دکتر امیر محبیان: دغدغه نظام رعایت قانون است نه ورود اصلاح طلبان

خبرگزاری آریا – مدیر عامل خبرگزاری آریا و عضو شورای سردبیری روزنامه رسالت با اشاره به انتخابات ریاست جمهوری در سال ۹۲، سناریوهای ورود اصلاح‌طلبان به این انتخابات را تشریح کرد.
به گزارش خبرگزاری آریا ، امیر محبیان در گردهمایی اصناف و بازاریان در مسجد امام خمینی(ره) بازار تهران به انتخابات ریاست جمهوری کشور در سال ۹۲ اشاره کرد و گفت: در روزهای جاری خبرهایی از فعالیت اصلاح‌طلبان و حرکت آنها برای بدست گرفتن قدرت در انتخابات ریاست جمهوری سال به گوش می‌رسد. ما در انتخابات پیشین وضعیتی را تجربه کردیم که باید مراقب باشیم. جریان اصلاحات تجربه دو دوره ریاست جمهوری را دارد و در پایان این دوران با شکست از جریان اصولگرا، بحران‌هایی را در مقاطع مختلف زمانی ایجاد کرد.
وی با بیان اینکه اصلاح‌طلبان سه سناریو برای خود تعریف کرده‌اند”، اظهار کرد: منافع حداکثری یعنی در بهترین حالت یک کاندیدای شناخته شده معرفی شود و رای هم بیاورد و قدرت را بدست گیرند. سناریوی دوم، منافع متوسط است. در این سناریو افرادی که چهره شاخص و فعال و مارک‌دار بدون گرایش اصلاح‌طلبی و بیشتر در مسائل مدیریتی هستند، معرفی شوند و قبول آنها موجب قدرت گرفتن اصلاح‌طلبان شود که در این زمینه بر روی آقایان عارف و جهانگیری بحث‌های فراوانی شده است.
عضو شورای سردبیری روزنامه رسالت، منافع حداقلی را سومین سناریوی اصلاح طلبان معرفی کرد و افزود: در این فضا اصلاح‌طلبان به سمت نیروهای اصولگرایی می‌روند که اجازه تنفس به اصلاح‌طلبان را نیز بدهد. از لحاظ کلی، منافع حداکثری با توجه به پیشینه این طیف قابل اجرا نیست. با این دیدگاه، سناریوی اول دارای احتمال بسیار کمی است اما در موارد منافع متوسط و حداقلی، در حال کار و تست بر روی افراد مختلف هستند. البته در این میان دو ذهنیت برای اصلاح‌طلبان وجود دارد؛ یکی اینکه نظام نمی‌خواهد این افراد وارد شوند که این یک ذهنیت بسیار غلط است و دوم اینکه با خودشان فکر می‌کنند با توجه به اینکه در ایران رییس‌جمهورها همیشه دو دوره انتخاب می‌شوند، هم‌اکنون ۸ سال است که اصلاح‌طلبان بیرون هستند و اگر ۸ سال دیگر بیرون بمانند مطمئنا دیگر ادامه فعالیت بدلیل دوری مردم از این طیف ناممکن می‌شود.
وی با تاکید بر اینکه “نظام با اصلاحات مشکلی ندارد و همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند، اصولگرا باید اصلاح‌طلب باشد و اصلاح‌طلب بدون اصول هم نباید باشد”، تصریح کرد: آن چیزی که مورد پذیرش نظام نیست، خروج از مرزهای قانون است. همین نظام بود که آقای خاتمی را تائید کرد و ایشان ۸ سال رئیس جمهور بودند، پس با اصلاحات مشکلی نیست. اشکال از اینجا بوجود میاید که برخی زیر بار حکم قانون نمی‌روند و این بدعت بسیار غلطی است. بحث ورود اصلاح‌طلبان مهم نیست بلکه چگونگی ورود بسیار مهم است. نظام سیاسی کشور همیشه در پی حفظ قانون بوده است زیرا در غیر اینصورت روابط افراد با یکدیگر معنایی پیدا نخواهد کرد. یکی از دلایلی که اکنون کشور دارای یک آرامش روانی است و مردم آزادانه بیرون می روند امیدواری به قانونمداری است.
