ذخایر بانک مرکزی در حد بسیار خوبی است

سخنگوی اقتصادی دولت با بیان اینکه ذخایر بانک مرکزی در حد بسیار خوبی است و هیچ موقع در تاریخ کشور ذخایر ایران در این حد نبوده است، گفت: این‌که مطرح شود به کالاهای اساسی ارز داده نمی شود، همان عملیات روانی و سفته بازی است.

سید شمس‌الدین حسینی اظهار کرد: در روزهای گذشته قدری عرضه بانک مرکزی و به دنبال نوسانات ارزی، بخش خصوصی به بازار ارز کاهش پیدا کرده است در عین حال برداشت ما این است که نه در حد کلان، احیانا در مورد ارزهای خرد که دست عده‌ای بوده، قیمت‌های کاذبی برای آن مطرح ‌شده که این همان بحث اختلالی است که ما مطرح می‌کنیم.
وی با اشاره به این‌که محدودیت‌هایی داشتیم که تقریبا میزانی از آن برطرف شده است، گفت: ذخایر بانک مرکزی در حد بسیار خوبی است و هیچ موقع در تاریخ کشور ذخایر بانک مرکزی در این میران نبوده است اما تاکید می‌کنم سیاستمان این نیست که ذخایر ارزی کشور را که حاصل انباشت سال‌ها ارز در کشور است صرف نیازهای جاری کنیم.
وزیر امور اقتصادی و دارایی با اشاره به اینکه این ذخایر ارزی پشتوانه کشور هستند، اعلام کرد: می‌توانیم از این ذخایر برداشت کنیم اما به دنبال آن نیستیم که نیاز وارداتی جاری را از این طریق تامین کنیم.
حسینی تصریح کرد: با در نظر گرفتن این ملاحظه در ماه‌ شهریور چشم‌انداز ما برای درآمدهای ارزی بهتر شده است و حجم ارزی را که می‌توانیم تخصیص دهیم فراتر از کالاهای اساسی، بیشتر خواهد بود.
سخنگوی اقتصادی دولت گفت: با افزایش این عرضه و اقبالی که بخش خصوصی برای عرضه ارز در شبکه تجاری که قیمت بر اساس عرضه و تقاضا تعیین می‌شود، نشان داده قطعا حجم عرضه افزایش می‌یابد و علی القاعده این امر تعدیل نرخ ارز را به دنبال خواهد داشت.
وزیر امور اقتصادی و دارایی تاکید کرد: وقتی گه‌گاه از اختلال در بازار ارز صحبت می‌کنیم به معنای آن نیست که همه فعالان اقتصادی ما به دنبال بورس‌بازی و سفته بازی باشند اما هستند افرادی که این‌گونه القا می‌کنند.
حسینی ادامه داد: در شرایطی که تمام واردات کالاهای اساسی با ارز مرجع انجام شده و قابل رسیدگی است و این‌که مطرح شود به کالاهای اساسی ارز داده نمی‌شود، همان عملیات روانی و سفته بازی است که هر موقع به نقطه‌ای رسیده که نگران کننده باشد مدیریت کشور در مجموع توانسته بر آن فائق بیاید و این‌بار هم همان خواهد شد.


پایگاه خبری تحلیلی اقتصاد آنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.