دو خبر از حوزه بهداشت و درمان

دکتر ‘محمدرضا فرتوک زاده’ روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی ایرنا افزود: چشم دارای اجزای گوناگونی است که هر جزء آن می تواند بر اثر عوامل بیماری زا دچار ناراحتی شود.

وی با بیان اینکه شبکیه چشم انسان به عنوان پرده چشم، بافت عصبی داخل کره چشم را می پوشاند، گفت: عروق شبکیه چشم براثر پرفشاری خون و دیابت تخریب می شود که به این ضایعه ‘رتینو پاتی’ اطلاق می شود.

این جراح چشم خاطرنشان کرد علایم تخریب شبکیه در بیماری های دیابت و پرفشاری خون در دید اثر ندارد و فقط با ابزار خاصی خونریزی، صاف شدگی عروق و رسوب دور عروق چشم دیده خواهد شد.

فرتوک زاده افزود: اگر بیماری رتینوپاتی پیشرفت کند، عروق چشم دچار ورم خواهد شد و این ضخامت عروق، چشم را دچار کاهش بینایی می کند.

به گفته وی، در مراحل اولیه می توان بخشی از عروق ضایعه دیده چشم را اصلاح کرد و تخریب شبکیه را به تعویق انداخت.

این استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه داد: روش درمانی ضایعات شبکیه در دیابت و پرفشاری خون از طریق تزریق آمپول است؛ گاهی نیز عروق تخریب شده را با اشعه لیزر می سوزانیم و خونریزی را به تعویق می اندازیم.

فرتوک زاده بر معاینه مستمر چشم ها در بیماری های دیابت و پرفشاری خون تاکید کرد و گفت: این معاینات می تواند از ضایعات شبکیه چشم، پیشگیری کند.

** استفاده از روش درمانی سه بعدی در درمان بیماران سرطانی فراهم شد

مدیر گروه رادیو تراپی و انکولوژی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: با تجهیز دانشگاه علوم پزشکی مشهد به سیستم های درمان سه بعدی، امکان درمان بیماران سرطانی به روش نوین و با کیفیت بر اساس استانداردهای جهانی فراهم شد.

به گزارش روز یکشنبه روابط عمومی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، امیر ال داوود افزود: در حال حاضر این سیستم درمان سه بعدی در بخش رادیوتراپی و انکولوژی بیمارستان امام رضا(ع) نصب و راه اندازی شده است و در بیمارستان امید هم مراحل ابتدایی خود را طی می کند و ظرف یک تا دو هفته آینده در این مرکز راه اندازی می شود.

وی با اشاره به اینکه این روش درمانی در حال حاضر در کشورهای پیشرفته جهان استفاده می شود، گفت: با راه اندازی این سیستم درمانی، امکان شناسایی موقعیت ضایعه بدخیم در هر بخشی از بدن و تنظیم پرتو درمانی بر روی تومور با ایجاد کمترین آسیب به بافت های مجاور فراهم شده است.

رئیس بیمارستان امید با اشاره به اینکه در ماه های اخیر تحولی اساسی در ارائه خدمات پرتو درمانی در دانشگاه علوم پزشکی مشهد ایجاد شده است، گفت: ‌نصب و راه اندازی دستگاه شتاب دهنده خطی کم انرژی در بیمارستان امید و نصب و راه اندازی دستگاه شتاب دهنده خطی با انرژی بالا در بیمارستان امام رضا(ع) با هزینه ای بیش از ۴۰ میلیارد ریال از جمله اقداماتی است که دراین مدت صورت گرفته است.

آل داوود با اشاره به اینکه با نصب و راه اندازی این دستگاه ها تحولی کیفی و کمی در ارائه خدمات و امکان درمان های جدید، دقیق و کم عارضه برای بیماران سرطانی ایجاد شده است، افزود: ‌در حال حاضر مراکز درمانی امام رضا(ع) و امید آماده پذیرش بیماران نیازمند به خدمات پرتو درمانی بوده و پزشکان متخصص استان می توانند بیماران خود را برای ادامه درمان به این مراکز ارجاع دهند.

رئیس بخش رادیوتراپی و انکولوژی بیمارستان امام رضا(ع)با اشاره به اینکه در حال حاضر مقدمات راه اندازی دستگاه شتاب دهنده در بیمارستان امید در حال اجرا است، گفت: ‌بر اساس برنامه ریزی های صورت گرفته این دستگاه نیز تا اواسط مهر ماه آماده ارائه خدمات به بیماران است.

اجتمام**۹۱۸۵ **۹۱۰۵ ** ۱۵۶۹

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۹۲۴۱۷


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.