دولت‌های نهم و دهم چه تعداد خانه ساختند؟

گردآوری توسط گروه عمران ممتازنیوز

http://www.bananews.ir/با درنظر گرفتن ساخت کلیه واحدهای مسکن مهر متعهد شده از سوی دولت باید پس از هشت سال حدود شش میلیون واحد مسکونی در کشور ساخته شده باشد.

چهار میلیون و ۳۰۰ هزار واحد مسکن مهر در طول فعالیت دولت نهم و دهم در کشور به بهره‌برداری رسیده که قرار است یک و نیم میلیون واحد مسکن‌ مهر روستایی و شهری نیز تا پایان سال به متقاضیان تحویل داده شود که با تکمیل این تعداد واحد حدود شش میلیون خانوار صاحبخانه می‌شوند.

به گزارش ممتاز (BanaNews.ir) از میان دو میلیون و ۱۸۰ هزار واحد مسکن‌ مهر شهری ۹۰۰ هزار واحد به صورت نیمه‌تمام است که وزیر راه و شهرسازی در آخرین اظهارات خود از پیشرفت‌ فیزیکی ۷۰ درصدی این واحدها و تحویل آنها تا پایان سال خبرداده است.

از کل واحدهای در حال ساخت مسکن مهر تاکنون دو میلیون و ۱۸۸ هزار واحد در مناطق شهری و روستایی احداث شده و یک میلیون و ۶۰۰ هزار واحد مسکن مهر نیز به بهره‌برداری رسیده است.

سهم بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در ساخت مسکن مهر

بنیاد مسکن که از همان ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی فعالیت خود را در زمینه ساخت و مقاوم‌سازی واحدهای شهری و روستای آغاز کرده است در شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر ۳۵۰ هزار واحد مسکن مهر شهری را دستور کار خود قرار داد که تاکنون توانسته ۲۱۰ هزار واحد مسکونی بسازد و تحویل متقاضیان دهد.

بر اساس زمان‌بندی بنیاد مسکن در بخش ساخت مسکن ارزان قیمت تاکنون ۱۰۷ هزار و ۷۹۵ واحد مسکونی ساخته شده است که برای امسال ۱۰ هزار و ۶۷۶ واحد دیگر در نظر گرفته شده است.

خیرین مسکن‌ساز که با بنیاد مسکن انقلاب اسلامی همکاری می‌کنند ساخت ۸۰۰۰ واحد را در برنامه دارند که ۳۰۰۰ واحد آن را تحویل داده‌اند و ۵۰۰۰ واحد دیگر را تا پایان سال تحویل می‌دهند.

ازجمله فعالیت‌های این بنیاد، بهسازی یک میلیون و ۸۲۵ هزار واحد مسکن روستایی است که اکنون رو به اتمام است و تا پایان ۹۲ تحویل داده می‌شود.

 

امسال نیز بنیاد مسکن انقلاب اسلامی آغاز ساخت حدود ۶۳۵۰ واحد تازه برای اقشار مستضعف را وعده داده است.

تعداد واحدهای مسکن مهر در شهرهای کشور

در تفکیک جمعیتی واحدهای مسکونی مهر نسبت به شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر و بالای ۲۵ هزار نفر که در برنامه‌ سال ۸۹ تا ۹۱ اعلام شده است، تفکیک جمعیتی شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر در برنامه‌ سال ۸۹ تا ۹۱ به میزان ۳۸۰ هزار واحد مسکن مهر در نظر گرفته شده بود که تعداد واحد‌های روبه اتمام با اسکلت و سقف ۲۸۹ هزار و ۸۵۰ واحد، تعداد واحد‌های تمام و سفت‌کاری شده ۲۵۱ هزار و ۵۰۵ واحد و تعداد واحد‌های نازک‌کاری شده ۱۹۸ هزار و ۹۱۲ است.

همچنین در شهرهای بیش از ۲۵ هزار نفر جمعیت در برنامه سال ۸۹ تا ۹۱، یک میلیون و ۱۸۰ هزار واحد مسکن مهر در نظر گرفته شده بود که یک میلیون و ۳۹۱ هزار و ۱۰۴ واحد تمام شده و در مرحله‌ اسکلت و سقف می باشند. همچنین ۹۵۶ هزار و ۶۴۶ واحد اتمام و سفت‌کاری شده است و ۶۷۷ هزار و ۵۴۲ واحد نیز در مرحله‌ی نازک‌کاری قرار دارند.

