دیدگاه‌های حوزه‌های علمیه در تکمیل و ارتقای سند الگو

یکصدو هشتاد و هشتمین جلسه شورای عالی مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت با حضور آیت الله اعرافی مدیر حوزه های علمیه به منظور بررسی نقدها و پیشنهادهای صاحبنظران و موسسات حوزوی در تکمیل و ارتقای سند الگو تشکیل شد.

به گزارش ممتازنیوز به نقل از ایسنا،در این جلسه، رئیس شورای عالی مرکز، به بهره‌برداری از نظرات اساتید و پژوهشگران و موسسات پژوهشی حوزوی برای تکمیل و ارتقای الگو در یکسال و نیم گذشته اشاره کرد و نظرات ارائه شده از سوی مدیریت حوزه‌های علمیه را گام موثری در استفاده بیشتر و بهتر از ظرفیت حوزه‌های علمیه در تهیه نسخه نهایی الگو ذکر کرد.

پس از آن، معاون علمی مرکز گزارشی از چگونگی تعامل موسسات و صاحب‌نظران حوزوی با مرکز و بررسی و استفاده از نظرات آنان ارائه کرد.

سپس مدیر حوزه‌های علمیه کشور ضمن تقدیر و تشکر از تلاش‌های بنیادین برای تهیه الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت به فراخوان رهبر انقلاب اسلامی در خصوص مشارکت حوزه‌های علمیه در بررسی عمیق سند الگو و ارائه پیشنهادهای مشخص برای ارتقای آن اشاره و اظهار کرد: مدیریت حوزه در پاسخ به این فراخوان با تشکیل ستاد حوزوی ترویج و ارتقای سند الگو، جلسات منظم و متعددی تشکیل داد و نظرات فضلا و اندیشمندان حوزه پیرامون الگو را دریافت و به صورت مجموعه واحدی تدوین کرد تا مورد استفاده مرکز الگو قرار گیرد.

مدیر حوزه‌های علمیه ضمن اعلام آمادگی برای همکاری با مرکز اظهار داشت حوزه علمیه باتمامی امکانات خود از جمله بیش از ۳۰۰ مرکز آموزشی و ۱۰۰ رشته تحصیلی وامکان تدوین تعداد قابل توجهی پایان نامه و پژوهش حوزوی آماده همکاری در تدوین و اجرای الگو است .

آیت‌الله اعرافی درخصوص همکاری متقابل حوزه با مرکز ادامه داد این همکاری متقابل و داد وستدبا مرکز برای حوزه فرصت مناسبی است که در این مراودات حوزه توجه بیشتری به آینده داشته باشد . 

مدیر حوزه علمیه ادامه داد حوزه برای تدوین نظرات خود  پیرامون الگو مکاتبات متعددی با مراجع عظام و فضلای حوزه و مراکز پژوهشی در قم  و حوزه‌های علمیه سراسر کشور داشته و درکنار این مکاتبات و دریافت نظرات  بیش از ۲۵۰  شخصیت حقیقی حوزوی با انجام مصاحبه هایی  استفاده شده است و در نهایت تمامی نظرات  به  مجموعه گزارشی تبدیل شده که به مرکز ارائه شده است .

آیت‌الله اعرافی با توجه به ظرفیت های موجود اظهار داشت می توان برای الگو از ظرفیت‌های دوره‌ای حوزه، حلقه‌های علمی، اشخاص حوزوی که به کارهای فردی علاقه‌مند هستند و از همه مهمتر استفاده از درسهای خارج برای ارائه فاخر مباحث الگو در سطح خارج  و نظریه‌پردازی و همچنین استفاده از توان بین‌المللی حوزه برای گفتمان‌سازی استفاده کرد .

اعضای شورای عالی نیز ضمن تشکر از ورود حوزه علمیه به مباحث الگو نظرات خویش را در زمینه مطالعات ارائه شده از سوی حوزه و استفاده از آن در متن الگو ارائه دادند و مقرر شد ضمن تقویت تعامل مرکز و ستاد مزبور، نظرات ارائه شده در تدوین نهایی الگو استفاده شود.

رئیس شورا ضمن تشکر از ورود  فعال  و ارزشمند حوزه علمیه برای نقد و بررسی و ارائه پیشنهادهای تکمیلی اظهار داشت ابتکار مدیریت حوزه‌های علمیه در تاسیس ستاد حوزوی ترویج و ارتقای سند الگو اقدام شایسته‌ای است که بستر بهره گیری از ظرفیت حوزه‌های علمیه در کمک به تهیه و تدوین الگو را فراهم کرد و مراکز حوزوی را به تعامل بامرکز تشویق کرد.

وی اظهار امیدواری کرد که با استفاده از نظرات دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه و نیز مراجع سیاستگذاری و قانون‌گذاری و برنامه‌ریزی کشور بزودی نسخه‌نهائی الگو آماده و تقدیم رهبر معظم انقلاب شود.

انتهای پیام

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.