رئیس جدید دیوان محاسبات کشور کیست؟ + زندگینامه و بیوگرافی رحیمی

فروردین ۱۴۰۳

به گزارش خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران،‌ دیوان محاسبات کشور سازمانی دولتی بوده که در امور مالی و اداری مستقل و یکی از نهادهای وابسته به مجلس شورای اسلامی است.

این سازمان وظیفه نظارت بر همه فرآیندهای مالی کشور را بر عهده دارد و می‌توان گفت این سازمان به عنوان بازوی نظارتی مجلس عمل می‎کند.

“عبدالرضا رحمانی‌فضلی” رئیس سابق این دیوان به عنوان وزیر کشور دولت تدبیر و امید از مجلس شوری اسلامی رای اعتماد گرفت.

 این دیوان به همه حساب‎های وزارتخانه، مؤسسات، شرکت‌های دولتی و دیگر دستگاه‎هایی که به نحوی از انحاء از بودجه کل کشور استفاده می‌کنند، به ترتیبی که قانون مقرر می‌دارد، رسیدگی یا حسابرسی می‌کند تا هیچ هزینه‌ای از اعتبارات مصوب تجاوز نکرده باشد و هر وجهی در محل خود به مصرف رسیده باشد.

دیوان محاسبات کشور حساب‎ها و اسناد و مدارک مربوط را برابر قانون جمع‌آوری می‎کند و گزارش تفریغ بودجه هر سال را به انضمام نظارت خود به مجلس شورای اسلامی تسلیم می‌کند، این سازمان یکی از ۱۹۱ عضو پیوسته سازمان بین‌المللی موسسات حسابرسی عالی، “اینتوسای” است.

** رئیس جدید دیوان محاسبات کشور کیست؟

نمایندگان مجلس در جلسه علنی امروز(چهارشنبه ۱۳ شهریورماه) و در جریان رای‌گیری برای انتخاب رئیس جدید دیوان محاسبات کشور، امین حسین رحیمی دادستان این دیوان را به عنوان رئیس جدید دیوان محاسبات کشور برگزیدند.

” امین‌حسین رحیمی” در سال ۱۳۴۷ در ملایر متولد شد، وی نمایندهٔ استان همدان از حوزهٔ انتخابیهٔ ملایر در دورهٔ هشتم مجلس شورای اسلامی و دادستان دیوان محاسبات کشور در مجلس نهم بوده است.

رحیمی توانست در هشتمین دوره انتخابات مجلس با مجموع ۳۴ ‬هزار و ۳۴۳ رأی از ۱۰۵ هزار و ۳۵۲ آرای مأخوذه، به عنوان نماینده اول مردم شهرستان ملایر به مجلس هشتم راه یابد. 

تحصیلات وی٬ کارشناس ارشد حقوق عمومی از دانشگاه تهران است، او عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس هشتم، سخنگوی این کمیسیون و عضو هیات تطبیق و بررسی مصوبات دولت با قوانین بود.

امین‌حسین رحیمی، در تیرماه سال، به پیشنهاد کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات و تصویب نمایندگان مجلس به عنوان دادستان دیوان محاسبات کشور انتخاب شد.

وی پیش از دادستانی دیوان محاسبات، به عنوان معاون پارلمانی قوه قضاییه در امور مجلس نهم منصوب شده بود؛ رحیمی در کارنامه کاری خود سمت‌هایی چون: قاضی، معاون رییس کل دادگاه انقلاب تهران و دادگاه‌های عمومی و عضو هیأت تطبیق مصوبات دولت با قوانین در مجلس نهم را نیز دارد.     
 
*مسئولیتها و سمتهای قضایی و حقوقی رحیمی
 
– دادیار دادسرای عمومی ملایر
– دادرس و قاضی دادگاه حقوقی ۲ مستقل بوانات استان فارس
– دادرس دادگاه حقوقی ۲ ملایر
– رئیس شعبه دادگاه عمومی ملایر
– معاون رئیس کل دادگستری همدان
– مستشار دادگاه‌های تجدید نظر تهران
– معاون رئیس کل دادگاه‌های عمومی و انقلاب تهران
– قاضی ستاد بازرسی ویژه ریاست قوه قضائیه
– مسئول شوراهای حل اختلاف کشور
– نماینده دوره هشتم مجلس شورای اسلامی (سخنگوی کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس و
– عضو هیات تطبیق و بررسی مصوبات دولت با قوانین) 
– مشاور رئیس قوه قضائیه

انتهای پیام/
 


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.