دیدار دوباره با دو شاهکار جهانی: بیچارگان و سریر خون

به گزارش خبرآنلاین، چاپ جدید «سریر خون» نوشته آکیرا کوروساوا با ترجمه مجید داودی از مجموعه ۱۰۰ فیلمنامه نشر نی منتشر شد. این فیلم نامه خواندنی که با قیمت ۵۸۰۰تومان منتشر شده، توسط کوروساوا روی پرده سینما رفته و با تحسین جهانی نیز مواجه شده است.

نشر نی هدف از انتشار مجموعه «۱۰۰فیلمنامه» را در کنار اهداف آموزشی، تلاش برای انتشار متن‌هایی با اصالت و ظرافتِ ادبی عنوان کرده است؛ آثاری که بتوانند هویتی مستقل از فیلم‌ها داشته باشند و لذت خواندنِ یک متن ادبی را به خوانندگان‌ بچشانند. بر اساس این گزارش، در هر مجلد، همراه با فیلمنامه، زندگی‌نامه نویسندگان و کارگردان فیلم و چند نقد درباره فیلم و فیلمنامه نیز قرار دارد تا مجموعه‌ای خواندنی و خودکفا فراهم شود.

سریر خون، مکبث از زاویه دید کوروساوا است. مکبثی که بیش‌تر از شکسپیر به کوروساوا تعلق دارد و از این نظر اقتباسی است کم‌نظیر. شاید سریر خون کوروساوا را بتوان یکی از خلاقانه‌ترین شیوه‌های بهره‌برداری سینما از ادبیات دانست که نه فقط در وجه بصری و سینمایی بلکه به لحاظ محتوای ادبی‌اش نیز کاری بدیع تلقی می‌شود. در واقع، این روش کوروساواست؛ او از منابع ادبی به دفعات بهره‌برداری کرده، اما نتیجه کارش اثری مستقل و «کوروساوایی» بوده است، نه چیزی که دقیقاً بتوان آن را «اقتباس» خواند.

بر اساس این گزارش این ناشر همچنین چاپ جدید رمان «بیچارگان» فیودور داستایفسکی را نیز با ترجمه خشایار دیهیمی و قیمت ۳۵۰۰تومان روانه بازار نشر کرده است. بیچارگان، رمانی کوتاه در قالب مکاتبه، در زمستان ۴۵ـ۱۸۴۴ نوشته و بازنویسی شد. در ماه مه داستایفسکی نسخه دستنویس رمان را به گریگاروویچ به امانت داد. گریگاروویچ دستنویس را نزد دوستش نکراسوف برد. هر دو با هم شروع به خواندن دستنویس کردند و سپیده‌دم آن را به پایان رساندند و ساعت ۴ صبح رفتند داستایفسکی را بیدار کردند و برای شاهکاری که آفریده بود به او تبریک گفتند. نکراسوف آن را با این خبر که «گوگول تازه‌ای ظهور کرده است» نزد بلینسکی برد و آن منتقد مشهور پس از لحظه‌ای تردید بر حکم نکراسوف مُهر تأیید زد. روز بعد بلینسکی با دیدار داستایفسکی فریاد زد: «جوان، هیچ می‌دانی چه نوشته‌ای؟… تو با بیست سال سن ممکن نیست خودت بدانی.» داستایفسکی سی سال بعد این صحنه را «شعف‌انگیزترین لحظه حیاتش» خواند.

در رمان «بیچارگان» مرد که کارمندی دون پایه است و کارش نسخه برداری از دست نوشته های دیگران است همیشه در مخارج ساده زندگی اش هم دچار مشکل است و از کمترین ضروریات چشم می پوشد تا با پولی که هر ماه نصیبش می شود فقط تا ماه بعد زنده بماند، و زن هم هرچند کودکی خوبی داشته اما امروز که خانواده اش را از دست داده سربار زنی از آشنایان قدیم شان شده و تمام تلاشش خارج شدن از زیر بار منت اوست و با کار و گاهی خیاطی سعی می کند کمی از این بار سنگین منت را از دوشش بردارد. اما در این میان هر دو آنها با به دست آوردن چند روبلی با قرض گرفتن از یکدیگر یا حقوق شان چنان شاد و سرخوش می شوند که آثار آن را در کلماتی که در نامه هایشان برای یکدیگر می نویسند می توان مشاهده کرد یا در نوع نگاهشان به زندگی و آدم های اطراف شان.

در بخشی از رمان همسایه ای که مدت ها در فقر و بدبختی به سر برده است پس از ماجرای درگیری اش با یک تاجر پولی بابت جریمه دریافت می کند و چنان از دریافت چند روبل و بی نیاز شدنش به دیگران شگفت زده می شود که همان جا جان می دهد، داستایوفسکی در «بیچارگان» امر واقع زندگی را چنان وحشتناک و خشک نشان می دهد که گاهی خواننده رمان بی آنکه صحنه وحشتی دیده باشد از نزدیکی بیش از اندازه این امر واقع به خودش و زندگی اش می ترسد؛ امر واقعی که حضورش در زندگی و بیرون زدنش در روابط آدم ها با یکدیگر، چنان همه چیز را سرد و زننده می کند که همه می کوشند بیش از پیش به سرکوب آن مدد ورزند و آن را در پایین ترین لایه های ذهنی شان قرار دهند به طوری که این امر واقع که محور تمام روابط و وابستگی های جمعی است تبدیل به امری بی ارزش و بیرونی می شود که حتی گفتن و ذکر کردن آن هم به مثابه سبکی و سطحی نگری به نظر می آید. نکته دیگر پایان درخشان رمان است که مثل دیگر کارهای داستایوفسکی، حتی کارهای بسیار بلندش که در میانه خواننده اش را خسته می کند، امتیاز بزرگی است که به دیگر رمان نویسان یادآوری می کند پایان یک رمان مهم ترین بخش رمان است. در انتهای رمان که زن به خاطر ثروتی حاضر به ازدواج با مردی دیگر می شود اما …


ساکنان تهران برای تهیه این دو کتاب کافی است با شماره ۲۰- ۸۸۵۵۷۰۱۶ سامانه اشتراک محصولات فرهنگی؛ سام تماس بگیرند و آن را در محل کار یا منزل _ بدون هزینه ارسال _ دریافت کنند. باقی هموطنان نیز می توانند با پرداخت هزینه پستی، تلفنی سفارش خرید بدهند.

۶۰۶۰

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.