دو هدف عمده بشار اسد از سفر به روسیه

یک کارشناس مسائل غرب آسیا با اشاره به سفر اخیر بشاراسد رئیس جمهور سوریه به مسکو و دیدار با پوتین رئیس جمهور روسیه اظهار کرد: در این سفر دو موضوع خروج نیروهای نظامی کشورهای بیگانه از جمله آمریکا و ترکیه از سوریه و همچنین کمک مسکو به دمشق برای بازسازی سوریه مورد بحث و رایزنی قرار گرفت.

حسن هانی زاده با بیان اینکه این اولین سفر آقای بشار اسد به روسیه بعد از پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری اخیر این کشور نیز است، ادامه داد: آقای بشاراسد در ۱۰ سال اخیر تاکنون سه بار در سال های مختلف به مسکو سفر کرده و با رئیس جمهور روسیه دیدار و رایزنی کرده است.

وی با بیان اینکه سفر اخیر آقای بشار اسد به روسیه در ابعاد مختلف نظامی، امنیتی، لجستیکی و اقتصادی مهم و حائز اهمیت است، گفت: در حال حاضر ۲۰۰۰ تفنگدار دریایی آمریکادر شرق فرات و در منطقه نفت خیز دیرالزور بدون مجوز سازمان ملل و موافقت دولت سوریه حضور دارند. گروه های تروریستی را در آن منطقه آموزش می دهند و ناامنی را تشدید می کنند.

هانی زاده همچنین به حضور نیروهای ترکیه در ادلب اشاره کرد و گفت: در حال حاضر حدود ۹۰ درصد از خاک سوریه از دست گروه های تروریستی آزاد شده و تحت مدیریت دولت دمشق قرار گرفته ولی نیروهای آمریکایی در شرق فرات و نیروهای ترکیه در ادلب حضور دارند و این یکسری نگرانی ها را برای سوریه و همچنین روسیه به عنوان هم پیمان سنتی این کشور بوجود آورده است.

وی با بیان اینکه بشار اسد در این سفر از آقای پوتین خواست که از نفوذ خود استفاده کند تا هر چه زودتر نیروهای آمریکا و ترکیه، سوریه را ترک کنند تا دولت دمشق بتواند از منابع نفتی دیرالزور برای بازسازی این کشور استفاده کند، افزود: در این راستا پوتین می تواند با رایزنی و گفت وگو با همتای آمریکایی خود آن ها را وادار کند تا از شرق فرات خارج شوند.

این کارشناس مسائل غرب آسیا همچنین با بیان اینکه یکی دیگر از محورهای گفت وگوی روسای جمهور سوریه و روسیه در این سفر موضوع بازسازی سوریه بوده است، گفت: برآوردها نشان می دهد که سوریه برای بازسازی خود به حدود ۶۰۰ میلیارد دلار نیازمند است و سوریه نیازمند مشارکت فعال ایران و روسیه در بازسازی خود است. در همین چارچوب طبق اخبار منتشر شده پوتین قول داده که به دولت سوریه برای بازسازی شهرهای مختلف این کشور از جمله حلب که یکی از شهرهای مهم اقتصادی سوریه محسوب می شود، کمک کند.

هانی زاده با بیان اینکه این سفر و نتایج آن می تواند در کاهش بحران سوریه و آغاز بازسازی این کشور کمک کند، در پاسخ به این سوال که آیا روسیه می تواند با تحت فشار قرار دادن آمریکا از این کشور بخواهد که نیروهای نظامی خود را از سوریه خارج کند و آیا واشنگتن زیر بار چنین خواسته ای خواهد رفت، تصریح کرد: روسیه عضو دائم شورای امنیت است و می تواند با کمک چین دیگر عضو شورای امنیت طرحی را در این شورا برای اخراج نیروهای آمریکایی در سوریه که بدون اجازه سازمان ملل شرق این کشور را اشغال کرده اند تهیه کند و از طریق این راهکار قانونی آمریکا را برای خروج از سوریه تحت فشار قرار دهد چرا که همان طور که اشاره شد این نیروها بدون مجوز سازمان ملل و بدون موافقت دولت سوریه در این منطقه حضور پیدا کردند.

انتهای پیام

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.