دولت و مجلس تکلیف خودشان را با برنامه پیشرفت کشور مشخص کنند/ زمانی برای سعی و خطا نداریم

رئیس جهاد دانشگاهی با بیان اینکه توسعه اقتصاد متکی بر توان ملی باید به موضوع اول کشور تبدیل شود، گفت: ما در این زمینه زمانی برای سعی و خطا و تلف کردن نداریم. برخی مدیران بی‌انگیزه و برخی که احتمالا علاقه به توسعه تولید داخل ندارند مقصر عدم پیشرفت مناسب برخی از پروژه‌های فناورانه جهاد دانشگاهی هستند.

دکتر حمیدرضا طیبی در آستانه چهل‌ و یکمین سالگرد تشکیل جهاد دانشگاهی در گفت وگو با ایسنا، ضمن بیان این مطلب اظهار کرد: ابتدا سالگرد تشکیل جهاددانشگاهی، این مولود مبارک انقلاب اسلامی و نمود توان حل مشکلات با باور به توان ایرانی را به همه همکاران عزیزم که رسیدن به این افتخارات، حاصل زحمات آنهاست، تبریک عرض می‌کنم. پیشرفت دانش بنیان؛ حلال همه مشکلات کشور است. مشکل این است که پیشرفت دانش بنیان به عنوان موضوع اصلی و اول کشور تبدیل نشده است و شرایط داخلی و خارجی برای تحقق آن به ویژه در حوزه اقتصاد دانش بنیان فراهم نشده است. از طرفی تحریم‌های همه‌جانبه علیه کشورما تبعاتی به دنبال داشته است.

رئیس جهاد دانشگاهی ادامه داد: راه حل عبور از این تحریم‌ها، سرعت بخشیدن به پیشرفت کشور به ویژه در زمینه تولید ملی و یا فناوری‌های مورد نیاز برنامه توسعه کشور و بی‌ثمر نمودن ادامه تحریم‌ها توسط تحریم کنندگان است، زیرا بر این باوریم که ادامه طولانی مدت تحریم به صلاح کشور و مردم نمی‌باشد و این کار در صورتی امکان‌پذیر است که اداره امور کشور به افراد خودباور، کارآمد و کاربلد واگذار شود. امیدواریم اکنون که در آستانه تشکیل دولت جدید هستیم این امر مهم حاصل شود.

وی با اشاره به همزمانی سالگرد جهاد دانشگاهی و روی کار آمدن دولت جدید و زمینه‌های همکاری کمک جهاد دانشگاهی به دولت جدید افزود: همین طور که این روزها مشاهده می‌کنید، کشور با مشکلات متعددی روبرو است. رکود اقتصادی، اشتغال و کمبود آب از مهمترین آنها می‌باشند. راه حل در ایجاد ثبات و همبستگی در کشور و پرداختن به همکاری‌های علمی و فناورانه به همراه استفاده از تمامی ظرفیت‌های علمی برای حل مشکلات است.

سیاست زدگی مفرط، مانعی برای خدمت‌رسانی نیروهای توانمند

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در این رابطه ادامه داد: سیاست زدگی مفرط باعث می‌شود ما در هر گرایش سیاسی حجم عظیمی از نیروهای توانمند خود را از مدار خدمت خارج کنیم و یا اصلا نیروهای توانمند و کارآمد غیر سیاسی را در مسئولیت‌های مهم به کار نگماریم. عدم انتخاب پیشرفت اقتصادی به عنوان مسئله کشور و عدم اختصاص منابع کافی در کنار فراهم نشدن فضای مناسب داخلی و خارجی برای تحقق آن باعث عدم حل مشکلات، تلنبار شدن آنها روی هم و در نهایت سر باز شدن مشکلات و عدم نارضایتی‌ها می‌شود.

