دولت‌ها همچنان اطلاعات خصوصی کاربران را از گوگل می‌خواهند

۳۰م دیماه ،

فاوانیوز: بسیاری از دولت‌های جهان از گوگل می‌خواهند که اطلاعات خصوصی کاربران را در اختیار آنها بگذارد یا آیتم‌های خاصی از اطلاعات را از روی سرورهای خود حذف کند. میزان درخواست‌های دولت‌ها همواره رو به افزایش است.

آخرین گزارش شفافیت گوگل (Transparency Report) که روز چهارشنبه (۴ بهمن٬ ۲۳ ژانویه) انتشار یافته نشان می‌دهد که سیر صعودی درخواست اطلاعات خصوصی کاربران از این کمپانی٬ در نیمه دوم سال ۲۰۱۲ میلادی نیز همچنان ادامه یافته است. دولت‌ها همچنان از گوگل می‌خواهند که در تعقیب و رهگیری آنلاین شهروندان کمک‌رسان آنها باشد.

انتشار گزارش شفافیت٬ ابتکاری است که گوگل از سال ۲۰۱۰ آغاز کرده و بر اساس آن هر شش ماه جزئیات درخواست‌های دولت‌های مختلف در سراسر جهان را منتشر می‌کند. این کمپانی در توضیح آخرین گزارش خود آورده که کاربرد سرویس‌های مختلف گوگل همواره رو به افزایش است و با توجه به این نکته٬ رشد درخواست‌های دولت‌ها نیز اجتناب‌ناپذیر به نظر می‌رسد؛ اگرچه بررسی آماری که گوگل در قالب ارقام و نقشه‌های تعاملی ارائه می‌کند٬ همواره هراس‌آور و تکان‌دهنده است.

بر اساس آمار گوگل٬ از سال ۲۰۰۹ درخواست اطلاعات خصوصی کاربران در اشکال مختلف بیش از ۷۰ درصد افزایش داشته است. مجموع درخواست‌های دولت‌ها از این شرکت در سال ۲۰۱۲ به بیش از ۴۲ هزار مورد رسیده است. این رقم نشان می‌دهد که میزان درخواست دولت‌ها از گوگل در طول دو سالی که از انتشار یافتن گزارش‌های شفافیت می‌گذرد٬ هر سال نزدیک به ۲۴/۵ درصد افزایش یافته است. گوگل به‌طور میانگین در بیش از ۵۰ درصد موارد به درخواست دولت‌ها تن داده٬ اما روند پذیرش درخواست‌ها از سوی گوگل سیری نزولی دارد.

 گام بلند گوگل برای تقویت آزادی بیان آنلاین

تهمت و افترا از مهم‌ترین علل درخواست دریافت اطلاعات کاربران یا حذف محتوا از روی سرورهای گوگل است. امنیت و حریم خصوصی٬ انتقاد از دولت٬ جعل هویت٬ کپی‌رایت٬ تهدید امنیت ملی و … نیز از دیگر علل مهمی می باشند که بیش از موارد دیگر مورد استناد قرار می‌گیرند.
مرکز نگهداری اطلاعات گوگل در اوکلاهما در آمریکا مرکز نگهداری اطلاعات گوگل در اوکلاهما در آمریکا

همچون همیشه٬ بیشترین درخواست‌ها از سوی دولت آمریکا روانه شرکت گوگل شده است. دولت ایالات متحده در مجموع در سال ۲۰۱۲ در ۱۶۴۰۷ مورد از گوگل خواسته که اطلاعات خصوصی کاربران را در اختیار آنها قرار دهد٬ یا از روی سرورهای خود حذف کند. گوگل هم در بیش از ۸۰ درصد موارد درخواست‌های دولت آمریکا را که بر اساس ارسال احضاریه‌های قانونی یا حکم دادگاه بوده٬ برآورده کرده است. میزان پذیرش درخواست‌های دولت آمریکا از سوی گوگل٬ از ۹۴ درصد در سال ۲۰۱۰ به ۸۸ درصد در سال ۲۰۱۲ رسیده است.

همچنین این گزارش نشان می‌دهد که درخواست حذف محتوا از سوی شرکت‌‌های فعال در صنعت موسیقی و سرگرمی نیز به شدت افزایش یافته است. نقض کپی‌رایت از جمله دلایلی است که آنها بر مبنای آن از گوگل می‌خواهند اطلاعات خاصی را از روی سرورهای خود حذف کند.

منبع: دویچه وله

فاوا نیوز
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.