بر این اساس در شهرهای تازه با در نظر گرفتن ۴۲۰ هزار واحد مسکن مهر در برنامه‌ی سال ۸۹ تا امسال تعداد ۲۸۲ هزار و ۴۱۵ واحد اتمام و در مرحله‌ اسکلت و سقف‌ می باشند.

طبق اعلام وزارت راه و شهرسازی در برنامه سال ۸۹ تا ۹۱ برای کل کشور ساخت بیش از سه میلیون واحد مسکن مهر در نظر گرفته شده بود که از این تعداد یک میلیون و ۶۱۱ هزار و ۳۸۹ واحد در مرحله‌ اتمام اسکلت و سقف می باشند. یک میلیون و ۴۵۳ هزار و ۲۲۲ واحد اتمام سفت‌کاری شده و یک میلیون و شش هزار و ۶۲۶ واحد نیز در مرحله‌ اتمام نازک‌کاری می باشند.

بر اساس این گزارش در بخش بافت فرسوده ۲۰۰ هزار واحد در برنامه زمانی ۸۹ تا ۹۱ بودند که ۱۹۱ هزار و ۹۲۲ واحد در مرحله‌ اتمام اسکلت و سقف، ۱۸۷ هزار و ۳۸۸ واحد در مرحله‌ اتمام سفت‌کاری و ۱۵۵ هزار و ۶۹۵ واحد در مرحله‌ اتمام نازک‌کاری می باشند.

در مجموع دو میلیون و ۱۸۰ هزار واحد در برنامه‌ی سال ۸۹ تا ۹۱ بود که اکنون یک میلیون و ۸۰۳ هزار و ۲۹۱ واحد در مرحله‌ی اتمام اسکلت و سقف، یک میلیون و ۶۴۰ هزار و ۶۱۰ واحد در مرحله‌ اتمام سفت‌کاری و هم‌چنین یک میلیون و ۱۶۲ هزار و ۳۲۳ واحد در مرحله‌ نازک‌کاری می باشند.

وضعیت واحد‌های خودمالکی اعلام شده از سوی وزارت راه و شهرسازی برای واحدهایی که در مرحله‌ اتمام اسکلت و سقف می باشند تعداد ۶۸۳ هزار و ۱۱۱ واحد، واحد‌های اتمام سفت‌کاری نیز ۶۲۱ هزار و ۶۴۱ واحد و واحد‌های در مرحله‌ نازک‌کاری تعداد ۴۸۶ هزار و ۳۱۵ مورد است.

۲۵۶۰ خانه ویژه در حال ساخت

از اردیبهشت ۹۱ طرح ساخت واحدهای مسکونی ویژه برای تهرانی‌ها نیز رقم خورد که اکنون با گذشت بیش از یکسال از این طرح ۲۵۶۰ واحد مسکونی در تهرانسر در حال ساخت است و مقرر شده تا خردادماه ۹۳ این تعداد واحدها تحویل متقاضیان شود.

با ساخت این تعداد واحد مسکونی در یکی از مناطق پر جمعیت شهر به آمار ساخت و سازهای دولت می‌افزاید و ادامه ساخت این واحدها خود درصد قابل توجهی از نیاز مسکن شهری به ویژه کلان‌شهر تهران را تامین می‌کند.

به گفته اداره کل راه و شهرسازی استان تهران نیز قرار است خانه‌های ویژه در نقاط پرجمعیت تهران در زمین‌های دولتی ساخته شوند و مردم تنها هزینه‌های صرف شده را پرداخت کنند و در چگونگی ساخت و سازها دخالتی نداشته باشند.

در حالیکه دولت به ساخت و سازهای مسکن مهر و وجود خانه‌های خالی در کشور اشاره می‌کند، صاحبنظران معتقدند هنوز نیاز روزافزون به مسکن در جامعه محسوس است و متعادل‌سازی تعداد خانوار و تعداد مسکن در کشور امری سهل‌الوصول نیست.

بر اساس برآوردهای سال‌های اخیر از جمعیت کشور سالانه به تولید حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحد مسکونی نیاز است که باید دولت‌ها با همکاری بخش خصوصی این نیاز را تامین کنند.

با توجه به آخرین اظهارات سکاندار مسکن، کشور به ساخت حداقل شش میلیون واحد مسکونی نیاز دارد چرا که در حال حاضر ۱۲ میلیون جوان ایرانی در آستانه ازدواج می باشند که برای تشکل زندگی به شش میلیون خانه نیاز دارند. همچنین تقاضای عادی جامعه نیز بر آن مضاف می‌شود.

بنانیوز – ممتاز، خبرها صنعت ساختمان کشور، عمران – معماری – شهرسازی
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.