رئیس جهاد دانشگاهی در خصوص راه حل این مشکلات گفت: راه حل علاوه بر سپردن کار به کاردان‌ها، فارغ از گرایش‌های سیاسی آنها؛ تبدیل برنامه هفتم توسعه به برنامه‌ای ویژه برای جهش اقتصادی کشور با اجرای تعداد زیادی از پروژه‌های بزرگ و یا پروژه‌های منطبق با اولویت‌های استراتژیک کشور است.

وی با بیان اینکه برای اجرایی شدن این پروژه‌ها ما به سه عنصر اصلی فناوری، نیروی انسانی ماهر و سرمایه نیاز داریم عنوان کرد: جهاد دانشگاهی در زمینه مدیریت تولید و فناوری‌های مورد نیاز، می‌تواند از طریق توانمندی ملی، اشتغال فناوری و همچنین تامین و مهارت آموزی نیروی انسانی مورد نیاز  نقش آفرینی کند. فناوری‌های تولید شده فعلی ما هم می‌توانند در تامین نیاز پروژه‌های کشور نقش ایفا نمایند. در صورت تامین منابع مالی، خود ما اشراف کامل به نیازهای فناورانه کشور داریم و می‌توانیم فناوری‌های مورد نیاز را به سرعت تامین کنیم.

توسعه اقتصاد متکی بر توان ملی باید به موضوع اول کشور تبدیل شود

دکتر طیبی با بیان اینکه دولت و مجلس محترم ابتدا باید تکلیف خودشان را با برنامه پیشرفت کشور مشخص کنند، اظهار کرد: توسعه اقتصاد متکی بر توان ملی باید به موضوع اول کشور تبدیل شود و ما در این زمینه زمانی برای سعی، خطا و تلف کردن نداریم.

وی با بیان اینکه جهاد دانشگاهی توان پذیرش مسئولیت‌های مهم در برنامه پیشرفت کشور را دارد اضافه کرد: در سال ۹۸ و ۹۹ با حمایتی که رهبر معظم انقلاب اسلامی و به دنبال آن دولت و مجلس به عمل آوردند ۳۰ میلیون یورو،‌ بودجه برای تولید فناوری‌های مورد نیاز تامین گردید. تقریباً اکثر پروژه‌ها رو به اتمام است و برخی که از پیشرفت کمتری برخوردار هستند، مشکل کار در توان جهاد دانشگاهی در تولید فناوری نبوده و مدیران بی‌انگیزه و برخی که احتمالا علاقه به توسعه تولید داخل ندارند مقصر عدم پیشرفت مناسب آنها هستند.

رییس جهاد دانشگاهی با اشاره به برنامه‌های سال جاری این نهاد اظهار کرد: ما برای سال ۱۴۰۰ بر اساس تشخیص درست خودمان از نیازهای فناورانه کشور پروژه‌هایی را تعریف کرده‌ایم که با تامین منابع مالی از بودجه عمومی کشور بتوانیم آنها را اجرا کنیم. ما از دولت و مجلس فقط توقع واگذاری ماموریت‌های مهم در بحث پیشرفت کشور را داریم.

دکتر طیبی با اشاره به چالش‌های اقتصاد دانش بنیان در سند چشم انداز ۲۰ ساله کشور، خاطرنشان کرد: مطالعه تاریخ چین و هند که کشورهای انقلابی با تفکراتی شبیه ما بوده‌اند، می‌تواند راهگشای مناسبی برای برنامه‌ریزی پیشرفت کشور ما باشد. این دو کشور پس از سال‌ها به این نتیجه رسیده‌اند که راه حل توسعه و پیشرفت کشورشان و حتی تحقق اهداف انقلابی آنها در مسیر توسعه اقتصادی و ساختن یک جامعه الگو محور و متکی بر توان ملی، با حفظ اصول خود ولی با استراتژی متفاوت میسر می‌شود. نمی‌شود یک تجربه نو را با مدیرانی به سرانجام رساند که نه به آن اعتقاد دارند و نه کارآمدی لازم برای اجرای این تجربه را دارند. بدیهی است به نتیجه نمی‌رسیم و تبعات آن بروز مشکلات و خدایی ناکرده پر هزینه در کنترل آنها را در پی دارد.

