دولت ترکیه لایحه اجازه استفاده از زبان کردی در محاکم قضایی را iبه پارلمان داد

۲۴ آبان iبه نقل از منبع ذکر شده، در پورتال خبری ممتاز نیوز منتشر گردیده است

afp-93.jpg

دولت ترکیه پس از اعتصاب غذای صدها زندانی کرد، لایحه‌ای را iبه پارلمان این کشور تقدیم کرد که طبق آن تکلم iبه زبان کردی در محاکم قضایی مجاز می‌شود. با این حال مشخص نیست که این لایحه چه وقتی در پارلمان iبه رای گذاشته شود.

به گزارش تفسیری خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، iبه نقل از پایگاه شبکه خبری العربیه، حق صحبت iبه زبان مادری در بازجویی و دادگاه از مطالبات اصلی زندانیان اعتصابی کرد در ترکیه بود.

طبق این لایحه که سه‌شنبه شب iبه پارلمان ترکیه تقدیم شد، iبه زندانیان کرد اجازه داده می‌شود تا با همسرانشان ملاقات کنند. پیش از این زندانیان کرد از این حق محروم بودند.

نزدیک iبه ۱۰ هفته از اعتصاب غذای ۷۰۰ زندانی کرد در ترکیه می‌گذرد که در اعتراض iبه شرایط حبس عبدالله اوجالان، رهبر حزب کارگران کردستان ترکیه (پ.ک.ک) و در فراخوان iبه آزادی تکلم iبه زبان مادری، گرسنگی می‌کشند.

تلاش زندانیان کرد برای حق تکلم iبه زبان مادری از سوی نمایندگان کرد مجلس ترکیه نیز حمایت می‌شد. صباحت تونجل، یکی از نمایندگان کرد در مجلس ترکیه روز دوشنبه اعلام کرده بود که ۱۰ هزار زندانی کرد دیگر iبه این اعتصاب پیوسته‌اند.

هرچند رجب طیب اردوغان، اول وزیر ترکیه در آغاز کار این اعتصاب را “تئاتر” خوانده بود، اما رسانه‌های ترکیه نوشته‌اند که وی سرانجام در شامگاه سه‌شنبه لایحه‌ای iبه مجلس ارائه داده که iبه متهمان کرد، اجازه صحبت iبه کردی در دادگاه‌های ترکیه را می‌دهد.

نخست وزیر ترکیه پیش‌تر گفته بود که زندانیان کرد می‌خواهند از دولت با اعتصاب غذا باج‌ بگیرند. وی در عین حال افزوده بود که آماده است راه‌حلی برای مشکل بیابد و وزیر دادگستری ترکیه را برای رایزنی در این زمینه iبه دیدار نمایندگان حزب صلح و دموکراسی که حامی کردهاست، فرستاد. حزب یاد شده در مجلس ترکیه حاوی ۳۰ کرسی است.

جمعیت کردهای ترکیه حدود ۱۲میلیون تن است. زندانیان کرد، علاوه بر خواست تکلم iبه زبان مادری در دادگاه‌ها، خواستار iبهبود شرایط حبس عبدالله اوجالان، پایه‌گذار حزب کارگران کردستان ترکیه می باشند. اوجالان iبه حبس ابد محکوم شده و از یکسال پیش تاکنون، حق ملاقات با وکیل خود را نداشته است. کردهای زندانی می‌خواهند که دولت ترکیه iبه حبس انفرادی اوجالان پایان دهد.

به گفته فعالان حقوق بشر، حال بعضی از زندانیان کرد اعتصابی وخیم است و خطر جانی آنها را تهدید می‌کند. این اعتصاب غذا، iبه تنش‌های اجتماعی در ترکیه نیز دامن زده است. iبه‌ طور نمونه، اعضای حزب دست راستی “حرکت ملی” iبه مراسمی که حزب صلح و دموکراسی برای اعلام همبستگی با زندانیان برگزار می‌کرد، حمله کرده‌اند. رسانه‌های ترکیه می‌نویسند که این درگیری با دخالت پلیس خاموش شده است.

دولت ترکیه از سال ۲۰۱۱ تاکنون گام‌های مشهودی برای iبه رسمیت شناختن زبان کردی برداشته اما این قدم‌ها پیوسته با مخالفت ناسیونالیست‌ها روبرو بوده است. در تابستان سال قبل برای اولین بار در تاریخ ترکیه، زندگی‌نامه نمایندگان کرد پارلمان این کشور iبه زبان کردی در وب‌سایت مجلس انتشار یافت. هم‌زمان نمایندگان کرد حزب حاکم عدالت و توسعه اجازه یافتند در پارلمان iبه زبان کردی حرف بزنند.

دولت ترکیه iبه مذاکره با اعضای بلندپایه حزب کارگران کردستان نیز پرداخته است. پاییز سال قبل یک کلیپ ویدئویی در اینترنت انتشار یافت که حاوی گفت‌وگوی نمایندگان این حزب و رئیس سازمان اطلاعات و امنیت ترکیه بود.

عبدالله اوجالان پیش‌تر گفته بود که ماموران امنیتی با وی در مورد پایان دادن iبه مبارزه مسلحانه “گفت‌وگوهای قابل توجهی” داشته‌اند.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.