دولت به اقتصاد روستایی و برندسازی محصولات با توان جوانان منطقه توجه کند

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه باید مزیت خام محصول زرشک خراسان جنوبی را تبدیل به مزیت اقتصادی رقابتی و پایدار کنیم، گفت: نهادهای حمایتی فراموش نکنند که جوانان باید حمایت شوند تا به روستاها بازگردند و اقتصاد روستایی را فعال کنند.

دولت به اقتصاد روستایی و برندسازی محصولات با توان جوانان منطقه توجه کند

به گزارش ممتاز نیوز، روح الله ایزدخواه، امروز یکم آبان در جشنواره یاقوت سرخ قهستان که در شهرستان درمیان برگزار شد، اظهار کرد: باید مزیت خام محصول زرشک استان را به مزیت واقعی، رقابتی و ماندگار تبدیل کنیم چراکه دانش و مهارت تولید زرشک در نزد اهالی این منطقه وجود دارد، اما باید به مزیت اقتصادی تبدیل شود.

وی با بیان اینکه اگر به دنبال ایجاد مزیت پایدار در خصوص محصول زرشک استان هستیم باید به سمت فرآوری این محصول برویم چراکه خام فروشی هیچ مزیتی ایجاد نمی‌کند، تصریح کرد: چند درصد رقم محصول از زرشک فرآوری می‌شود، چند سال پیش کارخانه‌ای در کرج زرشک خراسان جنوبی را خریداری و با برند ارگانیک به آلمان صادر می‌کرد چرا این محصول نباید از خراسان جنوبی صادر شود؟.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: باید دانشگاه‌ها، مراکز پژوهشی و دستگاه‌های صنعتی و علمی برای رسیدن به برندسازی و اعطای گواهی کیفیت کمک کنند چراکه این کار تنها از عهده کشاورز بر نمی‌آید، افزود: باید اقتصاد کشاورزی احیا شود و رئیس جمهور در این زمینه جهت گیری‌های خوبی را آغاز کرده که امیدواریم که تحول جدی در این عرصه رخ دهد.

مبنای اقتصاد کشور باید کشاورزی باشد

وی تصریح کرد: مبنای اقتصاد کشور باید کشاورزی باشد، اما متاسفانه کشاورز ما تحت تاثیر انواع فشارهای اجتماعی و اقتصادی قرار گرفته و بعد هم کوچ از روستا را انجام می‌دهد که اگر روستا ترک شود، فاجعه است.

ایزدخواه روستاها را کانون تولید دانست که وقتی این کانون از بین برود در شهرها اتفاقی رخ نمی‌دهد، ادامه داد: بنابراین همه ما باید تلاش کنیم تا این مزیت خام تبدیل به یک مزیت پایدار شود که یکی از راهکارها آن هم این است که به نخبگان بهاء داده شود.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه تمام اجزای درخت زرشک به عنوان گیاه دارویی قابل استفاده است، تصریح کرد: همچنین محصول آنغوزه برای استان خراسان جنوبی تک است و فقط در ۲ استان کشور تولید می‌شود اما با صادرات خام آن ارزش افزوده آن نصیب هندی‌ها می‌شود.

وی با بیان اینکه تحول از جامعه سنتی و روستایی ایجاد می‌شود، بیان کرد: اگر به سلول بنیادی تولید در روستا توجهی نشود، کشاورز راهی حاشیه کلان شهرها خواهد شد.

ایزدخواه با اشاره به اینکه جهاد اقتصادی و اقتصاد مقاوتی شعار نیست، گفت: ۱۲ سال است رهبر معظم انقلاب بر جهاد اقتصادی، اقتصاد مقاومتی، اصلاح الگوی مصرف، تولید و شکوفایی و نوآوری تأکید دارند و این مهم بودن این مسئله را در کشور می‌رساند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در کشور ما دلالی، قاچاق و خام فروشی رونق دارد و مسئولان در زمینه حمایت از کشاورزی با همدیگر تعارف دارند، افزود: در این ۳۰ سال پس از جنگ، کشاورزی ایران منهدم و  روستاها به حاشیه رفت، آیا ما امروز باید میوه از پاکستان و مصر وارد کنیم؟ در حالی که ما کشوری بودیم که بذر به دنیا صادر می‌کردیم و امروز باید از کشورهای عقب مانده‌تر از خود بذر وارد کنیم که این یک فاجعه است.

رونق صادرات با دیدن ظرفیت جوانان

ایزدخواه با بیان اینکه امیدواریم در دولت سیزدهم همت جدی شود و جوانان کلید کار و تلاش در روستاها هستند که باید محور کار شوند، تصریح کرد: نهادهای حمایتی فراموش نکنند که جوانان باید حمایت شوند تا به روستاها بازگردند و اقتصاد روستایی را فعال کنند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: همین جوانان زرشکار این استان آیا نمی‌توانند در زمینه اقتصاد کشاورزی و فرآوری زرشک وارد شوند و با برندسازی و فرآوری در نمایشگاه‌های داخلی و خارجی محصول خود را به فروش برسانند؛ البته که این موضوع با حمایت مسئولان امکان پذیر است.

وی با بیان اینکه اگر قرار است محصولات کشاورزی به دنیا صادر شود باید کشاورز هم در ارزش افزوده محصول و سهام شرکت تعاونی‌ها مختلف در این زمینه سهیم باشد که این امر نیازمند برنامه ریزی و همت مسئولان امر است، تصریح کرد: فراکسیون پیشرفت شرق و مکران در مجلس تشکیل شده که با هدف تقویت نقش آفرینی نمایندگان این منطقه از کشور، احیای ظرفیت های مغفول این منطقه و استفاده از ظرفیت مجلس در تحقق بخشی به الگوی پیشرفت مبتنی بر اقتصاد مقاومتی فعالیت می‌کند و از همه تجار، اتحادیه‌ها، صنعتگران و کشاورزان دعوت می کنیم که با این مجموعه ارتباط داشته باشند.

انتهای پیام/

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.