دولت مصر با حذف یارانه بنزین موافقت کرد

۰۵م آذر ،

mesr-2.jpg

وزیر برنامه‌ریزی مصر از موافقت دولت این کشور با توقف عرضه بنزین یارانه‌ای خبر داد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، وزیر برنامه‌ریزی مصر گفت: کابینه مصر با توقف تخصیص یارانه به بنزین اکتان ۹۵ موافقت کرده و از اول آوریل(۱۱ فروردین) دیگر سوخت‌های یارانه‌ای نیز سهمیه بندی خواهند شد.

این اطلاعیه در شرایطی است که دولت مصر چند روز پیش با صندوق بین‌المللی پول برای دریافت یک وام چهار میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلاری برای پشتیبانی از دارایی دولت موافقت کرد و صرفه جویی در هزینه‌های مربوط به یارانه‌ حاملهای انرژی یکی از شروط این قرارداد است.

بسیاری از شهروندان عادی مصری نگران این می باشند که این قرارداد با صندوق بین‌المللی پول به معنی اقدامات ریاضتی دشوارتر باشد. اقتصاددانان می‌گویند، این شرایط طاقت فرسا نیست و دولت اصرار دارد که با این اقدامات از فقرا حمایت خواهد شد.

اشرف العربی وزیر برنامه‌ریزی و همکاریهای بین‌المللی مصر گفت: بنزین اکتان ۹۵ ، بالاترین درجه موجود بنزین، با “قیمت واقعی” به فروش خواهد رسید و این امر ظرف چند روز اجرایی خواهد شد.

وی افزود: در مورد چگونگی به کار گرفتن سیستم سهمیه بندی مشورت‌هایی با مردم صورت خواهد گرفت.

هشام قندیل اول وزیر مصر به خبرگزاری رویترز گفت: حذف یارانه‌ بنزین ۹۵ اکتان سالانه بیش از ۹ میلیون دلار برای مصر صرفه جویی به همراه دارد.

وی افزود: سهمیه بندی دیگر سوخت‌های یارانه‌ای براساس یک سیستم کارت‌های هوشمند انجام خواهد شد که برای رفت و آمد رانندگان به محل کار کافی خواهد بود ولی دیگر سفرها را شامل نخواهد شد.

نخست وزیر مصر گفت: سهمیه بندی بنزین برای هر راننده یا هر وسیله نقلیه هنوز به بررسی بیشتر نیاز دارد تا در خصوص عادلانه بودن آن و عدم لطمه به فقرا اطمینان حاصل شود زیرا آنها اغلب خودروهای قدیمی تر و پرمصرف‌تری دارند.

رانندگان در مصر بابت هر لیتر بنزین ۹۵ اکتان ۴۵ سنت(پایین‌تر از قیمت بین‌المللی) پرداخت می‌کنند.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.