ذخایر طلا و ارز کشور به طور بی‌سابقه افزایش یافته است

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه گفت: ذخایر طلا و ارز در کشور به طور بی‌سابقه‌ای در تاریخ افزایش یافته است.

 حجت‌الاسلام غلامرضا مصباحی مقدم  در مورد برنامه دولت و مجلس برای فرونشاندن التهاب بازار ارز گفت: قرار شد دولت تصمیم مناسبی برای عرضه ارز بگیرد و به زودی اقدام خواهد شد.

*جلسه مجلس و دولت برای ارز

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه در مورد اینکه چرا دولت عرضه ارز را در سه هفته متوقف کرده بود، گفت: دلیلی ارائه نشد، اما به هر حال قرار بر این شد، برای جلوگیری از التهاب بازار تصمیمی‌گرفته شود و هر چه زودتر اقدامی شود و حتی جلسه‌ای بین مجلس و دولت در روز چهارشنبه از باب مشورت برگزار شد و راهکارهایی برای عرضه ارز در نظر گرفته شد که قبل از اعلام دولت نمی‌خواهم آن تصمیمات را اعلام کنم.

مصباحی‌ مقدم تصریح کرد: قرار شد نتیجه جلسه مشترک مجلس و دولت به نظر رئیس‌جمهور برسد و اگر تایید کند، اجرا می‌شود.

*ذخایر بی سابقه ارز و طلایی در کشور

نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی در مورد ذخایر ارزی کشور گفت: البته اطلاعات لازم در مورد ذخایر ارزی و طلای کشور توسط مدیران دولتی اعلام شد و اجمالا این اطمینان را می‌دهم که این ذخایر در طول تاریخ ایران بی‌سابقه است.

وی گفت: ‌بیش از ۱۰۰ میلیون دلار از ذخایر ارزی ایران بنابر گفته CIA انباشته شده که بنا به گفته یک کارشناس آمریکایی این مقدار ذخایر به قدر کافی وجود دارد که ایران از آن استفاده کرده و تحریم‌ها را پشت سر بگذارد.

*تزریق ۲۵ میلیارد دلار به بازار و ادامه آن

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه افزود: درآمدهای ارزی ایران هم از ابتدای سال جاری تا کنون بسیار خوب بوده و همچنین ۲۵ میلیارد دلار از این درآمدها به بازار تزریق شده و تزریق ارز به بازار همچنان ادامه دارد.

مصباحی مقدم اظهار داشت: کشور با مشکل جدی در تامین ارز مواجه نیست، فقط ممکن است در دسترسی به ارز برای ما مشکل ایجاد کرده باشد که دولت از راه‌های دور زدن تحریم استفاده می‌کند و از ابتدای سال مرتب ال‌سی‌ها یا خطوط اعتبار اسنادی گشایش یافته و ارز مورد نیاز برای واردات مواد اولیه و واسطه تولید و کالاهای اساسی تامین شده است.

وی افزود: براساس گزارش گمرک، واردات مواد اولیه و واسطه تولید هم به طور گسترده در سال جاری انجام شده و ورود مواد اولیه کالای واسطه‌ای، دارو و آنهایی که شدت نیاز بیشتری دارند، در اولویت قرار دارند.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه تاکید کرد:‌ التهاب بازار ارز به خاطر عدم ترزیق کافی ارز بود که با تزریق دولت این التهاب رفع می‌شود.

*صندوق توسعه ملی و ذخیره ۴۰ میلیارد دلاری

مصباحی‌ مقدم در مورد ذخایر صندوق توسعه ملی به عنوان علامتی از وجود ذخایر ارزی گفت: وقتی براساس قانون در سال جاری ۲۳ درصد درآمدهای نفت و گاز و میعانات گازی در صندوق توسعه ملی جذب می‌شود، ذخایر این صندوق به بالای ۴۰ میلیارد دلار رسیده و علاوه بر این سهم ۱۴٫۵ درصدی وزارت نفت از درآمدهای نفتی،پتروشیمی و گاز به صورت خالص در اختیار دولت قرار می‌گیرد که این منابع به توسعه چاه‌های نفت و گاز و سرمایه‌گذاری در بالادست نفت اختصاص می‌یابد.

وی افزود: ‌ایران از نظر داشتن ارز هیچ مشکلی ندارد و در بهترین شرایط تاریخی کشور از نظر ذخایر ارزی قرار دارد.

مصباحی مقدم در مورد اینکه چه زمانی تزریق دوباره ارز انجام می‌شود، گفت: ‌تزریق ارزی باید به همین زودی در بازار انجام شود.
۳۹۳۹

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.