این استاد دانشگاه در ادامه اظهار کرد: اگر در انتخابات گذشته آقای موسوی در عین اعتراض، تن به قانون می‌داد و نتیجه را می‌پذیرفت دیگر کشور دچار بحران نمی‌شد. کسی که رای می‌آورد نمی‌تواند ادعا کند که من فقط برای کسانی کار می‌کنم که به من رای داده‌اند بلکه آن فرد دیگر منتخب همه ملت است. اگر مردم و مسئولان از قانون تمکین کنند، بسیاری از مشکلات حل می‌شود و به قول امام خمینی(ره) دیکتاتور کسی است که قانون را قبول ندارد.
محبیان با تاکید بر اینکه “باید تفاوتی بین اصلاح‌طلب و برانداز وجود داشته باشد”، تاکید کرد: کسی که نظام، امام خمینی و ولایت فقیه و رهبری را قبول ندارد دارای اهداف براندازی است اما کسی که خود را اصلاح‌طلب می‌داند یعنی چارچوب نظام را قبول داشته و در پی رفع مشکلات است، مورد تائید است ولی کسی نمی‌تواند ادعا کند که اصلاح‌طلب است اما به هیچ یک از موارد ذکر شده اعتقادی ندارد. جریان اصلاحات برای سال ۹۲ می‌خواهد وارد شود و این ورود هم خوب است و هم بد. اگر به روال قانونی انجام شود بسیار خوب است اما در مقابل قانون ایستادن بسیار بد است. نظام هیچگاه دغدغه‌ای برای ورود اصلاح‌طلبان ندارد. برخی از آقایان این توهم را داشتند که در انتخابات مجلس شورای اسلامی اگر وارد نشوند نظام ضربه خواهد دید و باید برای آنها فرش قرمز آماده کرد اما در عمل دیدیم که چنین نشد.
وی با بیان اینکه “اصلاح‌طلبان باید صراحتا اعلام کنند که ما چارچوب نظام و قانون را قبول داریم و نتیجه انتخابات را به هر صورت و قانونی می‌پذیریم”، افزود: دیدگاه‌های ما چه در مواضع داخلی و چه خارجی نباید مبتنی بر توهم باشد و باید عاقلانه به مسائل نگاه کرد. وقتی مساله‌ای بر اساس مواضع عقلانی مطرح می‌شود، مردم نیز با روی باز آن را می‌پذیرند و حتی فردی که از لحاظ عقیدتی نیز ضعیف باشد مسائل عقلانی را خواهد پذیرفت. مهمتر از موضع عقل، مواضع اخلاقی است زیرا ما مسلمانیم و در درجه اول باید اخلاق در تمامی مسائل رعایت شود.
مدیرعامل خبرگزاری آریا با تاکید بر اینکه “توسل به دروغ و بی‌انصافی، چیزی جز تباهی ندارد”، تصریح کرد: نباید طوری رفتار کنیم که گفته‌های ما، قبل از مسئولیت با بعد از آن تغییر پیدا کند. وقتی این تغییر رخ می‌دهد، نشان‌دهنده این است که ملاک ما برای قبول چنین مسئولیت‌هایی خدا نبوده است زیرا در صورتیکه تعلق ما به معنویات باشد باران رحمت الهی خود بخود بر روی ما خواهد بارید. آنهایی هم که با مادیات قطع ارتباط می‌کنند ولی باز هم به معنویات روی نمی‌آورند، دچار خودکشی ذهنی و فیزیکی می‌شوند.
وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به انتخابات ریاست جمهوری مصر اشاره کرد و گفت: بعد از کشاکشها و دخالتهای شورای نظامی در مصر بالاخره روز گذشته “محمد مرسی” رسما به‌عنوان رئیس جمهور مصر معرفی شد تا بعد از چندین دوره ریاست نظامیان بر مصر که آخرین آن حسنی مبارک و به مدت ۳۰ سال بود، اینبار شخصی از درون یک گروه اسلامی به نام اخوان‌المسلمین به ریاست جمهوری مصر برگزیده شود.
