رئیس جمهور در انتخاب وزیر دادگستری محدودیت دارد/ قوه قضاییه اشخاص بیشتری به رئیس جمهور منتخب معرفی کند

اردیبهشت ۱۴۰۳

یک حقوقدان با بیان اینکه رئیس جمهور، وزیران را با معیارها و صلاحیت‌های مدنظر خود تعیین می‌کند ، گفت: تنها محدودیت رئیس جمهور در مورد انتخاب وزیر دادگستری است که باید وی را از میان اشخاص پیشنهادی رئیس قوه قضاییه انتخاب کند.

“مهدی محمدزاده” در گفتگو با خبرنگار حقوقی قضایی باشگاه خبرنگاران،‌ در رابطه با اینکه وزیر دادگستری باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد اظهار داشت: وزیر دادگستری طبق قانون اساسی تعامل میان قوای سه‌گانه را بر عهده دارد که در نتیجه باید فردی در این جایگاه قرار گیرد که بتواند این تعامل را به نحو احسن اجرایی کند.

وی ادامه داد: دادگستری یکی از وزارتخانه‌های دولت است که زیر نظر رئیس قوه قضاییه فعالیت می‌کند، این وزارتخانه مرجع رسیدگی به شکایت های مردم و سازمان‌هاست که قطعا باید از سوی فردی اداره شود که توانایی رسیدگی به تظلمات و مطالبات مردم را داشته باشد.

این حقوقدان با بیان اینکه رئیس جمهور، وزیران را با معیارها و صلاحیت‌های مدنظر خود تعیین می‌کند، گفت: تنها محدودیت رئیس جمهور در مورد انتخاب وزیر دادگستری است که باید وی را از میان اشخاص پیشنهادی رئیس قوه قضاییه انتخاب کند.

وی افزود: پیشنهاد رئیس قوه قضاییه ممکن است فقط دو نفر و یا بیش از دو نفر را که شامل ۱۰ نفر است به رئیس جمهور معرفی ‌کند که هرچه تعداد اشخاص پیشنهادی رئیس قوه قضاییه بسیارتر باشد، طبعا اختیار انتخاب از سوی رئیس جمهور نیز بیشتر خواهد بود.

این حقوقدان خاطرنشان کرد: وزیر دادگستری قطعا باید سابقه اجرایی و قضایی داشته باشد تا بتواند با تصویب لوایح قضایی مناسب در پیشرفت جامعه حقوقی کشور گام بردارد.

انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.