دیدگاه های سفیر پیشین چین در ایران در مورد روابط دو کشور

به گزارش ایرنا ، وی که در مراسم سخنرانی ‘ محمود احمدی نژاد ‘ رییس جمهور اسلامی ایران در دانشگاه پکن حضور داشت و از محققان ارشد امور خاورمیانه است ، در مصاحبه ای بر این موضوع تاکید ورزیده است.

رییس جمهوری روز چهارشنبه این هفته در جمع دانشجویان دانشگاه پکن سخنان مهمی بیان کرد.

این کارشناس برجسته امور خاورمیانه می گوید : این غیر منطقی است که آمریکا انتظار داشته باشد چین در روابط با تهران تغییری بدهد. مناسبات دیپلماتیک بین دو کشور برپایه اصول است.

سفیر پیشین چین درایران بر این اعتقاد است که ایران نه یک کشور خصم است و نه یک بنیادگرا و نه تلاش دارد بیهوده با کسی درگیر شود، اما غرب بیهوده برایش مانع تراشی می کند.

به گفته ‘ خوا لی مین ‘، حضور دکتر احمدی نژاد در اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای و دیدار رسمی و با ‘ هو جین تائو ‘ رییس جمهور چین ، موضوعی است که رسانه ها و ملت های سراسر جهان به آن توجه کردند.

این محقق چینی افزود: ایران کشوری با موقعیت راهبردی و ذخایر غنی است. کشوری که قربانی بزرگ بازی بریتانیا و روسیه در قرن نوزدهم بود و در دوران جنگ سرد آمریکایی ها بر آن خیمه زده بودند . کشوری که نفرت و فقدان اعتماد به آمریکا را از آن دوران در خود ریشه دار دیده است.

خوا لی مین ، در این ارتباط به انقلاب اسلامی و سیاست خارجی ضد آمریکایی و ضد اسراییلی ایران اشاره می کند که کاملا با سیاست رژیم ایران قبل از انقلاب متفاوت است و فرهنگ غرب را نمی پذیرفت و بر هویت ملی خود تاکید دارد.

محقق چینی در این باره تصریح کرد، این تحولات موجب شد تا آمریکا نفوذ خود را در مرزهای جنوبی روسیه و همچنین تسلط بر تنگه هرمز مسیر کلیدی انتقال نفت دنیا از دست بدهد .

خوا لی مین با اشاره به اینکه بعد از جنگ تحمیلی عراق علیه ایران، خصومت آمریکا با تهران بیشتر احساس شد و مردم ایران آن را مورد توجه قرار دادند ، گفت: ایران نفوذش در منطقه را گسترش داد اما از آنجا که آمریکا نمی خواهد بجز خودش کسی دیگر در این منطقه نفوذ داشته و قدرتش را به چالش بکشد ، با ایران وارد یک دوره اساسی دشمنی شد.

سفیر پیشین چین در ایران بر این باور است که روابط چین و ایران در این شرایط بیش از گذشته باید مورد توجه قرار گیرد.

به گفته وی این دو کشور دارای یکی از دیرینه ترین مناسبات درجهان هستند و برای آن ارزش قائلند.

محقق موسسه مطالعات بین المللی چین ادامه می دهد : در بیش از ۴۱ سال گذشته از روابط رسمی دو کشور دوستی آنها افزایش یافته و چین هرگز در امور داخلی ایران مداخله نکرده و همزمان تلاش قوی برای گسترش همکاری با تهران داشته است.

وی گفت : حال آمریکا می خواهد چین دست از این روابط بردارد . اما این شدنی نیست. چین به هیچوجه وارد بازی دشمنی آمریکا با ایران نخواهد شد. چین از منافع ملی خود و روابط دوستانه با ایران حراست می کند .

وی در مصاحبه خود تحریم های آمریکا علیه ایران را بشدت مورد انتقاد قرار داد و گفت: این نشان می دهد که آمریکا نمی خواهد روابط دوستانه چین و ایران و منافع آنها را محترم بشمارد. این کاملا غیرقابل قبول است.

وی چین را یک وارد کننده بزرگ نفت از ایران دانست که باید به این روابط ادامه دهد.

‘ خوا لی مین ‘ از قول شماری از کارشناسان و نویسندگان آمریکایی چون ‘ فلاینت لورت ‘ و ‘ هیلاری مان لورت ‘ آورده است که ‘ آمریکا نمی تواند برای همیشه از دیگر کشورها بخواهد بخاطر حفظ منافع واشنگتن از رابطه با دیگر کشورها پرهیز کنند ‘ .

آساق ** ۲۷۵ ** ۲۱۰۰

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۱۷۲۹۱۵


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.