دکتر غضنفری پشتیبانی فعالان اقتصادی و رسانه ها را از طرح جدید ارزی دولت خواستار شد

همزمان با آغاز به کار رسمی اتاق مبادلات ارزی از امروز سوم مهرماه ، وزیر صنعت ، معدن و تجارت پشتیبانی ازطرح جدید ارزی دولت را که با هدف ایجاد ثبات در بازار ارز اجرا می شود را از همه فعالان اقتصادی و رسانه ها خواستار شد.

دکتر غضنفری پشتیبانی فعالان اقتصادی و رسانه ها را از طرح جدید ارزی دولت خواستار شد

به گزارش شبکه اطلاع رسانی تولید و تجارت ایران (شاتا)، دکتر ” مهدی غضنفری ” در گفت وگو با بخش اخبار بامدادی رادیو سراسری با گرامیداشت هفته دفاع مقدس و یاد و خاطره شهدا ، جانبازان و آزادگان هشت سال دفاع مقدس به تشریح فرایند کار در اتاق مبادلات ارزی پرداخت .

وزیر صنعت ، معدن و تجارت با بیان اینکه اتاق مبادلات ارزی هم اکنون در یکی از ساختمان های وزارت صنعت ، معدن و تجارت (محل ثبت سفارش ) فعالیت خود را امروز به طور رسمی آغاز می کند ، افزود: فرایند کار دراین اتاق به نحوی است که نیازی به مراجعه مستقیم متقاضیان ورود کالا به این محل نمی باشد . بلکه با پیش بینی های صورت گرفته تمام کسانی که برای اولویت سه واردات کالا (از اولویت های ۱۰ گانه ) ثبت سفارش را انجام داده اند و مدت زمان ثبت سفارش آنها نیز معتبر است ، می توانند به بانک های عامل خود که ما از آن “بانک عامل طرف مشتری ” نام می بریم ، مراجعه کنند.
وی افزود: بانک های عامل نیز این اولویت ( اولویت ۳ واردات کالا ) را جمع‌آوری کرده و پرونده ها را به دو بانک عامل طرف بانک مرکزی که بانک های ملت و کشاورزی هستند را ارایه می کنند و سپس بانک مرکزی در اتاق مبادلات ، ارز لازم را تخصیص داده و از طریق بانک های عامل (بانک هایی که پرونده ها را جمع آوری کرده اند) به مشتریان ارایه می شود.
دکتر غضنفری با بیان اینکه مشتری می تواند با مراجعه به بانک عامل خود در باره تخصیص یا عدم تخصیص ارز با نرخ ۲ درصد پایین تر از میانگین بازار آزاد مطلع شود ، ادامه داد : ممکن است به او گفته شود که وی نوع ارز و یا کشور مبدا خود را باید تغییر دهد و دوباره درخواست خود را ارایه کند و اما اگر ارز مورد درخواست وی تخصیص داده شود ، پرداخت ریالی می کند و ثبت سفارش تبدیل به گشایش ال سی شده و فرایند واردات کالا شکل می گیرد.
** اولویت ۳ ، فقط برای واردات مواد اولیه تولید است
وی تصریح کرد : بنابراین باید بگویم که اتاق مبادلات ارزی به نحوی شکل گرفته است که نیازی به حضور وارد کنندگان دراین محل نخواهد بود و حتی لازم نیست که آنها بانک عامل خود را تغییر دهند بلکه کافی است به همان بانک عامل خود مراجعه کرده
و از آن طریق سایر فرایند کار انجام می شود ، البته مشخصا ارز تخصیصی برای اولویت های ۳ واردات کالا یعنی مواد اولیه تولید است و آنها باید حتما کالا وارد کنند.
وزیر صنعت ، معدن و تجارت با بیان اینکه در فاز نخست فعالیت اتاق مبادلات ارزی فقط وارد کنندگان اولویت ۳ می توانند از
امکانات پیش بینی شده استفاده کنند ، افزود: برای واردات کالا ۱۰ اولویت پیش بینی شده که بانک مرکزی برای اولویت یک و دو که شامل کالاهای اساسی و دارو است ارز با نرخ مرجع تخصیص می دهد ، بنابراین وارد کنندگان این گروه لازم نیست به این اتاق مراجعه کنند اما خدمات اتاق مبادلات ارزی اولویت های ۳ تا ۱۰ را در بر می گیرد و آنها قادر خواهند بود تا از ارز با ۲ درصد پایین تر از نرخ میانگین بازار استفاده کنند.
به گفته دکتر غضنفری ، برای اینکه برخی نقائص و کاستی ها در اتاق مبادلات ارزی رفع شود در ابتدای فعالیت این اتاق اولویت های ۳ ارز دریافت می کنند و سایر اولویت ها به تدریج به آن اضافه می شود .
وزیر صنعت ، معدن و تجارت در باره نحوه محاسبه نرخ ارز با ۲ درصد پایین تر قیمت بازار نیز توضیح داد : قرار شد بانک مرکزی در پایان هر روز انواع خرید و فروش های روز قبل و متوسط وزنی فروش را – که خوشبختانه به درستی می تواند اطلاعات آن را جمع آوری کند – براساس روش خود انجام داده و نرخ بازار آزاد را محاسبه کند.
