دیدار نمایندگان مجلس با رهبر انقلاب/ سفر لاوروف به ایران درآستانه مذاکرات مسکو

به گزارش خبرنگار مهردیداررهبر معظم انقلاب اسلامی با نمایندگان نهمین دوره مجلس شورای اسلامی و توصیه های ایشان به رئیس، هیئت رئیسه و نمایندگان مجلس یکی از مهمترین اخباردر طول هفته جاری بود.

ایشان عمل به وظایف اساسی مجلس یعنی تدوین قوانین خوب و نظارت صحیح را نشانه های بارز زنده بودن مجلس دانستند و افزودند: نمایندگان مجلس نهم با توجه به «شاخص های یک قانون خوب» و «معیارهای نظارت صحیح»، به وظایف خود عمل کنند.

حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح امروز چهارشنبه در دیدار نمایندگان منتخب ملت در نهمین دوره مجلس شورای اسلامی تأکید کردند: مجلس در عمل به وظایف مهم و اساسی خود، باید ضمن برخورداری از شاخص های یک مجلس زنده، پرتحرک و پرنشاط در ابعاد مختلف سیاسی، اخلاقی و مالی نیز، ‌مجلسی سالم باشد.

هشدار ایران نسبت به سرایت حوادث تروریستی سوریه به سایر کشورها

نماینده ایران در سازمان ملل متحد در جلسه مجمع عمومی که برای بررسی شرایط سوریه تشکیل شده بود، ضمن محکوم کردن حوادث تروریستی اخیر در سوریه ،نسبت به خطر طولانی شدن بحران در این کشور و سرایت بی ثباتی به سایر کشورهای منطقه هشدار داد .

محمد خزاعی سفیر و نماینده دائم کشورمان با بررسی عوامل تضعیف کننده طرح کوفی عنان ،عدم التزام گروههای مسلح مخالف در سوریه به آتش بس مورد حمایت سازمان ملل را یکی از این عوامل دانست و تاکید کرد : همزمان با این امر و حتی از زمان آغاز حوادث در سوریه ،مقامات برخی از کشورها مواضع و اظهارات تحریک آمیزی در جهت تضعیف هرگونه امکان  حل وفصل سیاسی در سوریه داشته ، خواستار تغییر حکومت در سوریه شده و گروههای مخالف را به سمت تقابل نظامی تشویق کردند . 

اعلام حد وحدود اختیار رئیس جمهور

سخنگوی شورای نگهبان درنشست خبری این هفته خود گفت : شورای نگهبان در سال ۵۹ و ۶۵ به تشکیل هر گونه نهاد و هیئت بازرسی در قانون اساسی ایراد گرفته و اصل ۱۱۳ اختیارات بیشتری برای شخص رئیس جمهور در نظر گرفته است.

 وی افزود: پس از اصلاح قانون اساسی در سال ۶۸ ایراد شورای نگهبان درباره تشکیل هر گونه هیئت نظارت بر قانون اساسی به قوت خود باقی ماند در دولت های بعدی نیز شورای نگهبان موضع خود در این رابطه را به صورت کتبی بیان کرد. در یکی دو سال پیش نیز نامه ای بااسناد و سوابقی که به آن اشاره شده بود از سوی شورای نگهبان به دولت فرستاده شد و اعلام شد که شورای نگهبان از ابتدا مخالف تشکیل هر هیئتی در این رابطه بوده است.

 سخنگوی شورای نگهبان با اشاره به اختیارات رئیس جمهور در اجرای قانون اساسی تاکید کرد: در ارتباط با اصل ۱۱۳ قانون اساسی نیز این موضوع در شورای نگهبان در حال بررسی است، قطعا تشکیل این گونه هیئت ها خلاف قانون اساسی بوده است تفسیری که برخی دوستان در دولت از اصل ۱۱۳ دارند تفسیر ناصواب است تفسیر جدید شورای نگهبان که مبتنی بر نظرات قدیمی شورا است به زودی اعلام خواهد شد.

گزارش وزیران اقتصادی در مجلس/ بررسی مسائل هسته‌ای و بین‌المللی باحضور جلیلی

بررسی مسائل اساسی بخش سلامت با حضور دستجردی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و حضور وزیران صنعت، معدن و تجارت، اقتصادی و دارایی و رئیس کل بانک مرکزی نیزدرهفته ای که گذشت برای ارائه گزارش در خصوص مسائل و مشکلات تولید در کشور از مهمترین اخبار صحن علنی مجلس در این هفته بود.

شاید مهمترین مهمان مجلس شورای اسلامی در این هفته  سعید جلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی بود که برای بررسی مسائل امنیت داخلی و خارجی در صحن علنی مجلس حاضر شد.

شرکت صالحی در نشست منطقه ای کابل در مورد آینده افغانستان

وزیر امور خارجه کشورمان با سفر به افغانستان در نشست منطقه ای کابل در مورد آینده افغانستان که در تاریخ ۲۵ خرداد برگزار می گردد ، شرکت کرد.

صالحی در این نشست یکروزه مواضع کشورمان را در مورد چگونگی استقرار ثبات و امنیت و توسعه اقتصادی افغانستان تشریح خواهد کرد.

خاطرنشان می سازد : این نشست با حضور مقامات ۱۳ کشور منطقه ای و ۱۲ کشور فرامنطقه ای و نیز ۱۳ نهاد بین المللی برگزار می شود.

