دو اختراع استاد “دندانپزشکی” دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی

فروردین ۱۴۰۳

دو اختراع دکتر شوکت بخش استاد بخش ارتودنسی دانشکده دندانپزشکی شهید بهشتی با عنوان “صفحه زبانی” و “استفاده از Mini Screwیا Mini Plateبه عنوان تکیه گاه استخوانی در فک پایین برای اعمال نیروی ارتودنسی جهت اصلاح ناهنجاری عقب ماندگی فک بالا ” در اداره ثبت اختراعات آمریکا به ثبت رسید.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران؛ دکترشوکت بخش، استاد بخش ارتودنسی دانشکده دندانپزشکی شهید بهشتی در خصوص اختراع “صفحه زبانی ” گفت: اگر قبل از پایان رشد برای درمان رشد ناقص فک بالا اقدام مناسبی صورت نگیرد بعد از پایان رشد ناراحتی بصورت پایدار و پیجیده می گردد و حتی نیاز به درمان های پیچیده ارتودنسی و جراحی فک می باشد. جدای از مسائل مالی خطرات بیهوشی نیز باید مورد توجه قرار بگیرد.

وی با بیان این که استفاده از صفحه استخوانی به منظور اصلاح رشد فک بالا در دوران کودکی مخصوصا در سنین متوسط ۱۰-۸ سال بسیار موثر است افزود: این دستگاه بدلیل این که داخل دهان نصب می گردد روی ظاهر بیمار اثر نامطلوبی ندارد و بیماران تمایل بیشتری برای استفاده از این روش دارند نسبت به روش های متداول ازFace mask  دارند.

شوکت بخش ادامه داد: این دستگاه از فعالیت زبان در حین عمل بلع و هنگام تکلم برای اعمال نیروهای لازم ارتودنسی جهت اصلاح فک بالا استفاده می کند و در صورتی که هنوز رشد فک بالا کامل نشده باشد و اتصالات فک بالا با کف جمجمه به اتمام نرسیده باشد این روش بسیار موثر خواهد بود تا حدی که حتی نیاز به درمانهای پیشرفته ارتودنسی نخواهد بود و عمل جراحی فک در آینده نیز حذف خواهد شد.

وی دربارهٔ اختراع دیگر خود عنوان کرد:  با استفاده از Mini Screwیا  Mini Plateبه عنوان تکیه گاه استخوانی در فک پایین برای اعمال نیروی ارتودنسی جهت اصلاح ناهنجاری عقب ماندگی فک بالا که با استفاده از دستگاه متحرک ارتودنسی همراه با کش Class III(کش بین فکی) جهت جابجایی فک بالا به طرف جلو و ایجاد رابطه طبیعی بین دندانها برای تامین فعالیتهای طبیعی حفره دهان واصلاح ظاهر مقعر صورت به شکل مستقیم یا محدب ملایم خصوصا در دختران به کار برده می گردد.

شوکت بخش با تاکید بر این که  مقاله این اختراع جزء ۱۰ مقاله برتر ژورنال انگلیسی متخصصین ارتودنسی در اروپا به چاپ رسیده خاطر نشان کرد: از مسئولین امر خواستارم تا با توجه به سیاست کلی تولید علم در کشور و اعتلای نام ایران به عنوان کشور پیشقدم در تحقیقات علمی، همکاری و مساعدت های لازم و بیشتری با نیروهای فعال درعرصه تولید علم داشته باشند./ح


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.