دولت یونان در تکاپوی کاهش کسری بودجه است

به گزارش روز شنبه ایرنا ، به نقل از روزنامه ‘ اتنوس’ دولت آتن در تلاش است که تا قبل از پنجشنبه لیستی را که شامل کاهش ۱۱ میلیارد و ۵۰۰میلیون یورو است را آماده کند و خود را برای مذاکراه با نمایندگان اتحادیه اروپا، بانک جهانی و صندوق بین المللی پول موسوم به تروئیکا، آماده نماید.

دولت یونان تا روز گذشته توانسته لیستی را که شامل کاهش ۸ میلیارد یورو از هزینه های ادارات دولتی می باشد، را تهیه و در تلاش برای یافتن راه حل های دیگری جهت کاهش سه و نیم میلیارد یورو دیگر از هزینه دولتی است.

نمایندگان تروئیکا قرار است پنجشنبه آینده برای گفت و گو و بررسی اوضاع اقتصادی یونان به آتن سفر کنند و با ‘ یانس استورناراس’ وزیر اقتصاد و دارایی یونان دیدار و گفت و گو داشته باشند.

بر اساس توافقنامه کمک مالی ۱۳۰ میلیارد یورویی اتحادیه اروپا، بانک جهانی و صندوق بین المللی پول طی سه سال آینده ، دولت یونان مواظف است تا مبلغ ۱۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیون یورو از هزینه های دولتی را بکاهد.

تروئیکا در این توافقنامه از دولت یونان خواسته است که با اخراج ۱۵۰ هزار نفر از کارکنان ادارات دولتی طی سه سال آینده، واگذاری شرکت های دولتی به بخش خصوصی، کاهش حقوق و مزایای کارکنان، ادغام تعداد زیادی از سازمانها و بیمارستان های دولتی نسبت به کاهش ۱۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیون یورو از هزینه های دولتی طی دو سال آینده اقدام کند.

‘اندونیس ساماراس’ رهبر حزب دمکراسی نوین قبل از برگزاری انتخابات عمومی ۲۸ خرداد بارها اعلام کرده بود چناچه به نخست وزیری این کشور انتخاب شود، حقوق و مزایای کارکنان را کاهش نخواهد داد، هیچکس از ادارات دولتی را اخراج نخواهد کرد .

این ایده مورد حمایت حزب سوسیالیست پاسوک، حزب چپ دمکراتیک واقع گردید و بر اساس توافقی بین رهبران این سه حزب قرار شده، تا به جای اجرای خواسته های تروئیکا، دولت طرح های پیشنهادی جدیدی را به تروئیکا ارایه دهد تا به اقشار کم درآمد بیش از این فشاری وارد نیاید.

در همین راستاست که نخست وزیر یونان و احزاب حامی آن در تلاش ها هستند که راه های دیگری برای کاهش ۱۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیون یورو از هزینه های دولت را یافته و به نمایندگان تروئیکا ارایه نمایند.

بر اساس گزارش ها در این رابطه تاکنون وزیران کابینه ساماراس لیستی را برای کاهش بودجه های جاری خود تهیه و در اختیار وزیر اقتصاد و دارایی قرار داده اند ، که فقط امکان کاهش ۸ میلیارد یورویی از هزینه های ادارات دولتی را فراهم می آورد.

بر اساس طرح های ارایه شده قرار است که بیش از ۲۰ سازمان دولتی ادغام و یا منحل شوند، ساعات تدریس معلیمن و اساتید افزایش یابد و بدین ترتیب از استخدام معلم و استاد خودداری شود، تعداد زیادی از شرکت ها، از جمله شرکت برق، راه آهن برون شهری، اداره آب به بخش خصوصی واگذار شوند، تعدادی از بیمارستانهای کشور ادغام و یا منحل شوند و هزینه های تولید کار در ادارات تا حد زیادی کاهش داده شوند.

با ارایه این طرح برای خودداری از فشار به اقشار کم در آمد،دولت یونان بایستی در تا روز چهارشنبه آینده یعنی یک روز قبل از سفر نمایندگان تروئیکا، لیست دیگری را تهیه نماید که بر اساس آن نشان داده شود که دولت قادر است سه میلیارد و ۵۰۰ میلیون یورو دیگر از کسری بودجه خود را کاهش دهد و این امر به یکی از مشکلات جدی برای دولت یونان مبدل شده است.

دولت یونان در تلاش است تا تروئیکا را برای افزایش زمان بازپرداخت بدهی های خارجی خود و همچنین نسبت به دریافت به موقع ۳۱ میلیارد یورو تا سپتامبر( مهر- آبان ماه ) وام تصویب شده توسط اتحادیه اروپا، بانک جهانی و صندوق بین المللی پول ، قانع نماید.

اروپام**۲۱۷۰**۲۰۴۷**

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۴۰۵۲۴


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.