دیدار رئیسان جمهوری ایران، افغانستان و تاجیکستان

کاخ ریاست جمهوری افغانستان

ایران > سیاست‌خارجی– ممتازنیوز:
رئیسان جمهوری ایران، افغانستان و تاجیکستان در دیدار سه جانبه در حاشیه برگزاری جشن حوزه نوروز در کاخ ریاست جمهوری افغانستان گفت وگو و تبادل نظر کردند.

به گزارش خبرنگار ایرنا از کابل حسن روحانی، حامد کرزی و امام علی رحمان رئیسان جمهوری ایران، افغانستان و تاجیکستان روز پنج شنبه در حاشیه برگزاری جشن حوزه نوروز در کابل که هم اکنون در حال برگزاری است دیدار و در خصوص علاقه مندی‌های طرفین گفت وگو کردند.

رئیسان جمهوری ۳ کشور فارسی زبان در این دیدار به لزوم تقویت زبان فارسی و گرامی داشت آداب و سنن از جمله نوروز تاکید کردند و نوروز را آیین دوستی و صلح دانستند و به لزوم همکاری برای حفظ ثبات در منطقه تاکید کردند.

روحانی، کرزی و رحمان در این دیدار به لزوم گسترش همکاری های ۳ کشور در همه حوزه ها نیز تاکید کردند.

حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی رییس جمهوری اسلامی ایران صبح امروز با استقبال ˈمحمد کریم خلیلیˈ معاون دوم رییس جمهور و دیگر مقامهای دولت افغانستان برای شرکت در چهارمین دوره جشن جهانی نوروز وارد کابل شد.

ˈمحمد جواد ظریفˈ وزیر امورخارجه، ˈمسعود سطانی فرˈ معاون رییس جمهور و رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و ˈحسام الدین آشناˈ مشاور فرهنگی رییس جمهور کشورمان، دکتر روحانی را در این سفر همراهی می کنند.

رییس جمهوری اسلامی ایران پیش ازعزیمت به افغانستان در تهران گفت امروز کشورهای منطقه بسیار به فرهنگ نوروز یعنی آشتی، صلح، تعامل و دوستی نیاز دارند.

ˈامام علی رحمانˈ رییس جمهور تاجیکستان نیز روز چهارشنبه در راس یک هیات بلندپایه سیاسی و فرهنگی برای شرکت در جشن جهانی حوزه نوروز وارد کابل شد.

نخستین دوره جشن حوزه نوروز در تهران و سپس در تاجیکستان و ترکمنستان برگزار شد.

حامد کرزیˈ رییس جمهور افغانستان در جشن جهانی نوروز که سال در ترکمنستان برگزار شد، از سران حوزه تمدنی نوروز دعوت کرد جشن نوروز سال را در افغانستان تجلیل کنند.

بیش از ۳۰۰ میلیون نفر نوروز را با ۳ هزار سال قدمت در کشورهای ایران، افغانستان، هند، پاکستان، ترکیه، ازبکستان، آذربایجان، قرقیزستان، تاجیکستان ، قزاقستان ، عراق و بسیاری دیگر از کشورها جهان گرامی می‌دارند.

مجمع عمومی سازمان ملل متحد نیز در فوریه سال ۲۰۱۰ روز ۲۱ مارس را به عنوان روز بین المللی نوروز و فرهنگ صلح در جهان با ریشه ایرانی به رسمیت شناخت و این روز را در تقویم خود جای داده است.


RSS
منبع:همشهری
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.