دیرکرد ۸ ماهه تامین اجتماعی در پرداخت مطالبات آزمایشگاه‌های ژنتیک

اردیبهشت ۱۴۰۳
ممتاز نیوز: رییس شبکه پزشکی – مولکولی کشور از دیرکرد ۸ ماهه پرداخت مطالبات آزمایشگاههای ژنتیک و بدهی بیش از ۴۰۰ میلیون تومانی بیمه‌ها به آزمایشگاه‌های ژنتیک تنها در سطح تهران انتقاد کرد و گفت: در مقایسه با آزمایشگاه‌های پاتولوژی و کلینیکال، قصه “بحران و ورشکستگی” برای آزمایشگاه‌های ژنتیک، واقعی‌تر است.

دکتر سیروس زینلی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه هزینه‌های آزمایشگاه‌های ژنتیک به سبب افزایش قیمت ناشی از تغییر نرخ ارز از مرجع به مبادله‌ای، تقریبا سه تا چهار برابر شده است، عنوان کرد: به سبب عدم توجه دولت و عملکرد ضعیف بیمه‌ها، تعرفه‌ها در بخش آزمایشگاه چندان افزایش پیدا نکرده است و حتی اگر ۱۰۰ درصد هم افزایش پیدا می‌کرد، تاثیر چندانی در بهبود وضع فعلی نداشت.

وی ادامه داد: از سوی دیگر بیمه‌ها به سبب عدم افزایش تعرفه‌ها به صورت قانونی سبب ایجاد فشار بر روی خانواده‌ها شده‌اند.

زینلی به مطالبات بیمه‌ای آزمایشگاه‌ها اشاره کرد و گفت: تامین اجتماعی بیش از هشت ماه تاخیر در پرداخت دارد ولی بیمه خدمات درمانی مطالبات آزمایشگاه را تا بهمن ماه سال قبل پرداخت کرده‌ است.

قصه “بحران و ورشکستگی” برای آزمایشگاه‌های ژنتیک، واقعی‌تر است

نایب رییس انجمن علمی ژنتیک پزشکی ایران با بیان اینکه میزان بدهی بیمه‌ها فقط به آزمایشگاه‌های ژنتیک در سطح تهران بالغ بر ۴۰۰ میلیون تومان است، اظهار کرد: در مقایسه با آزمایشگاه‌های پاتولوژی و کلینیکال، قصه “بحران و ورشکستگی” برای آزمایشگاه‌های ژنتیک، واقعی‌تر است.

وی افزود: زیرا آزمایشگاه‌های ژنتیک بیشتر به کیت‌ها و مواد وارداتی وابسته می باشند. اما آزمایشگاه‌های پاتولوژی و کلینیکال سابقه فعالیت طولانی‌تری دارند، به همین خاطراز سال‌ها پیش بخشی از نیازهایشان در داخل تولید تامین می‌شود.

زینلی ادامه داد: بحث تولید مواد و تجهیزات آزمایشگاه‌های ژنتیک هنوز در کشور پا نگرفته است در حالی که ۷۰ تا ۸۰ درصد هزینه‌های یک آزمایشگاه ژنتیک وابسته به مواد و ملزومات و تجهیزات است که باید از خارج وارد شود.

رییس شبکه پزشکی – مولکولی کشور با بیان اینکه چون واردات با مشکلاتی مواجه است و روال سابق را ندارد مسلما بعضی شرکت‌ها قیمت‌های تجهیزات را بیش از قیمت متعارف به آزمایشگاه‌ها می‌فروشند که لازم است برای آن تدبیر نظارتی جدی اندیشیده شود.

health Rss :salamatnews.com
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.