دو اندیشکده آمریکایی: در مذاکرات آلماتی باید به دنبال شرایط برنده –برنده بود

۱۴فروردین۱۳،

1-314.jpg

دو اندیشکده آمریکایی در گزارشی با عنوان” اودیسه هسته‌یی ایران: هزینه‌ها و خطرها”، اعلام کردند، تنها راه دستیابی به یک راه حل دراز مدت برای موضوع هسته‌یی ایران و نگه‌داشتن این برنامه در مسیر صلح‌آمیز، دستیابی به یک توافق دو جانبه دیپلماتیک است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از خبرگزاری رویترز، دو اندیشکده در واشنگتن در گزارشی اعلام کردند که ایران به دنبال برنامه هسته‌یی‌اش به عنوان غرور ملی است، حتی اگر این برنامه هزینه بالا و منفعت کم‌تری به همراه داشته باشد.

اندیشکده‌های بنیاد کارنگی صلح بین‌المللی و فدراسیون دانشمندان آمریکایی در گزارشی نوشتند که برنامه هسته‌یی ایران با بمباران به پایان نمی‌رسد ولی دیپلماسی تنها راه برای موضوع هسته‌یی ایران است.

به نوشته این گزارش، دستیابی ایران به ذخایر کم اورانیوم سبب می‌شود که ایران در زمینه فن‌آوری هسته‌یی خودکفا می‌شود.

این گزارش آورده است: ایران ذخایر عظیم نفت و گاز دارد اما تحریم‌های اعمالی از سوی غرب سبب شده است که شرکت‌های بزرگ نفتی نتوانند در این حوزه سرمایه‌گذاری کنند و مشکلاتی در این زمینه به وجود آمده است. ایران هم‌چنین می‌تواند در بخش انرژی بادی و خورشیدی گام بردارد اما این دو بخش از توسعه کافی برخوردار نیستند.

در این گزارش آمده است که مذاکرات آلماتی باید به گونه‌ای باشد که شرایط برنده –برنده حاکم شود و موضوعات سیاسی در آن کم‌تر مورد بحث و گفت‌وگو قرار گیرد. بلکه موضوعاتی مانند همکاری برای امنیت هسته‌یی و انرژی‌های جایگزین برای ایران مطرح شود.

این گزارش در ادامه آورده است: توافق آخر انجام شده شامل تعهداتی است که سبب می‌شود ایران به فعالیت‌های اصلی و مهم دستیابی به سلاح هسته‌یی دست نزند و این اعتماد را بدهد که ایران می‌تواند در سطح پایین به غنی‌سازی اورانیوم مورد نیاز نیروگاه‌هایش بپردازند.

به نوشته این گزارش، در حقیقت ایران از دستیابی به انرژی هسته‌یی کناره‌گیری نمی‌کند همان‌طور که بسیاری از کشورهای در حال توسعه دستیابی به فن‌آوری هسته‌یی را جزو حقوق خود تلقی کرده و بر دستیابی آن اصرار می‌کنند.

در این گزارش نوشته شده است که بخش اعظمی از مردم ایران خارج از مباحث مربوط به موضوع هسته‌یی ایران قرار دارند.

نویسندگان این گزارش پیشنهاد می‌کنند که قدرت‌های خارجی با تعامل با ایرانیان و به کارگیری دیپلماسی عمومی به طور واضح و صریح می‌توانند نشان دهند که در صورت توافق بر سر موضوع هسته‌یی، ایران چه منافعی را می‌تواند به دست آورد.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.