انتخاب رئیس و هئیت رئیسه کمیسیون های مجلس

در جلسه  کمیسیون های مجلس عصر روزسه شنبه، رئیس و هئیت رئیسه کمیسیون های مشخص شدند. و به این ترتیب
علی اکبر آقایی نماینده سلماس رئیس کمیسیون عمران ، سید مسعود میرکاظمی وزیر سابق نفت و نماینده تهران در مجلس نهم رئیس  کمیسیون انرژی ،غلامرضا مصباحی‌ مقدم نماینده تهران رئیس کمیسیون برنامه و بودجه، ارسلان فتحی پور نماینده مردم کلیبر رئیس کمیسیون اقتصادی ، مرتضی آقاتهرانی رئیس کمیسیون فرهنگی، حسینعلی شهریاری رئیس کمیسیون بهداشت و درمان، محمد علی رجایی نماینده اراک به رئیس کمیسیون کشاورزی ، امیر خجسته رئیس کمیسیون شوراها ، محمد مهدی زاهدی نماینده مردم کرمان رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات، الهیار ملکشاهی رئیس کمیسیون قضایی وحقوقی ، بدالرضا عزیزی رئیس کمیسیون و علاءالدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی انتخاب شدند.

فراکسیون “مجمع فقهی روحانیون مجلس” تشکیل شد/ آشتیانی رئیس فراکسیون شد

حجت الاسلام حسین سبحانی نیا در گفتگو با خبرنگار پارلمانی مهر از اعلام موجودیت فراکسیون روحانیون مجلس با عنوان “مجمع فقهی روحانیون مجلس” خبر داد و گفت: در این مجمع ۳۴ نفر از روحانیون مجلس نهم حضور دارند و اولین جلسه فراکسیون با حضور این اعضا تشکیل شد.

وی با بیان اینکه در این جلسه با اتفاق آراء حجت الاسلام رضا آشتیانی به عنوان رئیس این فراکسیون انتخاب شد گفت: همچنین حجت الاسلام احمد سالک به عنوان نایب رئیس اول ، حجت الاسلام مرتضی حسینی به عنوان نایب رئیس دوم و حسین سبحانی نیا  به عنوان سخنگوی این فراکسیون انتخاب شدند.

تحریم یکجانبه ایران را قبول نداریم/ اشتراک نظر با تهران درباره سوریه

وزیر امورخارجه روسیه در نشست خبری مشترک با وزیر خارجه کشورمان گفت: موضع ما نسبت به تحریمهای یکجانبه علیه ایران مشخص است و مخالف هرگونه تحریم یکجانبه هستیم.

همچنین در این نشست صالحی، وزیر امورخارجه کشورمان نیز درباره مذاکرات ایران و ۱+۵ و موضع مسکو گفت: امیدواریم مذاکرات مسکو در همان جهت سازنده دو مذاکره گذشته پیش برود. البته موضوع پیچیده ای است و نیازمند صبر و حوصله است.

وزیر امورخارجه در مورد موضوع سوریه نیز خاطرنشان کرد: نظرات ما و روسیه در مورد سوریه به هم نزدیک است و اشتراکات فراوانی داریم.

رایزنی جلیلی و لاوروف درباره تحولات سوریه و مذاکرات ایران و ۱+۵


 وزیر امور خارجه روسیه و دبیر شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران در خصوص آخرین تحولات منطقه به خصوص سوریه و نیز مذاکرات آتی ایران و ۱+۵ که در مسکو برگزار خواهد شد رایزنی کردند.


دبیرشورایعالی امنیت ملی با اشاره به تلاش جمهوری اسلامی ایران برای انجام گفتگوهای موفق در مسکو با کشورهای ۱+۵، عدم پایبندی طرف مقابل به برگزاری نشست های کارشناسی را باعث تاسف دانست و تاکید کرد امیدوار است گروه ۱+۵ آماده ورود به بحث جدی درباره پیشنهادهای ایران را که به عنوان دستور کار با خانم اشتون توافق شده، باشد.


در این دیدار همچنین سرگی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه با تاکید بر نقش موثر و کلیدی جمهوری اسلامی ایران در منطقه، نشست های موسوم به دوستان سوریه را فاقد تأثیر جدی در روند تحولات سوریه دانست و افزود: یافتن هرگونه راه حل در گرو مشارکت تمام کشورهای موثر به ویژه ایران در کنفرانس مسکو است.


وی با ابراز امیدواری از برگزاری مذاکرات ایران و ۶ کشور در مسکو و تشکر از علاقه مندی ایران به موفقیت این نشست پیشنهاد داد ادامه گفتگوها میان دو کشور پیرامون مسائل منطقه ای، بین المللی و هسته ای در مسکو ادامه یابد.
 

 

هیأتی از وزارت خارجه عازم ریاض می شود


یک مقام مسؤول در وزارت امور خارجه با اعلام این خبر به خبرنگار مهر گفت: هیأت حقوقی و کنسولی برای پیگیری وضعیت ایرانیان زندانی در عربستان که برخی از آنان بدون رعایت حقوق کنسولی و دسترسی به مترجم و وکیل اعدام شده اند، عازم ریاض می شود.


سه شنبه گذشته، رامین مهمانپرست سخنگوی وزارت امور خارجه تأکید کرده بود که عربستان باید بداند اقدام به اعدام اتباع ایرانی تبعات سیاسی برای این کشور به دنبال دارد و از طریق مراجع ذیربط پیگیری خواهد شد.


وی که در نشست خبری سخن می گفت، افزود: متأسفیم که عربستان سعودی با ابراز های متناقض وضعیت اسفناکی را ایجاد کرد. 


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.