وی با اشاره به سوابق محمد مرسی یادآور شد: وی ۶۱ سال سن دارد و مدرک دکترای خود را از کشور ایالات متحده کسب کرده است و به دلیل متولد شدن دو فرزندش در آن کشور به عنوان شهروند آمریکا نیز محسوب می‌شوند. نکته دیگر اینکه اختلاف بین ایشان و دیگر کاندیدای پست ریاست جمهوری بسیار کم بود، یعنی وی تنها با ۵۲ درصد آرا توانست پیروز شود و با توجه به اینکه تا اعلام پیروزی مشارالیه مدتی وقت صرف شد، می‌توان به این نتیجه رسید که شورای نظامی مصر توافقاتی با ایشان حاصل کرده که ممکن است به تغییر مواضع قبل از انتخاب شدن محمد مرسی بیانجامد.
محبیان اضافه کرد: بدلیل اینکه اخوان المسلمین یک جریان قدیمی اسلامی است، مواضع اسلامگراها و ایران تقویت شد ولی این گروه در مقاطع مختلف، خود را با جریان‌های حاکم وفق داده است. آقای مرسی مواضعی قبل از انتخابات اتخاذ کرده بودد که در خوشبینانه‌ترین حالت باید این مسائل را در جهت تقویت اسلامگرایان دانست اما در بحث تحلیلی نباید این مسائل را نادیده گرفت. او در مصاحبه‌ای با یک روزنامه کویتی سه مساله را مطرح کرده بود؛ اولین مساله بحث گسترش روابط مصر و فلسطینیان بوداما در عین حال تاکید داشتند که ما به تعهدات خود در برابر اسرائیل تا جایی که منافع ملی ما به خطر نیافتد پایبندیم. این موضع با مواضع مبارک قابل مقایسه نیست اما انتظار داشتن از چنین فردی در جهت برخورد سنگین با اسرائیل یک انتظار بیش از حد تصور است.
وی با اشاره به اینکه مساله دوم، بحث گسترش روابط با دولت عربستان بود”، افزود: همانگونه که همه می‌دانیم دولت عربستان متشکل از سلفی‌های تندرویی است که تنها هدف آنها از بین بردن تشیع اصولی در جهان است و دلیل اینکه محمد مرسی چنین مساله را مطرح کرد این است که سلفی‌های مصر در انتخابات از ایشان حمایت کردند. آخرین موردی که در این مصاحبه مطرح شد این بود که دولت آینده مصر عجله‌ای برای برقراری مناسبات با ایران ندارد و ابتدا باید ایران وضعیت خود را با سوریه مشخص کند و بعد از آن با مصر به گفت‌وگو بنشیند.
مدیر عامل خبرگزاری آریا در ادامه اظهار کرد: می‌توان به مواضع اشاره شده دو نگاه کلی داشت؛ یکی نگاه سفید یعنی این مواضع همگی در پی تامین منافع اسلام و ایران است که این برداشت بسیار خوشبینانه است اما باز هم در مقایسه با رژیم مبارک می‌توان امید داشت که به نفع اسلام باشد و روابط با فلسطینیان بهتر خواهد شد و همچنین روابط با رژیم صهیونیستی در بهترین شرایط هم باز هم مانند زمان مبارک نیست که همه چیز فدای روابط با اسرائیل شود.
این تحلیلگر مسایل سیاسی در پایان با بیان اینکه “ما از انتخابات مصر و آقای مرسی استقبال می‌کنیم زیرا نتیجه را به نفع امت اسلام می‌دانیم و معتقدیم اسلامگرایان در بدترین شرایط باز هم از مبارک بهتر هستند”، گفت: امیدواریم جریان اخوان‌المسلمین بتواند فراتر از مرزهای مصر نیز قدرت را بدست گیرد. البته در این راه باید مراقب روابط خود با اسرائیل باشند و در مقابل سلفی‌های ارتجاعی نیز مواضعی اصولی اتخاذ کنند تا مورد سوء‌استفاده استکبار جهانی قرار نگیرد.


خبرگزاری آریا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.