دو فوریت طرح جلوگیری از تخلف ۷۴ هزار میلیاردی دولت تصویب شد

ایران > قانونگذاری– ممتازنیوز:
نمایندگان مجلس شورای اسلامی دو فوریت طرحی را به تصویب رساندند که در صورت تصویب نهایی آن دولت نمی‌تواند با اقدام غیرقانونی و کسب درآمد ۷۴ هزار میلیارد تومانی از افزایش قیمت ارز بدهی‌های بانک‌ها و شرکت‌های دولتی را تسویه کند.

به گزارش مهر در جلسه سه‌شنبه ( ۲۵ تیر) دو فوریت نحوه تسعیر دارایی‌ها و بدهی‌های ارزی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در سال ۹۲ و مصرف سود حاصل از آن به تصویب رسید.

وکلای ملت با ۱۷۸ رای موافق و ۳۱ رای مخالف و ۱۲ رای ممتنع از مجموع ۲۴۰ نماینده حاضر در مجلس دو فوریت این طرح را به تصویب رساندند. این طرح به امضای ۲۱ نفر از نمایندگان مجلس رسیده است.

در صورت تصویب نهایی این طرح دولت نمی‌تواند با کسب درآمد ۷۴ هزار میلیارد تومانی از محل افزایش قیمت ارز بدهی بانک‌ها و شرکت‌های دولتی به بانک مرکزی را پرداخت کند، دولت هفته پیش مصوبه‌ای مبنی بر این اقدام گذرانده بود. این اقدام پول پرقدرت تولید کرده و علاوه بر کاهش مجدد ارزش پول ملی تورم را افزایش می‌دهد.

بر اساس ماده واحده طرح مجلس بانک مرکزی موظف است بر اساس قانون پولی و بانکی کشور نسبت به تشخیص و سود حاصل از تغییر برابری‌های قانونی دارایی‌ها و بدهی‌های خارجی آن بانک اقدام کند. در خصوص سود حاصل از تسعیر دارایی‌ها و بدهی‌های ارزی به شرح زیر اقدام می‌شود:

۱- تصویه بدهی‌های دولت به بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران پس از تایید هیئت نظار آن بانک

۲- مازاد سود حاصل در حساب ویژه‌ای ذیل وام‌ها و سپرده‌های دولت نزد بانک مرکزی نگهداری شده و ظرف ۵ سال صرف موارد زیر می‌شود:

الف: بازپرداخت بدهی حساب رسی شده دولت به بانک‌ها

ب: افزایش سرمایه بانک‌های دولتی

پ: پرداخت یارانه تسهیلات به بنگاه‌های تولیدی که وزارت خانه‌های جهاد کشاورزی و صنعت، معدن تجارت آنها را در نخستویت پرداخت تسهیلات قرار می‌دهد.

بر اساس تبصره این طرح بدهی‌های دولت به بانک‌ها توسط سازمان حسابرسی رسیدگی شده و به تایید دیوان محاسبات کل کشور می‌رسد. بازپرداخت این بدهی‌ها مانع از پیگرد قانونی متخلفان که سبب ایجاد بدهی‌ها برخلاف قوانین موضوعه شده‌اند نیست و دیوان محاسبات باید خارج از نوبت به این گونه موارد رسیدگی کند.

 رئیس مجلس شورای اسلامی پس از تصویب دو فوریت این طرح گفت: کمیسیون برنامه و بودجه امروز جلسه داشته باشد تا فردا این طرح در صحن علنی مجلس بررسی شود.

غلامرضا مصباحی مقدم رئیس کمیسیون برنامه و بودجه از طراحان این طرح در خصوص فوریت آن گفت: اگر جلوی این اقدام دولت به موقع گرفته نشود ظرف یک هفته این کار از طرف بانک مرکزی بدون حسابرسی انجام شده و ۷۴ هزار میلیارد تومان در اختیار دولت قرار داده می‌شود تا بدهی‌هایش را پرداخت کند.

بر اساس این گزارش احمدی نژاد در آخرین نطق تلویزیونی خود ادعا کرد دولت را بدون بدهی تحویل رئیس جمهور منتخب می‌دهد.

مجلس شورای اسلامی هفته قبل تعطیل بود و دولت از فرصت این تعطیلی برای اختصاص ۷۴ هزار میلیارد تومان برای تسویه بدهی‌هایش استفاده کرد.

این کار مورد انتقاد احمد توکلی نماینده مردم تهران قرار گرفت و وی به دیوان عدالت شکایت کرد.

شکایت وی امروز در دادگاه دیوان عدالت در حال بررسی است.

محمدرضا باهنر، احمد توکلی، جعفر قادری، مسعود میرکاظمی، الیاس نادران، جواد جهانگیرزاده، محمدحسن ابوترابی فرد، غلامرضا مصباحی مقدم از چهره‌های شاخص امضاکننده این طرح می باشند.


RSS
منبع:همشهری
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.