دولتی در افغانستان موفق خواهد بود که همه گروه‌ها و اقوام در آن حاضر باشند

رییس پیشین ستاد افغانستان وزارت امور خارجه کشورمان با اشاره به سفر وزیر خارجه پاکستان به ایران، این سفر را در راستای تحولات افغانستان دانست و گفت: طالبان اگر بخواهد افغانستان به ثبات برسد و قدرت را حفظ کند باید مسیری را طی کند که بقیه اقوام، از جمله تاجیک ها و شیعیان و غیره در حکومت سهم داشته باشند و این مساله ای مهم و از محورهای گفت‌وگوی ایران و پاکستان در سفر وزیر خارجه این کشور به تهران نیز هست.

محسن پاک آیین در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به سفر وزیر خارجه پاکستان به ایران و کشورهای منطقه گفت: هدف از سفر آقای قریشی وزیر خارجه پاکستان به ایران و چند کشور آسیای مرکزی در شرایط فعلی موضوع افغانستان و چگونگی همکاری کشورهای منطقه و همسایگان این کشور برای استقرار صلح از طریق مذاکره بین گروه های بین الافغانی و تشکیل یک دولت فراگیر است.

وی افزود: پاکستان و ایران دو همسایه تاثیرگذار در حوادث افغانستان هستند و با استقرار صلح سعی دارند امنیت مرزها را هم حفظ کنند تا افغانستان به کشوری که آسیب امنیتی برای اسلام آباد و تهران داشته باشد، تبدیل نشود.

این دیپلمات با سابقه کشورمان درباره تشکیل دولت در اففغانستان اظهار کرد: دولتی در افغانستان موفق خواهد بود که همه گروه ها و اقوام بتوانند در آن مشارکت داشته باشند و مقامات کشوری از طریق ارا مردم و به صورت انتخابات به قدرت برسند. فرقی نمی کند چه گروهی به قدرت برسد؛ پشتون و غیرپشتون، مهم این است که از مسیر انتخابات و با آرای مردم باشد. تاکنون هم رییس جمهوران افغانستان از پشتون ها بوده اند چون نیمی از جمعیت افغانستان را تشکیل داده‌اند.

پاک آیین گفت: به نظر می رسد اگر صلح و ثبات در افغانستان ایجاد شود از مسیر نظامی این کار رخ نمی دهد. جنگ داخلی و تفرقه میان اقوام مختلف هدف همیشگی امریکا و ناتو بوده است. ایجاد مجدد وضعیتی که در زمان حضور آمریکا شاهد بودیم به نفع اقوام افغانستان و گروه طالبان نیست. طالبان اگر بخواهد کشور به ثبات برسد و قدرت را حفظ کند باید مسیری را طی کند که بقیه اقوام، از جمله تاجیک ها و شیعیان و غیره در حکومت سهم داشته باشند و این مساله مهمی است و از محورهای گفتگوی ایران و پاکستان هم هست. طرف ها احتمالا در این زمینه هماهنگی هایی را انجام می دهند تا نوعی یکدستی و اتفاق نظر در میان همسایگان افغانستان ایجاد شود.

رییس پیشین ستاد افغانستان وزارت امور خارجه کشورمان گفت: هندی ها هم در افغانستان نفوذ دارند و تمایل دارند در این کشور صلح و ثبات باشد. ممکن است پاکستان و هند در این رابطه دیدگاه مشترک و نزدیک‌تری در آینده پیدا کنند اما باید منتظر تحولات ماند.

وی درباره مدیریت سرازیر شدن پناهجویان افغان به کشورهای همسایه اظهار کرد: امیدواریم شرایط در افغانستان به گونه ای پیش رود که جنگ در نگیرد و شاهد خروج مهاجران به سمت کشورهای دیگر و به ویژه همسایگان افغانستان نباشیم اما اگر این اتفاق روی دهد مسوولان کشور تدابیر لازم را برای ورود مهاجران و مدیریت آن اتخاد می کنند.

انتهای پیام

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.