دومقام ایران و تاجیکستان بر تکمیل پروژه تونل استقلال تاکید کردند

۳۱فروردین۱۳،

به گزارش ایرنا از دوشنبه در ملاقات علی اصغر شعردوست سفیر جمهوری اسلامی ایران با حکیم اف وزیر حمل و نقل جمهوری تاجیکستان ، طرف تاجیکستانی خواستار گسترش همکاری های فیمابین در بخش حمل و نقل جاده ای ، ریلی و هوایی شد و از جمهوری اسلامی ایران تقاضای مشارکت بیشتر برای اجرای پروژه های حمل و نقل جاده ای کرد.

حکیمف با بیان اینکه اخیرا یادداشت تفاهم بین جمهوری اسلامی ایران و تاجیکستان برای عملیات تکمیلی تونل استقلال با اختصاص شش میلیون دلار با مشارکت مساوی دو طرف امضا رسیده است ، گفت: مشکلی در تکمیل این پروژه وجود ندارد و با مشارکت فعال دو طرف نهایی خواهد شد.

شعر دوست سفیر ایران نیز با ابراز امیدواری برای تکمیل این طرح گفت: تونل استقلال (انزاب) تاجیکستان از اهمیت بالایی برای تاجیکستان برخوردار بوده است و به عنوان سمبلی از همکاری دو کشور یاد می گردد.

این تونل علاوه بر ایجاد مسیر دسترسی دائمی در تابستان و زمستان مسیر جاده ˈدوشنبهˈ به ˈخجندˈ را در حدود ۶۰ کیلومتر کوتاه و مسیر شمال و جنوب تاجیکستان را به هم متصل می کند.

قرارداد حفاری این تونل در سال ۲۰۰۳ میلادی بین وزارت نقلیات (راه وترابری) تاجیکستان و شرکت سابیر از ایران به ارزش ۳۹ میلیون دلار به امضا رسید.

تونل استقلال (انزاب) در سال ۲۰۰۶ (۱۳۸۵) به بهره برداری رسید اما همچنان نیاز به بعضی عملیات تکمیلی نظیر روشنایی دارد.

این تونل به طول پنج هزار و ۲۰۰ متر به همراه تونل جانبی تهویه آن مجموعا ۱۰ کیلومتر و ۴۰۰ متر می گردد، از بزرگترین پروژه های ایران در تاجیکستان است و در ۷۲ کیلومتری شمال دوشنبه پایتخت تاجیکستان، از کوه های بلند ˈفانˈ می گذرد و این شهر را به استان ˈسغدˈ در شمال این کشور و مرکز آن شهر تاریخی ˈخجندˈ پیوند می دهد.

آساق**ه.ص**۱۶۶۳**

انتهای پیام /*

International@irna.ir


www.irna.ir
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.