزارت خانه بوجود آورده است.

وی با تاکید بر اینکه قطعا وزارت خارجه باید تغییراتی متناسب با کرونا داشته باشد تا آسیب زیادی به عملکرد این وزارت خانه وارد نشود، اظهار کرد: در وزارت خارجه سال پایانی دولت خیلی معنای ندارد و آنقدر مسائل مرتبط با دنیا در این وزارتخانه جدی است که حتی ممکن است عملکرد ساعات پایانی این وزارت خارجه تاثیر گذار باشد. دوستان ما در وزارتخانه و نمایندگی‌ها مسئولیت های سنگینی بر دوش دارند که تا ساعات پایانی دولت دوازدهم آن را دنبال خواهند کرد.

معاون اول رئیس جمهوری خاطر نشان کرد: ماموریت دستگاه سیاست خارجی برای همه کشور ها بویژه امروز مردم ایران بسیار مهم  و تعیین کننده است؛ ایران بطور طبیعی به دلیل وضعیت ژئوپلیتیکی که دارد، همواره در چهارراه حوادث بوده است و ظرفیت‌هایی جدی در این کشور وجود دارد که ما با بهره گیری از این ظرفیت ها تلاش کرده ایم در برابر فشار ها بایستیم.

جهانگیری افزود: تقریبا همه‌ی گفتمان های وزارت خارجه طی سالهای بعد از انقلاب تفاوت مبنایی با هم نداشتند و مبنای کلی آن‌ها نیز همان سیاست حکیمانه ای است که مقام معظم رهبری مطرح کردند؛ عزت، حکمت و مصلحت چراغ راه سیاست خارجی کشور قرار دارد؛ برخی فکر می‌کنند این سیاست یک شعار است در حالی که من فکر میکنم این سیاست نه یک شعار است و نه به معنای انزوا و انفعال و فرار از مواجهه با دشمنان و رقیبان و مختلفین ، بلکه به این معناست که یک سیاست خارجی فعالی داشته باشیم تا بتوانیم در همه صحنه‌ها حضور قدرتمندی داشته باشیم و از عزت کشور حفاظت و حراست کنیم.

وی خاطر نشان کرد: در دولت تدبیر و امید گفتمانی که به نظر می آید سیاست غالب کشور بوده، گفتمان تعامل با جهان بوده است؛ ما زود فراموش می‌کنیم؛ در ابتدای دولت تحریم های بسیاری علیه کشور وجود داشت که دولت تدبیر و امید  اولویت گذاری کرد که هم از تحریم ها و فشارها عبور کنیم و هم به زندگی مردم سامان دهیم که خوشبختانه در هر دو بخش دستاورد خوبی داشته‌ایم.

معاون اول رئیس جمهوری گفت:  کار بسیار سختی بود که با شش قدرت جهانی به گفت‌وگو نشست و به توافقی رسید که دستاورد بزرگی برای ایران تلقی شود به گونه‌ای که هم حق هسته‌ای تضمین شود، هم تحریم‌ها لغو و امنیتی‌سازی ایران از بین رود.

جهانگیری با بیان اینکه اگر تصور کنیم در یک دوره همه قطعنامه‌های تحریمی لغو شود، شدنی نیست، خاطر نشان کرد: پیش از دولت یازدهم برخی از دوستان صاحب نظر به من می‌گفتند اگر دو رییس جمهور یعنی ۱۶ سال دولت در دست ما باشد، بعید می‌دانیم بتوانیم تمام قطعنامه‌های شورای امنیت را لغو کنیم؛ درحالی که دولت تدبیر و امید موفق شد این اقدام بزرگ را انجام دهد؛ گفتمان تعامل سازنده که وزارت خارجه داشت به توفیقات خوبی رسید و نتیجه آن در داخل کشور عملکرد دولت یازدهم در شاخص‌های اقتصادی است.

وی با بیان اینکه «شرایط جدید، شرایط ویژه‌ای است و فشار حداکثری با اعمال تحریم های جدید وجود دارد»، اظهار کرد: وزارت خارجه باید برنامه ریزی کند تا از این شرایط سخت عبور کنیم. تقریبا در همه دنیا مسئولان سیاست خارجه کشور به دلیل نمایندگی مردم ایران، از یک پشتوانه قوی داخلی برخوردار هستند؛ شاید یکی از دلایلی که مقام معظم رهبری ما در دوران گفت‌وگو ها مکرراً از شخص وزیر خارجه تمجید می‌کردند، این بود که در واقع می‌خواستند به دنیا علامت دهند که وزیر امورخارجه که درحال مذاکره است مورد تایید و حمایت نظام است.

معاون اول رئیس‌جمهوری در ادامه صحبت‌های خود با تاکید بر اینکه امروز نیز به این حمایت‌ها نیاز داریم، خاطر نشان کرد: در مجلس دوم بودم مجلس از وزیر خارجه وقت سوالی را کرد که بطور طبیعی هم سوال سختی نبود، اما امام(ره) برخورد سختی کردند که شرایط نمایندگی که سوال را مطرح کرده بودند به کل عوض شد. در دوره سوم نیز از وزیر خارجه سوال شد که با تذکر رهبری مواجه شد.

جهانگیری با تاکید بر اینکه وزارت خارجه باید از پشتوانه قوی برخوردار باشد که کارهای حساس را دنبال و حل کند، گفت:  آمریکایی‌ها راهبردهایی را از جمله بردن پرونده ایران به شورای امنیت، دنبال می‌کنند که ان‌شاءالله با پیگیری‌های وزارت امور خارجه موفق هم نمی‌شوند. این افتخاری برای کشور بود که در نشست اخیر شورای امنیت، ۱۴ کشور در مخالفت با رویکرد آمریکا سخن گفتند و نگذاشتند اجماعی علیه ایران شکل بگیرد. این سرمایه برای کشور لازم است.


وی با بیان اینکه همواره سعی کردیم برای داخل کشور ابزارهای مورد نیاز دیپلماسی را فراهم کنیم، اظهار کرد: کسی به رشادت رزمندگان و شهدا شکی ندارد، ولی آنچه موجب پایان جنگ شد، مقاومت دیپلمات در مذاکرات ۵۹۸ بود. من به دلیل رابطه نزدیکی که با سردار سلیمانی داشتم، حداقل یک مرتبه در ماه با هم نهار می‌خوردیم؛ در این جلسات احساس می‌کردم که ایشان کاملا در ارتباط با مسائل منطقه فکر می‌کند که هماهنگی‌هایی که با وزارت خارجه انجام می‌دهد، اقداماتش منجر به پیشرفت کشور می‌شود.

معاون اول رئیس جمهوری تصریح کرد: حتما اقداماتی نظیر انتقام گرفتن از امریکایی‌ها به دلیل شهادت سردار سلیمانی، اقداماتی بازدارنده است که جلوی تجاوز دشمن را می‌گیرد اما آنچه که مکمل این موضوع است، دیپلماسی و سیاست خارجی است.

جهانگیری در پایان با بیان اینکه آمریکایی‌ها می‌خواستند اقتصاد کشور را نابود کنند، اما در سال گذشته اقتصاد ما در این سال که اوج تحریم ها بوده، منهای نفت از حالت رکود خارج شده است. اظهار کرد: مطمئن هستیم در سال ۹۹ حتما تورم کاهش، رشد اقتصادی افزایش یافته و اشتغال هم بیشتر می شود.

انتهای پیام

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.