دولت به دنبال حل معضل فرسایش سرمایه اجتماعی است

رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری گفت: فرسایش سرمایه اجتماعی و آبرَفتِ «اعتماد عمومی» را از مهم‌ترین معضلات ماه‌های گذشته اعلام و جهت‌گیری سیاست‌های رئیس‌جمهوری و دولت مردمی را در راستای غلبه بر این نقیصه عنوان کرد.

دولت به دنبال حل معضل فرسایش سرمایه اجتماعی است

به گزارش ممتاز نیوز، محمدصادق خیاطیان طی یادداشتی در صفحه اینستاگرام خود با اشاره به سفر استانی رئیس‌جمهوری به هرمزگان نوشت:

روزی که بازخوانی وضعیت کشور را برای تبیین گفتمان دولت سیزدهم در مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری آغاز کردیم، مردمی بودن آیت‌الله رئیسی به‌عنوان یک ویژگی بارز شخصیتی همواره پیش چشم‌مان بود و همین شاخصه در انتخاب نهایی گفتمان «عدالت و جمهوریت» نقش محوری داشت.

وی با انتشار عکسی از حضور رئیس‌جمهوری در جمع مردم سیل‌زده روستای هشت‌بندی شهرستان میناب نوشت: این قاب، نمادی از همین روحیه شخص رئیس‌جمهور است که بحمدالله در کالبد دولت سیزدهم نیز امتداد یافته و در ساختار دولت نیز باید بیش از پیش تعین یابد. ساعت‌ها قلم‌فرسایی یا ایراد سخن، احتمالا به‌اندازه این یک قطعه عکس، نمی‌توانست تغییر ریل حکمرانی در کشور را نشان دهد.

رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری با اشاره به اهمیت نقش و حضور مردم در عرصه‌های مختلف تصریح کرد: در گفتمان انقلاب اسلامی، «مردم» گرانیگاه سیاست و حکمرانی به شمار می‌آیند و اساسا در نظریات توسعه نیز «سرمایه اجتماعی»، هسته مرکزی فرایند توسعه است. در صورتبندی چالش‌ها و ابرچالش‌های پیش‌روی نظام حکمرانی کشور، هر کسی از ظن خود به مورد خاصی اولویت می‌دهد: یکی مسئله رکود تورمی، دیگری منابع طبیعی، آن یکی پیری جمعیت و نگاهی، روابط دیپلماتیک.

خیاطیان در پایان نوشت: به زعم من ولی در میان مسائل و معضلات، آنچه تا ماه‌های گذشته، بحرانی‌تر از همه می‌نمود، فرسایش سرمایه اجتماعی و آبرَفتِ «اعتماد عمومی» بود و چقدر خوب که رئیس‌جمهور محترم و دولت مردمی با تشخیص دقیق مسئله، جهت‌گیری سیاستگذاری‌هایش را در راستای غلبه بر این نقیصه تنظیم کرده است. ‌رجوع به مردم، هم پیش‌نیاز اثربخشی سیاست‌ها و تصمیمات است و هم پیش‌شرط دولتمردی و تصدی مسئولیت در نظام اسلامی. نقطه عزیمت برای غلبه بر چالش‌ها و بحران‌های پیش روی کشور، زمانی است که مردم تصویر خودشان را در آینه سیاستگذاری‌ها و تصمیم‌گیری‌های حاکمیت ببیینند. دولت، تجلی «اراده مردم» است و باید در این مسیر گام بردارد. این عکس، نمادی از وفاداری دولت سیزدهم به این قاعده بنیادین است.

انتهای پیام/

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.