دیدار کلینتون و حنا ربانی در حاشیه نشست ناتو

۱۳م آذر ،

یکی از مقامات ارشد وزارت امور خارجه آمریکا گفت، هیلاری کلینتون امروز (دوشنبه) در حاشیه اجلاس ناتو با وزیر امور خارجه و رئیس ستاد مشترک ارتش پاکستان دیدار می‌کند تا مروری بر روابط میان آمریکا و پاکستان داشته باشند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از شبکه خبری سی.‌ان.ان، دیدار برنامه‌ریزی شده هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا با حنا ربانی کهر، وزیر امور خارجه پاکستان و ژنرال اشفق پرویز کیانی، رئیس ستاد مشترک ارتش پاکستان در بروکسل تازه‌ترین مذاکره از سری مذاکرات صورت گرفته در سال جاری میلادی با هدف اصلاح روابط دو جانبه میان این دو کشور است.

روابط دو جانبه میان آمریکا و پاکستان در پی حمله‌ای توسط کماندوهای آمریکایی به مخفیگاه اسامه بن لادن در ابیت آباد دچار خدشه‌ شد.

این مقام ارشد وزارت امور خارجه آمریکا گفت: مسلما اگر کمی به عقب برگردید، سال ۲۰۱۱ سخت‌ترین سالی است که می‌شد برای روابط میان آمریکا و پاکستان تصور کرد. در سال ۲۰۱۲ تلاش کردیم تا با پاکستان در خصوص بعضی مسائل حساس به مذاکره بپردازیم، نظریه ما این است که میان آمریکا و پاکستان به صورت نظامند امکانی وجود داشته باشد تا منافع به اشتراک گذاشته شوند و اقدامات به صورت مشترک صورت گیرند.

این مقام مذکور که نمی‌خواست نامی از او برده شود، گفت‌: آمریکا امسال تلاش کرده است تا با تمرکز بر همکاری‌های ضد تروریستی، آینده افغانستان و بهبود راه‌های دستیابی به بازار و تجارت با استفاده از یک توافق دو جانبه سرمایه‌گذاری به روابط میان دو کشور بهبود بخشد.

وی افزود، آمریکا هم‌اکنون بازار ۲۰ درصد صادرات پاکستان است.

آخرین باری که هیلاری کلینتون با رهبر پاکستان دیدار کرد در مجمع عمومی سازمان ملل در ماه سپتامبر بود.

کلینتون همچنین با رئیس جمهوری پاکستان نیز در نشست ناتو در شیکاگو در ماه مه دیدار کرد. در این نشست درخصوص پنج موضوع رایج میان این دو کشور مذاکره شد.

همزمان با حضور کلینتون در بروکسل، جیم میلر، معاون سیاست‌گذاری وزارت دفاع آمریکا نیز برای نشست‌هایی در اسلام آباد، پایتخت پاکستان حضور خواهد یافت. نشست‌های بیشتری نیز در رابطه با مسائل انرژی و روابط استراتژیک میان این دو کشور برگزار می‌شود.

دو هفته پیش وزیر کشور پاکستان با مقامات پلیس آمریکا در واشنگتن دیدار کرد. جنت ناپولیتانو، وزیر امنیت ملی آمریکا نیز در این دیدار حضور داشت.

این مقام ارشد وزارت امور خارجه افزود: هیچ تردیدی از سوی دولت پاکستان برای همکاری با دولت آمریکا وجود ندارد. پاکستان به سرعت در حال پیشرفت است زیرا متوجه شده است که سال ۲۰۲۴ که زمان خروج نیروهای نظامی آمریکا از افغانستان است، به زودی فرا می‌رسد.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.