دولت از کنترل دستوری قیمتها پرهیز کند.


دولت از کنترل دستوری قیمتها پرهیز کند.

۱۴:۳۰ (یکشنبه ۱۰ اردیبهشت )
اخبار مرتبط
نسخه چاپی نسخه چاپی

دکتر اسماعیل خاتمی مقدم رئیس انجمن صنایع همگن غذائی مازندران در گفتگوی اختصاصی با خبر نگار خانه صنعت، معدن وتجارت وضعیت اقتصادی صنعت شیر خام و لبنیات را تحلیل کرد.

وی دلایل اصلی رشد قیمت لبنیات را کاهش تولید شیر خام، افزایش قیمت تمام شده شیر خام به دلیل رشد بی سابقه نهاده های دامی، سوق حدود ۱۰ درصد شیر خام به سمت تولید شیر خشک به دلیل قطع واردات شیر خشک، جاذبه های صادراتی و نیز خرید نقدی مواد اولیه اصلی در دو بخش دامپروری و صنایع لبنی معرفی کرد و خاطر نشان کرد همه این تهدیدها از تابستان سال ۹۰ به طرق مختلف به دست اندرکاران و مدیران دولت گوشزد و راهکارها نیز اعلام و پیگیری شد اما متاسفانه باز هم بخشی نگری مسئولین مانع از اقدام موثر و به موقع شد. تا جایی که در ماههای اخیر حباب قیمتی شیر خام به سرعت در حال شکل گیری بود .

وی راجع به جریانات اخیر پیش آمده پیرامون قیمت لبنیات و شیر خام و جلسات و تصمیمات کشوری در این زمینه گفت:

در طی چندین جلسه ستاد تنظیم بازار چند تصمیم در این زمینه گرفته شده که بعضی به مرحله اجرا رسیده و برخی همچنان محل چالش است.

وی گفت واردات شیر خشک به منظور تنظیم بازار شیر خام آزاد اعلام شد و سایت ثبت سفارش آن نیز فعال شده است و متقاضیان ضمن ثبت سفارش در حال حرکت محموله های شیر خشک از اروپا و نیوزلند هستند.همچنین شنیده شده که احتمالا تولید شیر خشک در داخل هم با  دستور دولت قطع شود. در مورد نهاده های دامی هم مصوب شد که واردات به مقدار نیاز و با نظارت دستگاههای مسئول انجام شود تا خوراک دام به مقدار کافی و با قیمت مناسب در اختیار دامداران قرار گیرد که البته تشکلهای دامپروری به لحاظ زمان و چگونگی اجرای این تصمیم نگرانیهای جدی دارند. از سوی دیگر دولت مصر بر حفظ قیمت شیر خام با نرخ ۶۳۰۰ ریال است تا از طریق آن بتواند قیمت لبنیات را تثبیت کند این در حالیست که قیمت شیر خام ممتاز در بازارهای کشور از ۸۰۰۰ تا ۹۰۰۰ ریال متغیر است. که این موضوع هم چالش اصلی دامداران با دولت است.

از یک طرف دامداران تولید شیر خام با قیمت فروش ۶۳۰۰ ریال را دست نیافتنی میدانند و از طرف دیگر دولت مصر به برگشت قیمت به این عدد است. در واقع دولت با حفظ دستوری قیمت شیر خام سعی بر حفظ قیمت محصولات لبنی دارد دستوری که شاید تا هزار میلیارد تومان به هزینه های صنعت لبنی و دامپروری بیفزاید.

وی ادامه داد اول باید عرضه و تقاضا با ورود مقدار مناسب شیر خشک و نهاده های دامی چه به قیمت جهانی و چه با یارانه دولت تنظیم شود و بعد همین سیستم متعادل شده عرضه و تقاضا خود قیمتها را کنترل خواهد کرد و اصرار دولت برای قیمت گذاری شیر خام و لبنیات احتمالا آثار مفید فعالیتها و تصمیمات اخیر را به خطر خواهد انداخت. وی همچنین ابراز امیدواری کرد دولت با درک صحیح واقعیتهای بازار و اقتصاد و به دور از عافیت طلبی های رایج هر چه زودتر پای خود را از قیمت گذاری خارج و آن را به مدیران بنگاه ها و تشکلهای مرتبط بسپارد.

خاتمی در پاسخ به تقاضای به جامانده صنایع لبنی برای افزایش قیمتها و نیز اصرار دستگاه های نظارتی برای برگشت قیمت لبنیات گفت: تقاضای دولت برای کاهش قیمتها غیر عقلانی است. بدیهی است طبق طبق موازین مندرج در قانون  قیمت گذاری کالاهای تولید داخل سازمان حمایت مصوب مرداد ۸۸ ، صنایع می توانند با  ارائه اسناد هزینه نسبت به قیمت گذاری محصولات خود اقدام نمایند. وی یادآور شد در تصمیمات اخیر اگرچه سرعت رشد قیمت شیر خام کاهش یافته اما ورود قطعی نهاده ها و شیر خشک زمانبر است و در این مدت همچنان عرضه و تقاضا نا متعادل است و هزینه ها همچنان بالاست و علی رغم مخالفت دولت، صنایع لبنی چاره ای ندارند جز اینکه بر اساس ضوابط قیمت گذاری کالای تولید داخل نسبت به قیمت گذاری محصولات خود اقدام نمایند.


Foodna RSS Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.