دولت چین صدور قطعنامه “محتاطانه” سازمان ملل در خصوص کره شمالی را خواستار است

۳۰م دیماه ،

دولت چین با اعلام اینکه شورای امنیت سازمان ملل ملزم به تصویب قطعنامه‌ای محتاطانه در خصوص پرتاب راکت ماه دسامبر کره شمالی بود، گفت: صدور چنین قطعنامه‌ای می‌توانست این اطمینان را به کشورهای منطقه‌ای بدهد که نگرانی‌ها در این راستا بیش از این افزایش نمی‌یابد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، “هانگ لی”، سخنگوی وزارت امور خارجه چین گفت: ما از این موضوع متاسفیم که کره شمالی با وجود تمام نگرانی‌های جامعه بین‌المللی این پرتاب را انجام داد.

وی افزود: اما در همان حال معتقدیم که هرگونه واکنش شورای امنیت سازمان ملل باید محتاطانه، مناسب و هدایت کننده صلح و ثبات در شبه جزیره کره باشد و از شرایط گسترش نگرانی‌های بیشتر در این منطقه جلوگیری کند.

دیپلمات‌های سازمان ملل در روزهای اخیر اعلام کردند که آمریکا و چین به یک توافق محتاطانه در خصوص پیش نویس قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل در محکومیت پرتاب موشک کره شمالی دست یافته‌اند.

به گفته این دیپلمات‌ها این قطعنامه تحریم‌های تازهی اعمال نمی‌کند اما خواستار افزایش تحریم‌های موجود سازمان ملل علیه پیونگ یانگ می‌شود. حمایت چین از این اقدام یک ضربه دیپلماتیک اساسی و چشمگیر به پیونگ یانگ محسوب می‌شود.

با وجود آنکه چین تنها متحد دیپلماتیک کره شمالی محسوب می‌شود اما به خاطر آزمایش‌های اتمی کره شمالی در سال ۲۰۰۶ و ۲۰۰۹ با تحریم‌های سازمان ملل علیه این کشور موافقت کرده است.

کره شمالی در حال حاضر تحت قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل حق توسعه فن‌آوری اتمی و موشکی ندارد اما تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهند که این کشور بدون وقفه در حال انجام آزمایش‌های اتمی است و احتمالا برای سومین آزمایش اتمی خود آماده می‌شود.

پرتاب موفقیت آمیز راکت دور برد کره شمالی در ماه دسامبر برای قرار دادن یک ماهواره در مدار اقدامی قاطع از سوی “کیم جونگ اون”، رهبر جوان کره شمالی محسوب می‌شد.

انتهای پیام


ایسنا
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.