وی در پاسخ به این سؤال که در دوران گشایش سیاسی احتمالی و پساتحریم چه سیاست‌هایی در حوزه تعاملات بین المللی به خصوص در حوزه علم و فناوری باید دنبال شود، گفت: انقلاب ما با دو بال فرهنگ و علم و فناوری می‌تواند صادر شود و این کار زمانی اتفاق می‌افتد و توسط سایر ملل و انقلابیون قابل پذیرش است که ما توانسته باشیم با توجه به این دو اصل مهم توسعه فرهنگی و توسعه علمی و فناورانه، جامعه‌ای الگو محور درست کرده باشیم که علاوه بر ایجاد رفاه برای مردم خودمان، سعادت دنیوی و اخروی آنها را نیز تامین کنیم.

دکتر طیبی با بیان اینکه این کار با تحریم امکانپذیر نیست ادامه داد: تحریم باید بر اساس سه اصل عزت، حکمت و مصلحت برداشته شود. برداشته شدن تحریم باید بدین معنا باشد که تولید کننده به بهترین قطعات مواد اولیه، تجهیزات با بهترین کیفیت و قیمت دسترسی داشته باشد تا بتواند محصول و یا خدمات پیشرفته‌ای را تولید کند که در اقتصاد دنیا و یا در اقتصاد کشورهایی که برای آنها از خون جوانان و منابع مالی این مملکت هزینه کرده‌ایم در رقابت با چینی‌ها و سایرین، بازار و سهم بگیریم. برداشته شدن تحریم به معنای باز کردن بی‌برنامه کشور به روی شرکت‌های خارجی نیست. حسب ضرورت باید بازار به خارجی‌ها در مقابل اشتغال و فناوری واگذار شود.

اجرا شدن ۴۱ طرح فناورانه در جهاد دانشگاهی

رئیس جهاد دانشگاهی با اشاره به مهمترین دستاوردهای یک سال اخیر جهاد در عرصه علم و فناوری و در جهت رفع نیازهای کشور در بخش‌های مختلف تصریح کرد: دستاوردهای شاخصی در طی سال گذشته در زمینه تولید فناوری و پیشرفت خوب پروژه‌های فناورانه داشته‌ایم. در این میان، ۴۱ طرح فناورانه که از محل بودجه ۳۰ میلیون یورویی اختصاص داده شده، در حال اجراست. بیش از ۷۰ درصد پروژه‌ها دارای پیشرفت ۵۰ تا ۱۰۰ درصد هستند و ۳۰ درصد نیز دارای پیشرفت ۱۵ تا ۴۵ درصد هستند. پروژه اصلاح نژاد دام سنگین ایران با موفقیت به پایان رسیده و با ایجاد یک شرکت مشترک با سازمان اوقاف در حال ادامه فعالیت به صورت حرفه‌ای است.

وی در این رابطه ادامه داد: پروژه طراحی و ساخت سیستم کامل رانش یک رام قطار هفت واگنه مترو در پروژه ملی «ساخت یک رام قطار هفت واگنه مترو ملی» با موفقیت توسط جهاد دانشگاهی انجام گردید و در حال حاضر مذاکرات با وزارت کشور، سازمان برنامه و بودجه و شهرداری تهران با حضور جهاد دانشگاهی جهت ساخت ۴۲۰ واگن مترو در چهار بسته ۱۰۵ واگنی در حال نهایی شدن است. این اولین بار در کشور است که پروژه‌ای با این حجم از ساخت داخل و با تکنولوژی پیشرفته داخلی انجام شده است. در کلیه پروژه‌هایی که دارای پیشرفت ۷۰ درصد هستند فناوری در مدل پایلوت به دست آمده است و به دنبال عقد قراردادهای تولید صنعتی آنها هستیم.

