دیدار نماینده پارلمان “ایران” با اول وزیر و وزیر محیط زیست “نپال”

۲۹م دیماه ،

نماینده مجلس ایران در شانزدهمین اجلاس چهار روزه مجمع عمومی نمایندگان مجالس آسیا ؛ اقیانوسیه در دیدار با اول وزیر نپال گفت :جمهوری اسلامی ایران علاقه مند به گسترش روابط همه جانبه در زمینه گردشگری، کشاورزی، نفت و گاز، سدسازی، نیروگاه های برق آبی و همچنین سرمایه گذاری مشترک جهت ایجاد پالایشگاه و فروش نفت به نپال است.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، محمدرضا تابش در دیدار با اول وزیر نپال با ابلاغ پیام مقامات جمهوری اسلامی ایران از حضور هیات بلندپایه نپالی در اجلاس سران غیرمتعهدها در تهران و همچنین میزبانی شایسته مجمع عمومی نمایندگان مجالس آسیا – اقیانوسیه پیرامون محیط زیست و توسعه (APPCED) در نپال قدردانی کرد.

وی گفت :دو کشور ایران و نپال دوران تازهی را تجربه می‌کنند و ما سختی‌های مسوولیت استقرار دموکراسی و قانون در نپال بعد از دوران استبداد و استعمار را درک می‌کنیم.

رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران نیز علاقه‌مند به گسترش روابط همه جانبه در زمینه گردشگری، کشاورزی، نفت و گاز، سد سازی، نیروگاه‌های برق آبی و همچنین سرمایه‌گذاری مشترک جهت ایجاد پالایشگاه و فروش نفت به نپال است.

وی گفت: توسعه و گسترش روابط دوکشور مستلزم تلاش هرچه بیشتر دولت‌ها، مجالس و بخش خصوصی دوکشور است.

تابش همچنین با اشاره به حضور سالانه دوهزار کوهنورد ایرانی در نپال پیشنهاد کرد که دفتر خدمات کوهنوردی و گردشگری در نپال راه اندازی شود که مورد استقبال اول وزیر نپال قرار گرفت.

وی همچنین با اشاره به روابط دیرینه تجاری نپال و ایران از زمان جاده ابریشم، گفت: هنوز هم تعداد بسیاری از کلمات فارسی در زبان و گویش نپالی به چشم می‌خورد و ایران آماده تدریس زبان فارسی در نپال و همچنین پذیرش دانشجو از نپال به ایران است که با استقبال اول وزیر نپال مواجه شد.

در این دیدار اول وزیر نپال نیز بر گسترش هرچه بیشتر روابط همه جانبه این کشور با جمهوری اسلامی ایران در زمینه‌های مختلف سیاسی اقتصادی و فرهنگی تاکید کرد.

ˈبابورام بهاتارایˈ سلام گرم دولت و ملت نپال را به مقامات عالی رتبه ایرانی ابلاغ کرد.

نخست وزیر نپال دراین دیدار گفت: ایران و نپال دوستان قدیمی بوده و هردو کشور راه طولانی را برای مقابله و مبارزه با استعمار طی کرده تا توانسته‌اند ارمغان آزادی را برای کشورهایشان ببار آورده و تجربه کنند.

ˈبابورام بهاتارایˈ بااشاره به حضور در اجلاس سران غیرمتعهدها در تهران اظهارداشت: حضور من دراجلاس سران غیرمتعهدها درایران در واقع اعلام حمایت همبستگی و حمایت از جمهوری اسلامی ایران در مجامع بین المللی بود.

وی افزود: ایران و نپال زمینه‌های بسیار خوب برای همکاری در بخش‌های مختلف از جمله نفت و گاز و کشاورزی را دارند و باید روابط تجاری بین دوکشور برنامه ریزی و گسترش یابد.

نخست وزیر نپال همچنین خواستار اجرایی شدن تفاهم نامه‌های منعقده بین دو کشور شد و گفت: به وزرای نپالی نیز ابلاغ شده تا زمینه اجرایی شدن این تفاهم نامه‌ها را فراهم و همچنین تا ظرف حداکثر یک ماه قراردادهای تازه همکاری بین ایران و نپال را آماده برای امضا کنند.

وی افزود: در سال ۲۰۲۴ نپال ۵۰ طرح بزرگ و بسیار مهم در زمینه های سد سازی، کشاورزی، بهداشت و بیمارستان، فرودگاه و هتل سازی در دست دارد که ما دست جمهوری اسلامی ایران را برای مشارکت در این طرح ها می‌فشاریم.

بهاتارای همچنین از پیشنهاد ایران برای تاسیس دفتر جهانگردی و کوهنوردی و همچنین تدریس زبان فارسی در نپال و اعزام دانشجو از نپال به ایران استقبال کرد.

تابش همچنین با وزیر محیط زیست نپال نیز دیدارجداگانه ای داشت.

دراین دیدار بر انتقال تجربیات زیست محیطی ایران به نپال و توسعه روابط دراین زمینه تاکید شد.

انتهای پیام


ایسنا
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.