دوچرخه‌ای‌ترین شهرهای دنیا کدامند؟

اردیبهشت ۱۴۰۳

دوچرخه وسیله نقلیه ای است که از نظر اقتصادی برای همه به صرفه خواهد بود همچنین به محیط زیست نیز آسیب وارد نمی کند و برای سلامتی انسان ها مفید است. در بسیاری از شهرهای دنیا دوچرخه به جایگاه بالایی رسیده است و مردم روزانه از آن برای سفرهای خود استفاده می کنند.

 به گزارش مجله شبانه ممتاز نیوز، آلودگی هوا یکی از بزرگ‌ترین مشکلات امروز دنیای مدرن است. استفاده روزافزون از انواع خودروها سبب شده است که هوای آلوده و کثیف همراه همیشگی مردمان کلانشهرها باشد. اگرچه در سیستم خودروها تغییرات بسیاری حاصل شده و افزایش سطح کیفیت انواع سوخت به عنوان راه‌حلی برای کاهش آلودگی هوا درنظرگرفته شده است، اما هنوز دود و آلودگی شرش را از سر مردم جهان کم نکرده است!

در این وانفسا، شهرهایی پیدا می‌شوند که استفاده از دوچرخه را به عنوان راه‌حلی برای کاهش آلودگی هوا مطرح کرده‌اند. اجرای این طرح در بسیاری ازشهرهای مهم جهان با استقبال چشمگیر مردم روبه‌رو شده است.

در مطلبی که تهران امروز  منتشر کرده است به معرفی شهرهایی پرداخته است که استفاده از دوچرخه در آنها بسیار رواج یافته و اندک‌اندک جای استفاده از ماشین‌های دودزا را گرفته است.

** پاریس

از جولای سال ۲۰۰۷ میلادی این امکان برای شهرواندان پاریس برقرار شده است که بتوانند دوچرخه‌های Velib را سوار شوند. در شهر پاریس به عنوان پایتخت فرانسه، بیش از ۲۰ هزار دوچرخه در هزار و ۸۰۰ ایستگاه به انتظار پاریسی‌های طالب دوچرخه‌سواری نشسته‌اند. این طرح بزرگ‌ترین سیستم اجاره دوچرخه در دنیاست که شهرداری پاریس متولی اجرای آن است و گروه تبلیغاتی JC Decaux حامی مالی آن است.

** لندن

طرح اجاره دوچرخه‌ها در لندن، از ماه جولای سال ۲۰۱۰ میلادی در این شهر اجرایی شده است. این طرح در بین لندنی‌ها به «دوچرخه‌های بوریس» مشهور شده است. سبب این نام‌گذاری هم آن است که «بوریس جانسون» شهردار لندن کسی است که این طرح را به مرحله اجرا درآورده است. «جانسون» آرزو دارد که به زودی تمام شهر همچون تاکسی‌های سیاه و اتوبوس‌های قرمز از دوچرخ پر شود. لندن ۶‌هزار دوچرخه در ۴۰۰ ایستگاه دارد.

** مونترال

اگرچه «مونترال» هفته‌های متوالی و بسیار طولانی‌تر از دیگر شهرهای آمریکای شمالی پوشیده از برف است اما این شهر به بهشتی برای دوچرخه‌سواران تبدیل شده است. در سال قبل میلادی به برنامه اجاره دوچرخه این شهر ـ که «بیکسی» خوانده می‌شودـ ایستگاه‌های جدیدی اضافه شد تا ظرفیت این طرح به ۴۰۰ ایستگاه و ۵۰۰۰ هزار دوچرخه برسد. جالب است بدانید که «بیکسی» از ترکیب دو کلمه «TAXI» و «BICYCLE» به‌وجود آمده است.

** آمستردام

پرشورترین دوچرخه‌سواران در این شهر رفت و آمد می‌کنند. آنقدر دوچرخه سواران این شهر به شهرداری فشار آوردند که سرانجام مقامات شهری مجبور شدند گذرگاه ویژه دوچرخه‌ها در موزه هنرهای معاصر این شهر که Rijksmuseum نام دارد پس از ۱۰‌سال بازسازی و بازگشایی کنند. تعدادی از معماران و مدیران این موزه و نیز چندین مقام محلی با عبور و مرور دوچرخه‌ها در این بخش مخالفت کردند اما سرانجام این دوچرخه‌سواران بودند که پیروز شدند.

** چاتانوگا

«چاتانوگا»‏ چهارمین شهر بزرگ ایالت تنسی است و در نزدیکی مرز ایالت «جورجیا» قرار دارد. گردشگرانی که به «چاتانوگا» می‌روند اغلب از کشف سیستم حمل و نقل دوچرخه‌ای این شهر شگفت‌زده می‌شوند. سیستم اجاره دوچرخه «چاتانوگا»‏ شامل ۳۰ ایستگاه است که ۳۰۰ دوچرخه در این ایستگاه‌ها اجاره داده می‌شود. اعضای این ایستگاه‌ها می‌توانند به مدت یک ساعت و در چارچوب عضویت سالانه خود از دوچرخه‌های این ایستگاه‌ها استفاده کنند.

** استنفورد

دانشگاه استنفورد‏ یکی از معتبرترین دانشگاه‌های دنیا است که در استنفورد، در نزدیکی شهر سانفرانسیسکو در ایالت کالیفرنیا واقع شده است. اولین چیزی که توجه بازدیدکنندگان از این دانشگاه را جلب می‌کند، حضور همیشگی دوچرخه‌سواران است که به آرامی در اطراف پردیس «پائلو آلتو» در رفت‌وآمد می باشند. دانشگاه استنفورد با ۲۰ هزار دانشجو و نزدیک به ۱۵‌هزار دوچرخه‌سوار یکی از بزرگ‌ترین محیط‌های دانشگاهی دوچرخه‌سوار است.

** نیویورک

«نیویورک؛ شهر دوچرخه‌ها» طرحی است که در «روز یادبود» آغاز به‌کار کرد. «روز یادبود» آخرین دوشنبه ماه می‌است که به یاد کسانی که جان خود را در ارتش ایالات متحده آمریکا از دست داده‌اند برگزار می‌شود. براساس این طرح حدود ۳۳۰ ایستگاه کرایه دوچرخه در «منهتن» و «بروکلین» تاسیس شده است. طرح «نیویورک؛ شهر دوچرخه‌ها» از سال ۲۰۱۱ میلادی در حال اجراست و «سیتی‌بانک» به عنوان حامی تجاری بزرگ این طرح شناخته می‌شود.


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.