دو برابر شدن فرآوری محصولات کشاورزی تا پایان برنامه پنجم

۲۰م آذر ،

معاون آب، خاک و صنایع وزارت جهاد کشاورزی از دو برابر شدن میزان فرآوری محصولات کشاورزی تا پایان برنامه پنجم توسعه خبرداد.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه آذربایجان شرقی، به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان، سیدرحیم سجادی در حاشیه بازدید از شرکت صنایع غذایی دانیال آفتاب آذربایجان که به عنوان کارآفرین برتر بخش صنایع کشاورزی سال۹۱ شناخته شده است، گفت: در برنامه پنجم توسعه، سالانه فرآوری ۲۲ میلیون تن محصولات کشاروزی پیش‌بینی شده است که این رقم تا این لحظه محقق شده و در سالهای اول به هدف مورد نظر رسیدیم.

وی با بیان اینکه برای فرآوری مابقی محصولات کشاورزی نیز باید برنامه‌ریزی‌هایی چون ایجاد سردخانه، کشتارگاه و بسته‌بندی محصولات صورت بگیرد افزود: این در حالیست که ۲۵ درصد از محصولات کشاورزی، هم اکنون به صورت تازه خوری مصرف می‌شود.

سجادی با ذکر این موضوع که برای اجرای طرح‌های مربوط به فرآوری محصولات کشاورزی محدودیت اعتباری وجود ندارد، افزود: استانها با جذب کامل اعتبارات تخصیص یافته خود می‌توانند اعتبارات اضافه‌تری نیز دریافت کنند.

وی با بیان اینکه به صنایع تبدیلی در کشور توجه ویژه و خاصی می‌شود و با عنوان توسعه دهنده بخش کشاورزی به آن نگاه می‌شود، گفت: اگر می‌خواهیم از این مقطع عبور کنیم باید به صنایع تبدیلی توجه کنیم زیرا این صنایع برگردان ارزش افزوده به بخش کشاورزی را در پی دارد.

معاون آب و خاک و صنایع وزارت جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: باید به سمت بازار محوری پیش برویم تا بتوانیم برای این محصولات بازار فروش مناسب پیدا کنیم که در این راستا حمایت از صنایع تبدیلی و توسعه آن از اولویتهای وزارت جهاد کشاورزی است.

وی اضافه کرد: در بعضی محصولات از جمله مواد غذایی وضعیت صنایع تبدیلی مناسب است و در بعضی محصولات مانند رب گوجه و مواد لبنی ظرفیتها بیش از میزان تولید است؛ اما در محصولاتی مانند خرما و سیب زمینی باید ظرفیت تازه ایجاد شود که از سرمایه‌گذاران این بخش حمایت می‌شود.

سجادی اظهار کرد: برای کاهش هزینه‌ها و ضایعات تولید درصددیم صنایع بسته‌بندی، در برنامه پنجم مصوب شده که صنایع فرآوری در محل تولید مستقر شود و فعالیت کند.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.