دکل حفاری لایه نفتی پارس جنوبی در خلیج فارس مستقر شد

خبرگزای آریا- مدیرعامل شرکت پتروایران از استقرار دکل حفاری مارین ۱ برای انجام حفاری دریایی در لایه نفتی پارس جنوبی خبر داد.
به گزارش سرویس اقتصادی آریا، سعید حافظی صبح امروز (سه شنبه ۳۰ خرداد) در یک نشست خبری اظهار داشت: دکل حفاری مارین ۱ از پیشرفته ترین دکل های حفاری دریایی است که امکان کنترل هوشمند آن از راه دور وجود دارد ضمن این که این دکل بدون نیاز به جا به جایی و حرکت مجدد تا ۱۵ حلقه چاه را حفاری می کند.
وی وزن این دکل را ۹ هزار تن و قابلیت حفاری آن را تا ۷ هزار متر اعلام کرد و گفت: اگر چه خرید دکل یکی از وظایف ذاتی پتروایران نبوده است ولی به منظور تسریع در اجرای پروژه و تکمیل زیرساخت های شرکت، خرید این دستگاه حفاری دریایی انجام شده است.
حافظی درباره آخرین وضعیت پروژه توسعه لایه های نفتی پارس جنوبی نیز گفت: با استقرار دکل حفاری مارین یک، ۷ حلقه چاه حفاری خواهد شد که بر این اساس پیش بینی می کنیم تا پایان سال تولید از لایه نفتی را آغاز کنیم.
مدیرعامل شرکت پتروایران همچنین به تهیه شناور ذخیره سازی و پالایشگاهی (FPSO) مورد نیاز برای این پروژه اشاره کرد و افزود: طبق برآورده های انجام شده میزان ذخیره نفت درجا در لایه های نفتی بیش از برآورده های گذشته است که به زودی و پس از بررسی های نهایی اعلام می شود.

نصب پایه سکوی FZ-A طرح توسعه میدان فروزان
حافظی همچنین خبر از نصب پایه سکوی FZ-A طرح توسعه میدان مشترک فروزان خبر داد و تاکید کرد که کار ساخت این سازه ۴ هزار تنی از سال ۸۹ آغاز شده است.
وی ادامه داد: ساخت این سکو ۱۱ مرحله دارد که بخشی زیادی از آن با به آب اندازی پایه ها و حمل به میدان انجام شده و پیش بینی می شود تا ۱۰ روز دیگر کلیه مراحل مربوطه انجام شود.
حافظی خاطرنشان کرد که شرکت توسعه پتروایران علاوه بر ساخت پایه این سکو تاکنون عملیات لوله گذاری برای بخش درون میدانی به طول ۵۲ کیلومتر و لوله‌های انتقال گاز به جزیره خارک به طول ۱۰۲ کیلومتر را نیز انجام داده است.
وی همکاری سایر ارگان های کشور در توسعه میادین مشترک را بسیار مهم دانست و تاکید کرد که گاهی تنها ۷۵ درصد کار در دست پیمانکار است و مابقی آن که گاهی بسیار دغدغه آور می شود و تاخیر در پروژه  ها را به همراه دارد متوجه سایر ارگان هاست.

نهایی کردن طرح جامع توسعه میدان جفیر ظرف چهار ماه آینده
مدیرعامل شرکت پتروایران درباره وضعیت دیگر پروژه های این شرکت اظهار داشت: پتروایران برای توسعه میدان جفیر اقداماتی را در دست انجام دارد که از آن جمله می توان به نهایی کردن طرح جامع توسعه میدان (MDP) ظرف چهار ماه آینده اشاره کرد.
وی اضافه کرد: از دیگر اقدامات در دست انجام در میدان جفیر تجهیز چاه های به پمپ های درون چاهی است برای تعمیر چاه های موجود و افزایش تولید از میدان که پیش بینی می شود تا یک ماه آینده تمام شود.
حافظی خاطرنشان کرد که پتروایران باتوجه به سابقه و تجریه بسیاری که دارد درصدد مشارکت در سایر پروژه های نفتی است و برای این کار با فلات قاره، نفت مناطق مرکزی و نفت و گاز پارس مذاکره کرده است.
وی افزود: این شرکت قصد دارد در توسعه میدان آرش، چشمه خوش و بخش بیشتری از لایه نفتی پارس جنوبی فعالیت کند.
حافظی یادآور شد که پتروایران برای حضور گسترده در پروژه های نفت و گاز کشور نیازمند به ۶ دکل دگیر است و برای تهیه آن ها قصد برگزاری مناقصه دارد.


خبرگزاری آریا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.