وی تصریح کرد : نرخ اعلامی از سوی بانک مرکزی ۲ درصد پایین تر از متوسط بازار خواهد بود که هر روز صبح ساعت ۸ این نرخ اعلام می شود و در تمام روز نرخ اعلامی از سوی بانک مرکزی معتبر خواهد بود و برای روزهای بعد نیز محاسبات جدید صورت می گیرد .
** ارز اتاق مبادلات به بانک مرکزی تعلق ندارد
دکتر غضنفری با اشاره براینکه ارز عرضه شده در اتاق مبادلات ارزی متعلق به بانک مرکزی نیست و ناشی از درآمدهای حاصل از فروش نفت نیز نخواهد بود ، عنوان کرد : دراین اتاق ۳ دارنده اصلی ارز خود را عرضه می کنند .
وی در باره ۳ دارنده ارز توضیح داد : صندوق توسعه ملی باید ۲۰ درصد از ارز خود را به صورت ریالی تبدیل کند، همچنین سهم نفت از ارز کشور ۱۴٫۵ درصد است که باید بخشی از آن به ریال تبدیل شود و ارز صادراتی ناشی از پتروشیمی نیز سومین دارنده خواهد بود .
وزیر صنعت ، معدن و تجارت با اشاره براینکه در مرحله نخست سه دارنده اصلی ارز ، ارز خود را از طریق بانک مرکزی به فروش می رسانند و ریال را خود آنها دریافت می کنند ، افزود : این ریال ها دراختیار بانک مرکزی قرار نخواهد گرفت چرا که هر کدام از دستگاه ها پیش بینی های خاص خود را برای منابع ریالی دارند .
** تاثیر فعالیت اتاق بر روی بهبود بازار ارز
وی در باره تاثیر راه اندازی اتاق مبادلات ارزی در بازار ارز گفت : به نظرم دریکی دو ماه گذشته که بانک مرکزی ارز مرجع را در اختیار اولویت های ۳ تا ۱۰ قرار نمی داد ، گروه های بسیاری از وارد کنندگان ناچار بودند که ارز مورد نیاز خود را از بازارآزاد تامین کنند که این وضعیت بر روی نرخ ارز تاثیر گذاشته و قیمت ها بالا رفت .
دکتر غضنفری ادامه داد : حال اگر بتدریج اولویت های ۳ و ۴ و ۵ و شماره‌های بعدی ارز خود را از اتاق مبادلات ارزی تأمین کنند فشار روی بازار آزاد کمتر می‌شود و بتدریج و خیلی آرام ارز یک جایگاه تثبیت برمی‌گردد.
وزیر صنعت ، معدن و تجارت در باره گسترش فعالیت اتاق مبادلات ارزی گفت : پیش بینی شده تا در مراحل بعدی بانک مرکزی این اجازه را به همه بانک های عامل بدهد تا آنها ارز مردم را خریداری کنند و از طریق این سیستم در اختیار وارد کنندگان کالاهای ضروری کشور قرار گیرد تا مواد اولیه تولید تامین شود.
وی در باره احتمال افزایش گروه های دریافت کننده ارز با ۲ درصد پایین تر از نرخ میانگین بازار توسط اتاق مبادلات ارزی عنوان کرد : در خصوص ارایه خدمات به دانشجویان و مسائل پزشکی نیز که نیازمند ارز هستند ، قرار شد متقاضیان متکثر، دارندگان و فروشندگان ارز نیز متعدد باشند و بانک های عامل بیشتری نیز در آینده به این طرح بپیوندند.
** صرافان در آینده می توانند به اتاق مبادلات ارزی بپیوندند
دکتر غضنفری درباره حضور صرافان در این اتاق نیز گفت : در حال حاضر این طرح در مرحله ابتدایی خود قرار دارد ، پیش بینی ها به طور محدود دیده شده تا سیستم بتواند کاستی ها و عیوب احتمالی خود را رفع کند و پس از طی مراحل آزمایشی همه فعالان حوزه کسب و کار از جمله صرفان نیز بتوانند به این طرح بپیوندند .
وزیر صنعت ، معدن و تجارت یادآور شد : از نظر بانک مرکزی آنهایی که ارز را برای خدمات می خواهند و کار آنها نیز ضروری است ارز مرجع دریافت می کنند و برای سایر خدمات که ضرورتی به تخصیص نرخ ارز با قیمت مرجع نیست باید نیاز خود را از بازار آزاد تامین کنند . آنها در آینده می توانند از طریق اتاق ارز مورد نیاز خود را خریداری کنند .
دکتر غضنفری با بیان اینکه ارز موضوعی حیاتی برای فعالان اقتصادی کشور بوده و در تمام زمینه ها اثر گذار است ، گفت : از همه می خواهم در اجرای این طرح که با زحمات بسیار تدوین و جانشین سایرروش ها شده ،کمک کنند و با حمایت های خود به ثبات نسبی در بازار ارز کمک کنند .
وی در پایان افزود: اگر همه دست در دست هم دهیم می توانیم همیار بانک مرکزی در یکی از بزرگترین طرح ها و پژوهش هایی که در اقتصاد کشور بسیار حیاتی است ، باشیم ، تا اقتصاد به ثبات برسد ، قیمت ها کنترل شده و تولید به آرزوی خود برسد.


دنیای خودرو

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.