دکتر طیبی خاطرنشان کرد: خارج از دایره این فناوری‌ها، قراردادهای متعددی با شرکت ایران خودرو برای تولید فناوری ‌های مورد نیاز این شرکت بسته شده است. همچنین طراحی و ساخت سامانه‌های بصری باند فرودگاهی پروژه دیگری است که در جهاد دانشگاهی با موفقیت به پایان رسیده و موفق به کسب گواهی‌های استاندارد گردیده است. کلنگ ساخت آزمایشگاه ملی نخستی سانان از اقدامات مهم دیگری بود که شروع آن در پژوهشگاه رویان و با حمایت معاونت علم و فناوری و پژوهشکده علوم شناختی انجام گرفت. با توجه به گستردگی فناوری‌های تولید شده بهتر است به صورت تخصصی با ادارات کل معاونت پژوهش و فناوری جهاد دانشگاهی و همچنین واحدهای خالق فناوری‌ها مصاحبه صورت پذیرد.

 اگر اراده برای تولید ملی وجود داشته باشد،‌ مشکلی در زمینه تولید فناوری‌های کشور نیست

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه عنوان کرد: مشکلی در زمینه تولید فناوری‌های مورد نیاز کشور وجود ندارد. به شرطی که اراده برای تولید ملی آنها وجود داشته باشد و کار پژوهش برای تولید این فناوری‌ها به موقع شروع شود و با حمایت مالی مناسب به پایان برسد.

رئیس جهاد دانشگاهی با اشاره به تغییرات اعمال شده در فرآیند تدوین برنامه هفتم توسعه جهاد دانشگاهی اظهار کرد: روند کلی در حوزه‌های مختلف به این شکل خواهد بود که اولا سعی کنیم یک همکاری با برنامه‌های هفتم توسعه کشور در کمک به بهتر اجرا شدن این برنامه داشته باشیم. همانطور که عرض کردم برنامه هفتم باید به گونه‌ای متفاوت نوشته شود که منجر به جهش اقتصادی در کشور شود. ما در برنامه هفتم جهاد دانشگاهی سعی می‌کنیم چه به لحاظ تولید و  انتقال فناوری‌های مورد نیاز اجرای برنامه و چه به لحاظ تامین و بازآموزی نیروهای مهارتی مورد نیاز اجرای برنامه و چه فراهم آوردن فضای فرهنگی مورد نیاز برای اجرای این برنامه‌ها،‌ نقش بسیار ممتازی داشته باشیم. همچنین سطح اجرای پروژه‌های فناورانه به شدت ارتقاء پیدا نموده و با ایجاد کنسرسیوم با مجموعه‌های بزرگ صنعتی و سرمایه گذاری اقدام به اجرای پروژه‌های بزرگ در سطح ملی و حتی بین‌المللی می‌نماییم.

دکتر طیبی در پایان یادآور شد: جهاد دانشگاهی و موسسات آموزش عالی جهاد دانشگاهی نیز دارای ارتباط بسیار سیستماتیک‌تر با حوزه پژوهش و فناوری این نهاد خواهند داشت. پرداختن به سرگذشت آینده مشاغل و همچنین آماده کردن زیرساخت‌ها برای این مشاغل از دیگر مسائلی است که در برنامه هفتم توسعه به آن خواهیم پرداخت. نقش آفرینی حوزه علوم انسانی در شناخت و ارائه راه حل برای مشکلات کشور و تمرکز حوزه فرهنگ جهاد برای ارتقاء شاخص‌های فردی و اجتماعی جوانان و جامعه برای سرعت بخشیدن به برنامه پیشرفت کشور از دیگر اموری است که در برنامه هفتم توسعه جهاد دانشگاهی به آن توجه خواهیم کرد.

انتهای پیام

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.