دولت برای پرداخت یارانه ها کسری ندارد، مازاد درآمد هم دارد

فروردین ۱۴۰۳

یک کارشناس مسایل اقتصادسیاسی با اشاره به تناقض آماری گفته‌های اخیر وزیر اقتصاد در مورد منابع ۲۸ هزار میلیارد تومانی هدفمندی یارانه ها و ۸۱ هزار میلیارد تومانی حاصل از فروش نفت خام صورت‌های مالی شرکت ملی نفت، خواستار پاسخگویی وی دربارهٔ ادعای کسری منابع یارانه‌های نقدی شد.

به گزارش گروه وبگردی ممتاز نیوز، “محمدکاظم انبارلویی” در مورد کسری منابع دولت در پرداخت یارانه های نقدی به اظهارات اخیر وزیر امور اقتصادی و دارایی اشاره کرد و گفت: علی طیب نیا اعلام کرده است که در سال جاری باید ۴۲ هزار میلیارد تومان یارانه پرداخت شود اما درآمد حاصل از افزایش قیمت حامل‌های انرژی در سال جاری حداکثر ۲۸ هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود. دولت مجاز است حداکثر ۵۰ درصد از درآمد هدفمندی را به خانوارها اختصاص دهد، یعنی از این رقم ۱۴ هزار میلیارد تومانی می‌تواند یارانه پرداخت کند. فاصله بین ۱۴ تا ۴۲ هزار میلیارد تومان باید خارج از قانون هدفمندی یارانه‌ها تامین شود.
 
این کارشناس مسایل اقتصادسیاسی با تاکید بر اینکه ما باید به قانون هدفمندی یارانه ها بازگردیم، تصریح کرد: ۶ ماده اول این قانون به اینکه منابع هدفمندی یارانه ها از کجا تامین و این منبع چگونه برآورد می‌شود، اختصاص دارد. در ماده یک این قانون سخن از چند قلم درآمدی است و نشان می دهد که اولین منابع درآمدی دولت برای هدفمندی یارانه ها، منابع حاصل از فروش نفت خام در داخل و منابع حاصل از فروش میعانات گازی و فروش گاز طبیعی است.
 
وی ادامه داد: باید ببینیم دولت از بابت فروش نفت خام در داخل و منابع حاصل از فروش میعانات گازی و فروش گاز طبیعی چقدر درآمد کسب می کند؛ ارقامی که در صورت‌های مالی شرکت ملی نفت وجود دارد، ارقامی بسیار نجومی است. به عنوان مثال، در سال قبل ۸۱ هزار میلیارد تومان منابع حاصل از فروش نفت خام در داخل کشور بدست آمده است.
 
انبارلویی خاطرنشان کرد: وزیر اقتصاد عنوان کرده است که کل درآمد حاصل از فروش انرژی در سال جاری ۲۸ هزار میلیارد تومان است، بنابراین باید از وی این سئوال را پرسید که رقم ۸۱ هزار میلیارد تومانی منابع حاصل از فروش نفت خام که در صورت‌های مالی شرکت ملی نفت آمده است، چیست و وزیر اقتصاد به این تناقض آماری چگونه پاسخ می دهد؟ و یا این سئوال مطرح می گردد که استناد طیب نیا برای اعلام رقم ۲۸ هزار میلیارد تومان چه آماری است؟
 
این کارشناس مسایل اقتصادسیاسی اضافه کرد: رقم حاصل از فروش گاز طبیعی در سال ۹۱ بالغ بر ۹ هزار و ۹۵۷ میلیاردریال است که رقم درشتی محسوب می گردد، همچنین رقم فروش میعانات و مایعات گازی ۲۴ هزار میلیارد تومان است، اگر منابع حاصل از این سه قلم کالا را با یکدیگر جمع کنیم، ملاحظه می گردد که دولت نه تنها برای پرداخت یارانه ها کسری ندارد بلکه با مازاد درآمد هم روبرو است.
 
انبارلویی گفت: این سه قلم کالا یعنی منابع حاصل از فروش نفت خام، گازطبیعی و میعانات گازی معروف به درآمدهای انفالی در حالی این میزان اعلام شده است که سایر منابع مالی قانون هدفمندی یارانه‌ها مثل آب، برق و نان و هزینه‌های پستی اصلا مورد اشاره قرار نگرفته است.
 
وی با تاکید بر اینکه وزیر اقتصاد باید به این ابهامات پاسخ روشنی را ارائه کند، گفت: وی یا باید بگوید که ارقام صورت‌های مالی شرکت ملی نفت غلط است که سئوال می گردد، چرا ارقام غیرواقعی در صورت‌های مالی گنجانده می گردد، زیرا ما سندی غیر از آن برای برآورد آمارها نداریم و یا اینکه اگر این آمارها صحیح است باید سخنان خود را پس بگیرد.

انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.