ذخایر ۱۰۰ میلیارد دلاری ثبات اقتصاد ایران را تضمین کرد

۳۱فروردین۱۳،

وزیر اقتصاد در گفت‌وگو با وال‌استریت ژورنال:

وزیر اقتصاد در مصاحبه با روزنامه آمریکایی وال‌استریت ژورنال گفت: ایران بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار ذخایر ارزی دارد که ثبات اقتصاد کشور را حفظ می‌کند.

 به گزارش consbank، به نقل از خبرگزاری فارس، شمس‌الدین حسینی وزیر اقتصاد در مصاحبه با وال‌استریت ژورنال گفت: با تشدید تحریم‌های مالی آمریکا و هم‌پیمانانش علیه ایران، تهران در حال سرعت بخشیدن به تلاش‌ها برای شناور کردن تجارت غیرنفتی و یافتن بازارهای تازه در آسیا، آفریقا و خاورمیانه است.

حسینی تصریح کرد: تحریم‌های آمریکا و اروپا علیه صادرات نفت و بانک مرکزی ایران منجر به کاهش ۸۰ درصدی ارزش ریال در طول ۲ سال قبل شده است.

همچنین وی افزود: قرار دادن سیستم بانکداری ایران در فهرست سیاه از سوی واشنگتن و بروکسل، به میزان قابل توجهی هزینه‌ مبادلات بین‌المللی را برای تجار بین‌المللی ایران افزایش داده و آنها را مجبور کرده است تا روش‌های تازه پرداخت بیابند یا به مبادلات پایاپای متوسل شوند.

درعین‌حال، وزیر اقتصاد خاطرنشان کرد: اقتصاد ایران، خود را با تحریم‌های غرب تطبیق می‌دهد به طوریکه دولت صادرات غیرنفتی و تجارت با ارزهای غیر دلاری و غیر یورویی را توسعه می‌دهد.

وی افزود: ذخایر ارزی ایران بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار است و علی‌رغم امید دولت اوباما برای قرار دادن ایران در لبه پرتگاه اقتصادی، وضعیت اقتصادی این کشور را در وضعیت ثبات نگاه می‌دارد.

شمس‌الدین حسینی تاکید کرد: سیستم مالی ما بسیار انعطاف‌پذیر و مدرن است. یکی از درس‌های مهمی که ما از تحریم‌ها آموخته‌ایم، این بود که باید از تمامی ارزهای خارجی استفاده کنیم. ما به یورو و دلار وابستگی نداریم.

بر اساس این گزارش، وزیر اقتصاد ایران از هفته قبل برای شرکت در نشست سالانه صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی به واشنگتن سفر کرده و یکی از معدود مقامات ارشد ایرانی است که در سال‌های اخیر به پایتخت آمریکا سفر کرده است.

حسینی در ادامه توضیح داد: صادرات غیرنفتی ایران در سال ۲۰۱۲ نسبت به سال پیش از آن، ۲۰ درصد رشد داشته است.

وی افزود: کاهش ارزش ریال سبب شده تا کالاهای ایرانی ارزان‌تر و با قابلیت رقابت بیشتر در بازارهای خارجی عرضه شوند.

شمس‌الدین حسینی گفت: تجارت خارجی ما بر صادرات غیرنفتی و کاهش واردات متمرکز شده است. به طور کلی، می‌توان گفت، تمرکز اقتصاد ایران بر تجارت داخلی است.


بانک اطلاعاتی ساختمان | Consbank.com
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.