دیدار مقام های ارشد نظامی چین و آمریکا

به گزارش ایرنا، ‘ لیانگ گوانگ لیه ‘ وزیر دفاع چین سه شنبه شب با ‘ ساموئل لاکلیر ‘ فرمانده آمریکا در اقیانوس آرام دیدار و گفت و گو کرده است.

دو طرف با اشاره به روابط پرفراز و نشیب دوجانبه بر اختلاف های فزاینده به خصوص در بعد نظامی اذعان کردند.

وزیر دفاع چین از طرف آمریکایی خواست که منافع پکن را مورد احترام قرار داده و تلاش های سازنده ای برای پیشبرد صلح و ثبات منطقه و جهان داشته باشد.

وی گفت که ‘ هو جین تائو ‘ رییس جمهور چین در ملاقات با ‘باراک اوباما ‘ همتای آمریکایی خود در حاشیه اجلاس گروه بیست در مکزیک بر احترام متقابل تاکید کرده است.

فرمانده نظامیان آمریکا در اقیانوس آرام نیز اذعان کرد که کشورش با چین اختلاف هایی درباره موضوعات گوناگون دارد.

فروش سلاح های پیشرفته آمریکا به تایوان و فیلیپین، حضور فزاینده این کشور در دریای جنوبی و برگزاری رزمایش های مشترک با کره جنوبی و ژاپن اختلاف های مهم نظامی بین پکن و واشنگتن محسوب می شوند.

در همین حال ارگان حزب حاکم چین امروز در مطلبی نسبت به تحرکات نظامی فزاینده آمریکا در منطقه هشدار داد و آن را خطرناک دانست.

روزنامه ‘ مردم ‘ نوشت: آمریکا با سرخوردگی های ناشی از بیکاری، تضعیف قدرت و بحران اقتصادی درصدد اجرای برنامه ‘ ایکس ‘ در منطقه است.

این نشریه برنامه ‘ ایکس’ آمریکا را شامل یارکشی های جدید دانسته و آورده است: برگزاری رزمایش های مشترک با کشورهای کره و ژاپن ، برنامه ریزی برای اعزام نیرو به استرالیا و تلاش برای نزدیک شدن به همه این کشورها از جمله فیلیپین از جمله تحرکات خطرناک در منطقه است.

این روزنامه افزود: آمریکا با این کشورها رزمایش برگزار می کند ، سلاح در اختیار آنها می گذارد ، اتحاد نظامی دارد و گفت و گوهای راهبردی انجام می دهد تا در نهایت سلطه خود را بر منطقه آسیا و اقیانوس آرام تکمیل کند.

به نوشته روزنامه مردم، رزمایش های هفته گذشته آمریکا با ژاپن و کره جنوبی به بهانه مقابله با تهدیدهای کره شمالی ، نشان دهنده انگیزه های پنهانی واشنگتن است.

ارگان حزب حاکم چین تصریح کرد که یکی از مهمترین اهداف آمریکا جلوگیری از قدرت گرفتن دیگر کشورها در منطقه است.

آساق ** ۲۷۵ ** ۲۱۰۰

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۰۲۶۸۹


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.