“دولت” باید جلوی خام فروشی “سنگ آهن” را بگیرد

گردآوری شده توسط گروه اقتصاد ممتاز نیوز:

یک عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر با استقبال از تصمیم دولت برای افزایش تعرفه صادرات سنگ آهن ،‌ گفت: تعرفه صادرات سنگ آهن باید از مدت‌‌ها پیش افزایش پیدا می‌کرد تا جلوی خام فروشی این محصول گرفته شود.

به گزارش ممتاز به نقل از گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران به نقل از  شاتا، «فیروز علی نیا» با بیان اینکه برخی به دلیل حفظ منافع شخصی همواره در مقابل افزایش تعرفه‌ها مقاومت می‌کنند، تاکید کرد: سال‌ها است که سنگ آهن رتبه اول صادرات بخش معدن را به خود اختصاص داده ، این درحالی است که این محصول می تواند در خاک کشور خودمان فرآوری شده و با حداقل ۵۰درصد ارزش افزوده بیشتر صادر شود.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه تشویق سرمایه گذاران و تسهیل زمینه‌های فعالیت آنها به منظور تکمیل زنجیره ارزش افزوده باید مدنظر دولتمردان قرار بگیرد، افزود: افزایش تعرفه‌ها یک وسیله است که در کنار آن باید به سیاست‌گذاری دراز مدت هم توجه داشت.

«علی نیا»با بیان اینکه در صورت توجه به فرآوری محصولات معدنی به راحتی ۴۰ تا ۵۰ درصد ارزش افزوده به وجود خواهد آمد، خاطرنشان ‌کرد: اگر سیاست گذاری دولت برای مجوزها و تعرفه ها بهبود یابد سرمایه گذاری ها به سمت تولید شمش فولاد خواهد رفت و در نهایت نیازهای وارداتی به شمش کمتر می شود؛ البته ناگفته نماند که توسعه صنایع معدنی به سرمایه‌گذاری فراوانی نیاز دارد.

انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.