دیدارهای وزرای خارجه ۶ کشور جهان با وزیر خارجه ایران

ایران > سیاست‌خارجی– ممتازنیوز:
وزرای امور خارجه عمان، ژاپن، فیجی، اسپانیا، هلند و روسیه در حاشیه برگزاری شصت و هفتمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک، جداگانه با علی اکبر صالحی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران دیدار و گفتگو کردند.

به گزارش واحد مرکزی خبردراین دیدارها نقش موثر جمهوری اسلامی ایران در کمک به حل و فصل مسئله سوریه، آخرین وضعیت روابط دوجانبه، تحولات منطقه‌ای و مسائل مهم بین المللی مورد توجه و بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

در دیدار یوسف بن علوی وزیر امور خارجه عمان با آقای صالحی، ضمن ابراز رضایت از مناسبات نزدیک و دوستانه تهران – مسقط، بر افزایش همکاریها تاکید شد.

موضوع تحولات و همکاریهای منطقه ای بویژه موضوع سوریه از دیگر محورهای مذاکرات صالحی و بن علوی بود و در این مذاکرات بر ضرورت کمک به حل و فصل و برون رفت از این مسئله، از طریق هماهنگی بین تلاشهای مختلف در یک چارچوب سیاسی با حفظ وحدت ،یکپارچگی ،تمامیت ارضی و حاکمیت ملی سوریه تاکید شد.

وزیر امور خارجه کشورمان اشاره به نتایج سفر اخیر خود به قاهره و دمشق، فرایند برون رفت از مسئله سوریه را توقف خشونت، جلوگیری از ارسال سلاح به گروههای افراطی و گفتگوی میان حکومت و معارضین توصیف کرد.
دو طرف در این دیدار بر ضرورت استمرار رایزنیهای ایران و عمان تاکید کردند.

وزرای امور خارجه جمهوری اسامی ایران و ژاپن هم در دیداری جداگانه ضمن بررسی روابط دوجانبه و همکاریهای دو کشور، درباره آخرین تحولات منطقه ای و بین المللی از جمله مسئله هسته ای گفتگو و تبادل نظر کردند.

در دیدار وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و فیجی نیز با توجه به برقراری روابط سیاسی بین دو کشور، راههای کشف زمینه ها و ظرفیتهای متقابل همکاری در حوزه های مختلف بررسی شد.
وزیران امور خارجه ایران و فیجی توافق کردند؛ کارشناسان دو کشور در حوزه های مختلف تجاری و اقتصادی چارچوب همکاریهای فیمابین را بررسی و تنظیم کنند.

در دیدار وزیران امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و اسپانیا نیز روابط تهران – مادرید با سابقه ای مثبت و دوستانه مورد توجه قرار گرفت و درباره مسائل مهم منطقه ای و بین المللی از جمله سوریه، خاورمیانه و موضوع هسته ای کشورمان رایزنی و تبادل نظر شد.

دکتر صالحی در این دیدار بر ضرورت وحدت و یکپارچگی سوریه و جلوگیری از گسترش و رشد افراط گرائی تاکید کرد.

گفتگو درباره بحران اقتصادی اروپا و بررسی همکاریهای اقتصادی تهران – مادرید از جمله در حوزه‌های انرژی ،تجارت ارتباطات و سرمایه گذاری مشترک از دیگر موضوعات مذاکرات دو وزیر بود.

وزرای امور خارجه ایران و هلند نیز در دیداری جداگانه روابط دو کشور و تحولات منطقه بویژه سوریه را بررسی کردند. دو طرف ضمن ابراز رضایت از روند مناسبات دو کشور و گفتگوهای جامع دوجانبه، بر ادامه گفتگوها تاکید کردند.

وزیر امور خارجه کشورمان همچنین به عنوان رئیس جنبش عدم تعهد درچارچوب دیدار وزرای امور خارجه تروئیکای جنبش عدم تعهد با سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه در حاشیه برگزاری اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد دیدار کرد در این دیدار دوطرف دیدگاههای خود را درخصوص مسائل مهم منطقه ای و بین المللی و چالشهای موجود و پیش رو بیان و بر نقش مهم و تاثیرگذار عدم تعهد در معادلات بین‌المللی تاکید کردند.


RSS

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.